Fuktlåda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Malinimini:
Jag köpte för ett tag sen en orm + terrarie + tillbehör som var en allt-i-ett annons. Lampor, värmematta, fuktmätare, grottor och temperaturmätare förekom, förutom någon form av fuktlåda.

Jag fick en sorts sprayflaska som jag kunde använda för att hålla fuktigheten i terrariet men sen jag började i gymnasiet så kommer jag hem väldigt sent och fuktigheten är relativt dåligt skött under den tiden så jag tyckte det var tid att göra en fuktlåda.

Problemet är att terrariet jag köpte var hemmagjort och är 2 meter långt så jag undrar hur jag ska kunna göra en fuktlåda som kan hålla fuktigheten till ett sånt stort terrarier som håller från kl.7-17? Jag vet tyvärr inte mycket om fuktlådor så ifall jag har fel om någonting så är det bara att säga till!

Tack i förväg!

5088
3858
Tropfrog:
Någon som kan ormar bättre än mig får rätta mig om jag ar fel.

Som jag har förstått det så är fuktlådor till för att göra ett ställe med hög fukt. Inte för att hålla hela terrariet fuktigt. På engelska kallas det för humid hide 

Om din orm behöver hög luftfuktighet i hela terrariet så bör du nog fundera på regnsystem eller fogger.

Mvh
Magnus 

488
202
David:
Vad är det för orm? Mycket riktigt så brukar man använda fuktlåda som ett fuktigt gömställe. Kan vara en plastålda med lock och ett ingångshåll. I den har man fuktigt material, t ex sphagnum (mossa). Jag har detta till mina mjölksnokar t ex, som inte har behöver särskilt hög luftfuktighet i terrariet, men de gillar att ligga i fuktlådan då och då, framförallt när det är dags för öms. 
Det simulerar ju lite hur det kan vara under en sten i naturen , även i ett torrt klimat så kan det ju vara fuktigt under en sten eller liknande.

Om din orm behöver ett  fuktigare klimat i hela terrariet bör det nog lösas på annat sätt. Man kan ju även se över ventliationen. Men det beror ju som sagt på vad för orm du har, och hur terrariet är byggt.

2
0
Malinimini:
David skrev:
Vad är det för orm?

Jag har en kungspython.
Terrariet är avlångt terrarie med mycket utrymme och en värmematta i högra hörnet med en trägrotta. Mitten ligger det en relativt stor gren men som är backat upp till vägen. I vänstra hörnet ligger det en till grotta med en vattenskål.
Behövs det en fuktlåda till det här eller ska jag köra på något annat alternativ?

488
202
David:
Här har du ett skötselråd. 
www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/p_regius

Och ja, jag hade nog satt in en fuktlåda. 

953
1840
peter54:
En fuktbox är bara en lagom stor plastlåda med ett för den aktuella ormen lagom stort ingångshål i en gavel. I fuktboxen lägger man fuktig sphagnum (vitmossa), obs; förväxla inte med renlav som kallas vitmossa i julhandeln.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild