Letar efter nybörjar, dagaktiva, "tysta", 300kr grodor. Tack :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5116
3883
Tropfrog:
tiger01vincent skrev:
Hörde något om "thumbnailfrogs" vad är skillnaden mellan dem och andra grodor? Är det pilgiftare eller en helt annan grupp?


Thumbnails är en vanlig benämning på mycket små arter av pilgiftsgrodor. Normalt sett inte vad man rekommenderar nybörjare. Undantaget är väl santa Isabel som du ju förkastat. Titta på de större leucomelas och tinctorius istället.

Mvh
Magnus 

26
2
tiger01vincent:
Tropfrog skrev:

 Undantaget är väl santa Isabel som du ju förkastat. 
Magnus 


ja dem lät så jävla mycket haha, tack för tipsen dock grabbs!

26
2
tiger01vincent:
Allihopa som har svarat, tack! 

Jag har en fråga till dock. I och med att jag har 0 erfarenhet av grodor, och som sagt letar efter en tyst art, undrar jag hur ofta dem sjunger liksom, är det varje dag, varje vecka? i en timme i 10 min? Hur triggas dem igång till det? För om det är liksom 1min varje vecka som dem där santa isabelle dartfrogsen låter, ah det är ju inte så farligt då kanske, men om det är 10 min varje dag mmmmmm, då blir det annourlunda. Tack igen för alla svar ni har gett :)

5116
3883
Tropfrog:
Dendrobates auratus har ju inte nämnts. De har också en låg volym i sina rop.

Men kriteriet under 300 kr och tyst får jag inte ihop. Du behöver nog lägga mer. Sen skall de ju helst var ett par. För att få ihop par brukar man rekommendera att köpa minst 4 st.

Humlepadda är en liten bubblare dock. Men den är ju ingen groda. Annars klarar den nog alla dina kriterier bra.

Sen finns det ju mantellas också. De är ju inte pilgiftsgrodor. De är alla dagaktiva. Jag vet själv inte så mycket om dem. Men kan vara värt att söka på.
Mvh
Magnus 

26
2
tiger01vincent:
Tropfrog skrev:


Dendrobates auratus har ju inte nämnts. De har också en låg volym i sina rop.

Men kriteriet under 300 kr och tyst får jag inte ihop. Du behöver nog lägga mer. Sen skall de ju helst var ett par. För att få ihop par brukar man rekommendera att köpa minst 4 st.

Humlepadda är en liten bubblare dock. Men den är ju ingen groda. Annars klarar den nog alla dina kriterier bra.

Sen finns det ju mantellas också. De är ju inte pilgiftsgrodor. De är alla dagaktiva. Jag vet själv inte så mycket om dem. Men kan vara värt att söka på.
Mvh
Magnus 


Mmm, jag kan ju alltid satsa mer än 300 visst liksom, men kanske inte 1lax för en enda, och ja, jag ska inte ha dem ensamma ;)

Ja humlepaddor ser sjukt bra ut just nu asså! Men vad menar du med att dem är "bubblare" låter dem mycket?

Fan sökte på mantellas, fett coola! Ser ju ut som dart frogs typ, men andra färger haha, ska kolla närmare på dem :)

Du verkar kunna mkt om groddjur och grodor speciellt. Vilka arter har du? Och kanske du kan svara på min fråga om hur mycket/länge dem sjunger?

Tack!!

5116
3883
Tropfrog:
Bubblare:

www.synonymer.se/sv-syn/bubblare

Hur mycket och länge grodor sjunger är en svår fråga att svara på. Frågan är för generell.  Men de sjunger bara när de är stimulerade att leka och det är främst hanarna som låter för att locka honorna. Det är ett tecken på att de mår bra och att du har ett par. Man lär sig snabbt att uppskatta sången.  De flesta pilgiftsgrodor sjunger mest när det är lågtryck och regnar på höst och vår. Eftersom de är dagaktiva så sjunger de bara på dagen och hälst mitt på dagen när man sällan är hemma.

Vissa nattaktiva trädgrodor däremot är riktigt irriterande. De sjunger hela natten och har rejäla röstresurser.

Mvh
Magnus 

26
2
tiger01vincent:
Tropfrog skrev:
Bubblare:

www.synonymer.se/sv-syn/bubblare

Hur mycket och länge grodor sjunger är en svår fråga att svara på. Frågan är för generell.  Men de sjunger bara när de är stimulerade att leka och det är främst hanarna som låter för att locka honorna. Det är ett tecken på att de mår bra och att du har ett par. Man lär sig snabbt att uppskatta sången.  De flesta pilgiftsgrodor sjunger mest när det är lågtryck och regnar på höst och vår. Eftersom de är dagaktiva så sjunger de bara på dagen och hälst mitt på dagen när man sällan är hemma.

Vissa nattaktiva trädgrodor däremot är riktigt irriterande. De sjunger hela natten och har rejäla röstresurser.

Mvh
Magnus 

 Najs! Okej bubblare haha, nu fattar jag XD. 

Okej, antar att man som sagt lär sig tycka om det :)

Förstår att det är en generell fråga, men någon av dem där 3 nybörjar pilgiftarna, bumbelbee, green and black och blue dart frog, är det i 1h varje dag, eller är det närmare en minut varje vecka liksom. :)

Justja, du kanske vet, finns det någon dagaktiv hyfsat tyst areboreal tree frog som typ red eyed tree frog?

5116
3883
Tropfrog:
tiger01vincent skrev:

 Najs! Okej bubblare haha, nu fattar jag XD. 

Okej, antar att man som sagt lär sig tycka om det :)

Förstår att det är en generell fråga, men någon av dem där 3 nybörjar pilgiftarna, bumbelbee, green and black och blue dart frog, är det i 1h varje dag, eller är det närmare en minut varje vecka liksom. :)

Justja, du kanske vet, finns det någon dagaktiv hyfsat tyst areboreal tree frog som typ red eyed tree frog?


När de sjunger kan de vara ganska så ihärdiga. Speciellt om honan inte är redo eller om det finns fler än en hane. När de "fått till det" så slutar de oftast. Så det kan säkert skilja från 2 timmar till hela dagen. Men som sagt, oftast bara dagtid och när det regnar ute.

Trädgrodor är alla nattaktiva vad jag vet. Men jag kanske har missat nåt?

Mvh
Magnus 

26
2
tiger01vincent:
Tropfrog skrev:

 Så det kan säkert skilja från 2 timmar till hela dagen. Men som sagt, oftast bara dagtid och när det regnar ute.

Trädgrodor är alla nattaktiva vad jag vet. Men jag kanske har missat nåt?

Mvh
Magnus 


Nej du har nog rätt, det var därför jag frågade :P

Oh shit, hela dagen XD  Ah men okej, då fattar jag lite mer.

Kollade upp viatnamesisk moss groda (Theloderma corticale) tydligen klarar dem grader ända ned till 10*C haha, men dem ser skit coola ut! Har du erfarenhet med dem? Tror du man klarar av att ha sådana? :P

5116
3883
Tropfrog:
Nej, ingen erfarenhet. Kanske någon annan?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild