Fläkt regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:
hej
funderar på om & hur jag ska ha en liten fläkt att använda. Mest vid behov.
terrarium regnskog
90 45 90
ej stående vatten men regnsystem & rel hög luftfuktighet 

enklast vore väl att bara haven lite datafläkt i taket. Men räcker det tror ni?
el ska jag leda luften bakom bakrunden & ha ventilation nedtill?

jag vet ju inte riktigt om det kommer behövas så enklast vore ju i taket. Isf behöver jag ju inte göra ngt nu utan skaffa & sätta dit ifall det behövs

tips & råd tack

5099
3873
Tropfrog:
Det beror på vad du vill åstadkomma.

Alla djur behöver någon form av extern cirkulation. De flesta terrarium har ju tillräckligt med passiv cirkulation som räcker. Jag har byggt igen min till minimal och använder fläkt för att trycka igenom luft vid behov.

Intern cirkulation är bra för vissa växter, men är sällan nödvändig för djuren. Jag har monterat fläktar i taket i framkant. Det gör att luften rör sig i hela burken. Men framförallt längst framrutan, så den vädrar bort kondens på rutan.

Jag tror inte att det är så kritiskt var man placerar fläktar för intern cirkulation. Det rör sig ändå luft i hela burken.

Kolla gärna min tråd som heter regnskog. Där ser du hur jag löst det. Hade jag haft intern cirkulation med i planen från början hade jag nog byggt in det i ett dolt rörsystem så att man ser det mindre. Dock är det inte jättemycket man ser av dem.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Det beror på vad du vill åstadkomma.

Alla djur behöver någon form av extern cirkulation. De flesta terrarium har ju tillräckligt med passiv cirkulation som räcker. Jag har byggt igen min till minimal och använder fläkt för att trycka igenom luft vid behov.

Intern cirkulation är bra för vissa växter, men är sällan nödvändig för djuren. Jag har monterat fläktar i taket i framkant. Det gör att luften rör sig i hela burken. Men framförallt längst framrutan, så den vädrar bort kondens på rutan.

Jag tror inte att det är så kritiskt var man placerar fläktar för intern cirkulation. Det rör sig ändå luft i hela burken.

Kolla gärna min tråd som heter regnskog. Där ser du hur jag löst det. Hade jag haft intern cirkulation med i planen från början hade jag nog byggt in det i ett dolt rörsystem så att man ser det mindre. Dock är det inte jättemycket man ser av dem.

Mvh
Magnus 


Det var ett utförligt svar! Tackar & bockar!
Tänker att om det ev blir för immigt el kanske börjar mögla el ngt. När jag nu ska göra allt från början vore det synd om jag missar ngt :)
men då släpper jag det nu & sätter en i taket vb

2966
1645
Hoggaforfan:
huckerby skrev:


Det var ett utförligt svar! Tackar & bockar!
Tänker att om det ev blir för immigt el kanske börjar mögla el ngt. När jag nu ska göra allt från början vore det synd om jag missar ngt :)
men då släpper jag det nu & sätter en i taket vb

Blir det kondens eller imma så är det för lite ventilation. Mögel blir det lätt i början men försvinner ganska snart igen och är, bortsett från svartmögel, aldrig farligt.

5099
3873
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Blir det kondens eller imma så är det för lite ventilation. Mögel blir det lätt i början men försvinner ganska snart igen och är, bortsett från svartmögel, aldrig farligt.


Fast intern cirkulation räcker för att imma av. Och det räknas väl inte som ventilation?

Mvh
Magnus 

2966
1645
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:


Fast intern cirkulation räcker för att imma av. Och det räknas väl inte som ventilation?

Mvh
Magnus 

Hmm osäker :-P
Substitut för bra ventilation kanske?

5099
3873
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Hmm osäker :-P
Substitut för bra ventilation kanske?



Jag tror inte att det är så enkelt. Miljön utanför terrariet är precis lika stor faktor som miljön på insidan till att kondens bildas. Det är när varm fuktig luft kyls av som kondens bildas. 

Jag bor i ett ganska otätt och vedeldat gammalt hus. Det innebär att vintertid dagtid när vi är på jobbet så blir det lite kallare i huset, men luften är fortfarande snustorr. Kondens på rutorna är då oundvikligt. Om jag skulle öka ventilationen så mycket att det tog bort kondensen helt så skulle det bli alldeles för torrt och det skulle bli svårt att hålla temperaturen uppe.

Att trycka igenom luft när luftfuktigheten i burken tillåter det är den bästa lösningen jag kommit fram till under mina förhållande. Luften tas från inbyggnaden där lampan sitter så den är så att säga förvärmd.

Jag måste dock acceptera lite lägre luftfuktighet i burken under vintertid. Därför har jag valt växter och djur som kommer ifrån områden med svalare perioder med lägre luftfuktighet.


Men det finns inte ett enda svar på hur man kan balansera värme, ventilation och luftfuktighet i ett regnskogsterrarium. Allt beror på inre och yttre förutsättningar.  Och förstås djurens och växternas behov. Det krävs lite trist and error. Därför är det bra att lära sig om sina egna förutsättningar innan djuren flyttar in.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild