Alternativ till exo terras plantation soil för snäckor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Sarco:
exo terras sustrat funkar inte för mig längre eftersom det har förstört mina H.Pomatias skal helt, antagligen för att det är för surt. Dom gick i ide i några månader i det och nu har färgen börjat skala av och dom har vita fläckar över hela skalen..

Några tips?

eller så kan det vara vattnet? hur gör jag då?


20
4
Carrotty93:
Jag använder wiebulls naturella torvmull, se till bara att strö extra kalk i jorden. 
Säkert på att snäckan har rätt temp/fuktighet då? 

101
91
Trypto:
Carrotty93 skrev:
Jag använder wiebulls naturella torvmull, se till bara att strö extra kalk i jorden. 
Säkert på att snäckan har rätt temp/fuktighet då? 


Att strö kalk i jorden till snäckor är inte nödvändigt, för mycket kalcium är skadligt för dem. Bättre att erbjuda kalktillskott (som sepiaskal) så äter de när de har behov av det.

5088
3861
Tropfrog:
Trypto skrev:


Att strö kalk i jorden till snäckor är inte nödvändigt, för mycket kalcium är skadligt för dem. Bättre att erbjuda kalktillskott (som sepiaskal) så äter de när de har behov av det.


Jag tror att hen menar att man skall strö kalk i det annars sura substratet för att höja pH i det så att det inte fräter på skalet.

Mvh
Magnus 

20
4
Carrotty93:
Tropfrog skrev:


Jag tror att hen menar att man skall strö kalk i det annars sura substratet för att höja pH i det så att det inte fräter på skalet.

Mvh
Magnus 


Helt rätt :) 

101
91
Trypto:
Tropfrog skrev:


Jag tror att hen menar att man skall strö kalk i det annars sura substratet för att höja pH i det så att det inte fräter på skalet.

Mvh
Magnus 


Kokosfiber är ju oftast nära neutralt i pH, och som trådskaparen skriver beror fläckarna på skalet sannolikt på att det är för surt i underlaget. Att då rekommendera ett surt substrat istället låter lite omvänt i mina öron. Har ingen erfarenhet av att förändra underlaget med kalk och liknande så jag vet inte, men tänker att det kanske finns bättre alternativ (dvs. mer basiska underlag) att använda istället för att välja ett surt substrat och tillsätta kalk ?

5088
3861
Tropfrog:
Trypto skrev:


Kokosfiber är ju oftast nära neutralt i pH, och som trådskaparen skriver beror fläckarna på skalet sannolikt på att det är för surt i underlaget. Att då rekommendera ett surt substrat istället låter lite omvänt i mina öron. Har ingen erfarenhet av att förändra underlaget med kalk och liknande så jag vet inte, men tänker att det kanske finns bättre alternativ (dvs. mer basiska underlag) att använda istället för att välja ett surt substrat och tillsätta kalk ?


Nu var det inte jag som rekommenderade torv, så citatet blev kanske lite felriktat, men men.

Plantation soil innehåller om jag förstått saken rätt.en blandning av kokosfibrer och torv. Så neutralt, nja. Rekomdationen som gavs var torv uppblandat med kalk. Det är inte helt omöjligt att den blandningen har högre pH än Plantation soil. Oman tänker ett steg till så skulle inlägget kunna tolkas som att det räcker att spä ut Plantation soil med kalk så kan problemet försvinna/avta.

För sakens skull så får jag säga att jag inre har någon som helst erfarenhet av snäckor i fångenskap. Jag erbjöd bara en alternativ tolkning av ett inlägg som kändes feltolkat.....Och sen gjorde jag det igen :)

Mvh
Magnus 

23
13
msml89:
Tropfrog skrev:


Plantation soil innehåller om jag förstått saken rätt.en blandning av kokosfibrer och torv.


Exoterras plantation soil är bara gjort av kokosfiber.

23
13
msml89:
Jag tror att det är något annat problem än substratet. Jag använder exoterras plantation soil till alla mina snäckor och ingen av dem får fult skal av det. Vad har du för temperatur och luftfuktighet åt snäckorna? Vilket foder? Har de fått vinterdvala (i typ kylskåpet)? Jag vet inte hur de påverkas av att inte dvala, men jag lät mina göra det när jag hade pomatior för ett gäng år sedan.

1
0
Ahatinapomatiia:
Kokos-substrat är ett av de bästa underlagen. Det håller fukten och är bra för snäckan, det är heller inte för surt. Det finns nästan i alla djuraffärer. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild