Har min skäggagam någon växt sjukdom

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
Min skäggagam är född den 16 agusti 2017. Hon äter, ömsar och skiter som hon ska, hon tar 3 syrsor varranan dag och 2 de anndra. Men hon är bara 24 cm och jag undrar om hon kan ha någon växtsjukdom. Isåfall så kommer jag inte avla med henne i framtiden. 

Är glad över all hjälp jag kan få.


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Pvdigger skrev:
Min skäggagam är född den 16 agusti 2017. Hon äter, ömsar och skiter som hon ska, hon tar 3 syrsor varranan dag och 2 de anndra. Men hon är bara 24 cm och jag undrar om hon kan ha någon växtsjukdom. Isåfall så kommer jag inte avla med henne i framtiden. 

Är glad över all hjälp jag kan få.



Äter inte din ödla mer än så?

Ödlor i den åldern brukar äta betyligt mer än så.
De ska matas 3 gånger per dag ända tills de är 6 månader gamla. Sen ska mn kunna börja trappa ner.

Varje gång man matar ska man dessutom låta sen äta så mycket den vill tills den slutar äta.

 

Hur ser ditt terrarium ut?
Vad använder du för lampor?
Vad har du för värme i de olika delarna av terrariet?
Erbjuder du enbart syrsor som mat?
Hur gör du när du matar ödlan?
Hur pass mycket hanterar du ödlan?

Får man svar på dessa frågor kan det också vara lättare att hjälpa dej om det är något som är galet.

Kan även tillägga att du bör tänka till en gång till extra om du överhuvudtaget ska fundera på att avla på just skäggagamer. Det finns otroligt många till salu på marknaden redan, och många som har svårt att sälja av dem.
Är absolut ingen vinst affär i alla fall. Man går oftast några tusenlappar back på det, om man nu inte råkar ha någon otroligt ovanlig och eftertraktad morf, vilken din inte har. 
Säger inte detta för att vara elak, utan för att ge dej en bild av hur skäggismarkanden faktiskt ser ut.


Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
tack för att du tog din tid för att hjälpa mig.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Pvdigger skrev:
tack för att du tog din tid för att hjälpa mig.


Du skulle inte svara på frågorna eller lägga upp någon bild för att få mer hjälp?

388
460
australis66:
Om den är född i Augusti 2017 och inte är större skulle jag nog tro du köpt en dvärgskäggagam.

459
138
Pakke:
australis66 skrev:
Om den är född i Augusti 2017 och inte är större skulle jag nog tro du köpt en dvärgskäggagam.


Som säger ovanför... Så kan du vända dig till den person som du köpte skäggagam av så får du nog svar på det.

Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
oj ahaha jag glömde ett skriva svaren på frågorna.
Terrariumet är ett öken terrarium med en stop sten som ser ut som massa pankakor staplade på varandra, en grotta som hon aldrig använder, en ganska stor rot som hon brukar stå/ligga på och en platt stem med en värmelampa över.

Jag använder uv rör och en värmelampa med 75 vatt.

jag vet inte exakt vad hon har för värme men hon har en ganska kall del och en varm.

Jag erbjuder syrsor, mjölmask, sallad och frukt men hon äter bara syrsor förutom när jag dinglar med maten över henne och jag har calsium pulver och något mer pulver på hennes mat.

Hon äter ur min hand för jag har sand som substrat vilket jag lärde min efter att jag skaffade henne inte är så bra att ha för de kan äta det. Jag har försökt att lägga in sallad i en matskål men hon tar det inte.

Jag tar upp henne dagligen och låter henne sitta på min axel i några timmar men om hon börjar gå runt så lägger jag in henne i terrariet som förresten är 90x45x45.

Jag är välldigt tacksam för att du tar din tid ock hjälper mig

459
138
Pakke:

Pvdigger skrev:
oj ahaha jag glömde ett skriva svaren på frågorna.
Terrariumet är ett öken terrarium med en stop sten som ser ut som massa pankakor staplade på varandra, en grotta som hon aldrig använder, en ganska stor rot som hon brukar stå/ligga på och en platt stem med en värmelampa över.

Jag använder uv rör och en värmelampa med 75 vatt.

jag vet inte exakt vad hon har för värme men hon har en ganska kall del och en varm.

Jag erbjuder syrsor, mjölmask, sallad och frukt men hon äter bara syrsor förutom när jag dinglar med maten över henne och jag har calsium pulver och något mer pulver på hennes mat.

Hon äter ur min hand för jag har sand som substrat vilket jag lärde min efter att jag skaffade henne inte är så bra att ha för de kan äta det. Jag har försökt att lägga in sallad i en matskål men hon tar det inte.

Jag tar upp henne dagligen och låter henne sitta på min axel i några timmar men om hon börjar gå runt så lägger jag in henne i terrariet som förresten är 90x45x45.

Jag är välldigt tacksam för att du tar din tid ock hjälper mig


Vuxna skäggagamer äter grönsaker mycket än ungar. Ungar äter mest insekter för att kunna växa.

Andra svar: Ditt hem saknar UV-stråle, det skulle skada henne smått småningom om hon får inte tillräckligt UV om hon är ute ur terrariet på några timmar om dagligen.

Hon trivs och må bättre av vara i terrariet istället vara utanför för alldeles ofta. Då hon kommer drabbas av skelettsjukdom "MBD" på grund av brist av UV. Och bli uttorkad kan det bli med också.

så bara du vet om du vill hennes eget bästa. Hoppas det hjälper dig. :)


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Pvdigger skrev:
oj ahaha jag glömde ett skriva svaren på frågorna.
Terrariumet är ett öken terrarium med en stop sten som ser ut som massa pankakor staplade på varandra, en grotta som hon aldrig använder, en ganska stor rot som hon brukar stå/ligga på och en platt stem med en värmelampa över.

Jag använder uv rör och en värmelampa med 75 vatt.

jag vet inte exakt vad hon har för värme men hon har en ganska kall del och en varm.

Jag erbjuder syrsor, mjölmask, sallad och frukt men hon äter bara syrsor förutom när jag dinglar med maten över henne och jag har calsium pulver och något mer pulver på hennes mat.

Hon äter ur min hand för jag har sand som substrat vilket jag lärde min efter att jag skaffade henne inte är så bra att ha för de kan äta det. Jag har försökt att lägga in sallad i en matskål men hon tar det inte.

Jag tar upp henne dagligen och låter henne sitta på min axel i några timmar men om hon börjar gå runt så lägger jag in henne i terrariet som förresten är 90x45x45.

Jag är välldigt tacksam för att du tar din tid ock hjälper mig


När jag tittar lite närme på första bilen du lagt upp på ödlan så ser jag att det är en dvärgskäggis du har, dvs en pogona henrylawsoni och inte en Pogona Vitticeps.
Dvärgarna blir runt 25-30 cm.

Du bör på en gång sätta in en termometer i ditt terrarium så du har koll på vad det är för temperatur där i på de olika ställena. Hur varmt det är under sollampan, varma sidan av terrariet samt på svala sidan.
Kan du ta reda på vilken lampa du har på solplatsen?

Jag läste även fel på året i ditt första inlägg, och läste 2018 av rena farten och fick då för mej att det handlade om en unge. Men det är det juh inte med andra ord, utan en ödla som är strax över året.
De ska då inte äta äta 3 ggr om dagen, utan varannna dag är helt rimligt.

Skulle rekomendera dej att inte hantera din ödla så pass ofta. Speciellt inte på vintern. Då det är kallare och luftfuktigheten är mycket lägre. Det kan leda till förkylningar och andra farliga sjukdomar så som njursvikt.
Ödlan mår bäst hemma i sitt terrarium, om det är rätt inrätt och man har rätt temperatur och lampor. =)

Bottensubstraten du har, sanden, den kan du ta och blanda ut med kaktusjord, solmull eller torv. Blanda det 50/50 så får du ett bra resultat.
Ren sand är inte speciellt grävvänligt eller håller fuktighet speciellt bra, så det rekommenderas inte. 


Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
Det där med dvärgskäggagam har vi också funderat på men vi köpte henne som en pogona vitticeps, så då fick vi halva priset då.

 tack så jätte mycket för hjälpen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild