Nytt burkprojekt med hygrolon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

382
36
MariBarita:

Hehe, nä det har inte hänt mkt av det jag kan se på bilden men jag tycker mig se några gröna plättar/prickar och det är ju ett gott tecken.

När startade du projektet?


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Jag minns inte datum riktigt, men börjar nog närma sig en månad nu och det tar ju lite tid ibörjan innan det växer men får se om två månader bör det vara grönt och fint 


382
36
MariBarita:

Det gäller visst att ha tålamod när man pysslar med växter.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Det kan man lugnt säga, speciellt med mossa. Ska testa ta lite sticklingar nu så bra att du påminner mig ;P


382
36
MariBarita:

Jag köpte Glossostigma elatinoides (akvarieväxt) och ska se om jag kan få den att växa emersed. Jag la den i ett tomt terrarie tills vidare.

 

 

Jag köpte även Taiwan moss till hygrolonet (får vänta tills helgen innan jag har i den i burken)


382
36
MariBarita:

Sådär ja, nu har projektet satt igång.

Jag lade terrariet på "rygg" och blötte ner hygrolonet rejält sen på med Taiwanmossan, nu återstår förmodligen en låååång väntan på mossan innan jag kan vända rätt på burken igen.

 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Så du kör med akvariemossa, ska bli intressant att se om det funkar :) får du lov att vattna ofta när du har den liggandes? 


382
36
MariBarita:

Jag kommer bara att hålla koll på att det är blött i botten (på själva hygrolonet) sen när mossan tagit sig så kommer jag att ställa upp burken. Jag gör så för att slippa spreja det i tid och otid. Jag vill inbilla mig att om mossan växer till sig så hjälper även den till att behålla fuktigheten sen (hoppas jag iaf)

 

I min grodburk har jag akvariemossa som trivs på landdelen/roten (bilden är tagen för ca 3 månader sen och mossan har spridigt sig mer nu)

 

 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Hygrolonet suger ju upp vattnet av sig själv upp till 30cm, jag har bara 2cm vatten i botten och när vattner är slut fyller jag på med nytt. Så sprayar aldrig i burken 


382
36
MariBarita:

Det visste jag inte =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild