Frågor angående rutpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Cartaq skrev:

Matvägran har diskuterats flitigt i många trådar och detta är något som man får räkna med under tidens gång med kps, de dör inte av hunger genom en fasta på 1-3 månader direkt. vill minnas att jonas här på forumet alltid kör ett matuppehåll på vinterhalvåret till sina pytonormar och att de mår bra av det.


Det stämmer :-) lyhört av dig, tycker din metod med sparsammare matning vintertid funkar lika bra om man inte vill hålla upp helt under vintervilan. 

Av en ren händelse ska jag faktiskt mata alla ormar sista gången ikväll inför vinter och vår uppehållet :-) några hanar brukar sluta äta självmant på hösten/tidig vinter men som sagt så låter jag alla gå utan mat hela vintervilan december-mars/april. Alla som hunnit blivit året gammal åtminstone. Sänker ljustimmarna vecka för vecka så det sker såklart inte på en dag att mörkare tider kommer :-) dom flesta är så vana nuförtiden. Började vintervila på det sättet jag gör idag för 14-15 år sedan och kört samma sak år ut och år in sen dess. Övriga 8 månader matar jag relativt restriktivt dessutom, alla mina djur är friska och i jättebra kondition!

Det är enkelt att övermata ormar i fångenskap! Mina första år med ormar matade jag själv på tok för mycket och för ofta.. Jag visste tyvärr inte bättre på den tiden. Att exempelvis mata varje vecka året runt är för mig ett säkert sätt att betydligt förkorta sin orms livslängd, garanterat. Sen är runda övermatade ormar rätt fula :-P 

Lycka till med din orm vad du än väljer.. Man kan omöjligt ha endast en orm i längden ;-) också garanti på det haha.

273
185
peter68:
Jonas_ skrev:


Om du menar irian jaya rutpytons så skiljer det inte så mycket på längden. Men som alltid hos pytonormar brukar vuxna hanar vara både kortare och slankare . Verkar som ju mindre arter ju mindre är storleksskillnaden mellan könen på könsmogna djur. 

Men mycket hänger säkert på hur och med vad man matar. Hur ofta och om bytesdjuren är stora. Tror jag iaf :-) 

Äldre honor har ofta betydligt större huvuden än hanar har jag också lagt märke till. 


Jupp. Det är i princip exakt det svar jag sökte.

66
31
Engel1991:

Cartaq skrev:


Vad som är optimalt för dig kanske inte är optimalt för någon annan!? viktigaste är att du själv kan sköta reptilen och lyckas hålla värme och fukt inom nivån för vad djuret mår bra utav. vissa bygger automatiserade system, andra föredrar enklare lösningar och mer tillsyn. 

Vad som anses vara en bra nybörjarorm eller ej tycker jag personligen är ganska orelevant. du bestämmer dig för ras/sort och därefter läser på under en längre tid och ser om du har tid och engagemang att sköta allt. 

Undvik rack och satsa istället på ett snyggt terrarie som du själv gillar och trivs med. jag fastnade för herpteks svarta modeller som även är stapelbara, vilket underlättar genom att man bara köper en ny låda när det är dags för nästa reptil. har även byggt ett flertal olika modeller i trä genom åren med fina resultat. storleksmässigt så fungerar 90x60 eller liknande mycket bra i början, det är ok upp till 125cm om jag inte missminner mig, hanarna stannar runt den längden medan honor gärna ligger strax ovan. ett annat alternativ är att köpa 120cm längd direkt så har du denna hela livslängden. 
det går hur bra som helst att få till värme och luftfuktigheten om man bara testar sig fram. bra att ha i åtanke är att många glasterrarier har nät upptill som gör att både värmen och fuktigheten lämnar snabbt, detta löser man enkellt genom att täcka över 2/3 delar.

Matvägran har diskuterats flitigt i många trådar och detta är något som man får räkna med under tidens gång med kps, de dör inte av hunger genom en fasta på 1-3 månader direkt. vill minnas att jonas här på forumet alltid kör ett matuppehåll på vinterhalvåret till sina pytonormar och att de mår bra av det.
vissa är som soptunnor och tar allt medans vissa är kinkiga med värmen eller storleken. är kpn inne i en trög period så gör jag ett uppehåll på ca 2 veckor och försöker igen. jag personligen matar med lite längre intervaller på vinterhalvåret för att inte övergöda allt för mycket.


Jag har redan terrarium komplett med allt, läst och velat köpa orm länge nu, men blir lite "rädd" när det finns så mycket information och en hel del som går mot varandra, så när man bestämt sig för något och är redo att köra på det så säger någon något annat och allt kastas om haha.. Vill ju som sagt att djuren skall må bra, uppskattar svaren från er här och kommer med bra information och tips istället för att hugga som händer mycket på forum runt om.


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Engel1991 skrev:


 

Jag har redan terrarium komplett med allt, läst och velat köpa orm länge nu, men blir lite "rädd" när det finns så mycket information och en hel del som går mot varandra, så när man bestämt sig för något och är redo att köra på det så säger någon något annat och allt kastas om haha.. Vill ju som sagt att djuren skall må bra, uppskattar svaren från er här och kommer med bra information och tips istället för att hugga som händer mycket på forum runt om.



Jag förstår absolut att all motstridig information kan vara väldigt förvirrande om man är nybörjare :-) tyvärr kan vem som helst utge sig för att vara kunnig på internet, en av baksidorna med all tillgänglig information kanske. Därför kan det vara bra att investera i en bra seriös faktabok om det man är intresserad av. Och att lyssna och lära sig av människor som över tid bevisligen lyckats med att hålla ormar i fångenskap på ett bra seriöst och sjyst sätt, finns grymt många såna bara här i Sverige :-) 

Att ta råd av alla och vem som helst kan vara farligt då det cirkulerar många felaktigheter inom hobbyn. Man får försöka bestämma sig för vilka man vill lyssna på helt enkelt :-) magkänsla och sunt förnuft eller nåt sånt. 

Att ge råd till nybörjare är ett ansvar på sätt och vis , enkelt att lära ut fel tyvärr. Man kan hålla många ormar felaktigt men dom lever ändå flera år... Jag lär mig fortfarande massor, varje vecka , och jag köpte min första orm 1993. 

Vad som funkar hemma hos mig behöver inte fungera hemma hos dig och tvärtom,  så är det med levande djur och individer :-) 

273
185
peter68:
Där finns inte så många ormar att välja på om man vill hålla sig runt en meter. En intressant orm som håller sig runt den längden (hanarna) är angolapyton (Python anchietae). Den är fortfarande ovanlig, men inte längre sällsynt. Ormar & sånt hade ett par på en mässa. Inte billiga, men inte extremt dyra jämfört med vissa KP-morphs.

www.youtube.com/watch?v=KJyPPmLgDEg

163
103
Melsson:
peter68 skrev:
Där finns inte så många ormar att välja på om man vill hålla sig runt en meter. En intressant orm som håller sig runt den längden (hanarna) är angolapyton (Python anchietae). Den är fortfarande ovanlig, men inte längre sällsynt. Ormar & sånt hade ett par på en mässa. Inte billiga, men inte extremt dyra jämfört med vissa KP-morphs.

www.youtube.com/watch?v=KJyPPmLgDEg

Nja finns ju ett rätt bra utbud på antaresia i europa. Brukar inte kosta särskilt mycket och de blir ju väldigt små, alla av arterna blir kring metern eller mindre. Väldigt fina små pytonormar.

273
185
peter68:
Melsson skrev:

Nja finns ju ett rätt bra utbud på antaresia i europa. Brukar inte kosta särskilt mycket och de blir ju väldigt små, alla av arterna blir kring metern eller mindre. Väldigt fina små pytonormar.


Jag skulle ha uttyckt mig bättre. Engel skrev, "Jag har velat köpa KP under en 2 års tid och läst mycket och tycker dom är grymt fina, perfekt storlek osv." Jag menade en orm som hamnar nära KP och den rutpyton som nämnts här. Jag tittade själv på ormarna i antaresia-släktet innan jag bestämde mig för den orm jag har.

66
31
Engel1991:

Jonas_ skrev:


Jag förstår absolut att all motstridig information kan vara väldigt förvirrande om man är nybörjare :-) tyvärr kan vem som helst utge sig för att vara kunnig på internet, en av baksidorna med all tillgänglig information kanske. Därför kan det vara bra att investera i en bra seriös faktabok om det man är intresserad av. Och att lyssna och lära sig av människor som över tid bevisligen lyckats med att hålla ormar i fångenskap på ett bra seriöst och sjyst sätt, finns grymt många såna bara här i Sverige :-) 

Att ta råd av alla och vem som helst kan vara farligt då det cirkulerar många felaktigheter inom hobbyn. Man får försöka bestämma sig för vilka man vill lyssna på helt enkelt :-) magkänsla och sunt förnuft eller nåt sånt. 

Att ge råd till nybörjare är ett ansvar på sätt och vis , enkelt att lära ut fel tyvärr. Man kan hålla många ormar felaktigt men dom lever ändå flera år... Jag lär mig fortfarande massor, varje vecka , och jag köpte min första orm 1993. 

Vad som funkar hemma hos mig behöver inte fungera hemma hos dig och tvärtom,  så är det med levande djur och individer :-) 


Ja det finns så sjukt mycket. Har 6 skäggagamer och 2 varanus acanthurus så har ju vana med reptiler.  Men samma där att pga att det finns så mycket information och att mycket går mot varandra så tvivlar man på sig själv även om djuren är friska och har det bra. 

Men tackar 100 gånger för informationen och när man får sånt här bemötande och hjälp så gör det allt så mycket roligare!


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Engel1991 skrev:


 

Ja det finns så sjukt mycket. Har 6 skäggagamer och 2 varanus acanthurus så har ju vana med reptiler.  Men samma där att pga att det finns så mycket information och att mycket går mot varandra så tvivlar man på sig själv även om djuren är friska och har det bra. 

Men tackar 100 gånger för informationen och när man får sånt här bemötande och hjälp så gör det allt så mycket roligare!



Ormar (Pytonormar) är en helt annan grej än ödlor! :) Finns nog inte många likheter förutom möjligen att båda är reptiler.

Det kommer säkert gå jättebra med din första orm, relativt enkla djur sålänge man är påläst & förstår hur en orm fungerar. Många förstår inte hur olik ormar är mot andra husdjur/pälsdjur, facinerande djur ormar minst sagt! :)

Ska jag ge några generella råd till nyblivna ormägare är det att ha tålamod. Då menar jag på nästan alla plan :) Håll inte på med den första månaderna, överhuvudtaget tycker jag. Det brukar fungera bäst i längden då. Låt den vara ifred så mycket det bara går, även om det kan vara svårt med nya djur. Köper man en känslig individ som första orm och den börjar strula så tappar man lätt intresset/passionen. Och mata den inte för mycket, vad som är för mycket beror på arten, åldern, könet, årstiden osv osv..

Ormar är solitära djur. Mycket viktigt! Det betyder ungefär "ensamlevande" och så bör dom definitivt få bo även i fångenskap. Jag ser alldeles för många ormar som tvingas leva inlåsta tillsammans. Många ägare hävdar dessutom att dom mår bra av sällskapet, skitsnack hävdar jag :) Ren okunskap och egoism rakt igenom.

Lycka till & till sist, våga ställa frågor och våga lita på dig själv :) Kontiniutet? Stavas det så? Alltså att man gör ungefär samma sak år ut och år in tror jag är viktigt för tryggheten för djuren, att man har rutiner för hur året ser ut och följer dom varje år, det tror jag bidragit till några av mina personliga framgångar iaf. Jag vill tro det iaf ;)

 

Nykläckta Irian jayas på bilden. Morelia spilota harrisoni.


273
185
peter68:
Jag kan bara instämma i vad Jonas säger.

Jag förstår att folk älskar KP. Det gör jag också. Den är i vissa avseende den "perfekta" ormen. Det är både en liten orm och stor orm på samma gång. Med det menar jag att en hane blir bara runt 1m, men är trots det en väldigt bastant orm. Jag tror inte att jag behöver nämna något om bettende. Det är bara till att besöka YouTube.

Om du vill ha en mer aktiv orm och har plats för en rutpyton (jag räknar hanar) så tror jag att den kan ge mer glädje. Jag brukar ta ut min boa och låta den krypa runt i rummet. Den kräver uppmärksamhet för att den har en tendens att trilla ner från saker. Senast i dag fångade jag den när den tappade fästet. Möbler tenderar att vara ganska hala och ger ormen få möjligheter att hålla sig fast. Jag har inget emot att följa efter ormen eller att lägga mig på golvet under den i fall den trillar. Det ska poängteras att en boa är ganska sävlig, förmodligen närmre KP än rutpyton.

Jag försöker inte säga vad någon ska välja. Bara att ormar lever länge. Det är värt att fundera på vad man vill ha ut av den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild