Terrarieinredning från skogen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
4
Kakazky:
Tja kan man i princip såga ner ett träd från skogen å ha det som inredning i terrariet. Eller tar man in bakterier som är farliga för ormen som finns i skogen

37
5
SaraDolk:

Kakazky skrev:
Tja kan man i princip såga ner ett träd från skogen å ha det som inredning i terrariet. Eller tar man in bakterier som är farliga för ormen som finns i skogen

Ska du göra de så vill jag först bara sej att om de inte är din egen skog så måste du höra dej för med markägaren innan du över huvud taget tar grenar från träd eller till och med hela växande trä från dennes mark. 

Får du tummen upp och det är fitt fram så ska de generellt inte vara några problem. Stenar från skogen brukar jag personligen koka i saltvatten, Inte för att jag vet om de spelar någon större roll, men då e jag iaf helt säker på att där inte finns några konstigheter på dom.

Pinnar/träd brukar jag lägga på tork i en till 2 veckor beroende på storlek/tjocklek och hur fuktiga om är. Då brukar mindre knostiga små insekter ta till flykt. Sen brukar jag slänga in om i ugnen en stund på ca 60 grader för att försökra mej om att all eventuell ohyra försvinner. Ha koll bara så att u inte bränner minre grenar eller att de tar fyr.


5088
3861
Tropfrog:
Man får väl egentligen fråga sig vad det är för ohyra man är rädd för. Myror är visserligen inte så kul att få in i terrariet, men för att de skall bli ett problem krävs att man får med sig en drottning. Om pinnar med drottningar i vill du helst inte ta i överhuvud taget.

I övrigt så dör alla smådjur som kommer med, antingen så blir de mat eller så dör de av felaktig miljö. Några enstaka gråsuggor kan ju gräva ner sig och överleva, men de är ju bara bra för terrariet.

Sen skulle man rent teoretiskt kunna få med sig patogener från våra inhemska reptiler, men det kräver i princip färsk spillning. Skulle man misstänka reptilspillning på pinnarna är det väl säkrast att låta dem vara. Det kan förståss finnas rester av spillning som man inte ser. Att tvätta noggrannt och låta torka ett tag löser det.

MVH
Magnus

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Jag har hämtat all min inredning till alla mina ormar utifrån sen starten på 90-talet :) Jag gillar naturligt inredda terrarier och undviker gärna köpta plastgrejor osv.. Sen är det ju dessutom gratis i naturen! Och man får en grym dag utomhus kanske..

Vill man köpa sin inredning är det inget fel i det såklart, men man ska vara väl medveten om att det inte finns något skadligt i den svenska naturen som kan följa med in i terrariemiljön, förutom kolonier med myror som redan nämnts :)

Andra insekter som exempelvis: gråsuggor, maskar/larver, spindlar, skalbaggar osv osv är endast nyttodjur i terrariet. För den som inte vill ha ett tråkigt sterilt terrarium det vill säga, en smaksak såklart!

Det finns alltså ingen vettig anledning att göra rent inredning utifrån. Känns det bättre att göra det för dig personligen så kör bara... men det finns alltså ingenting farligt du kan dra med in! :) Onödigt jobb med andra ord.

Jag brukar borsta bort den värsta skiten sen in i terrariet bara. Jag tar det mesta utifrån faktiskt, löv (bottensubstrat i olika former), grenar, pinnar, träd, rötter, stockar, stenar, mossa osv osv.

Att höra med markägaren kan vara en god ide. Men personligen tycker jag det snyggaste redan ligger på marken.. döda träd alltså :) Även det en smaksak säkert.

 

Jag blir alltid nyfiken vad specifikt ni menar med ohyra som kan vara skadlig för våra tropiska reptiler?? Vad är det för ohyra ni är rädda för? Som sagt bara nyfiken :) Man hör tyvärr mycket som inte är sant inom våran gemensamma hobby vilket kan vara förödande för nybörjare exempelvis.


5088
3861
Tropfrog:
Jag har hört om vissa sjukdomar från svenska grodor som kan smitta tropiska grodor i terrarium. Om det är sant eller inte kan jag inte svara på, men det är ändå värt att vara lite försiktig tycker jag.

Svenska reptiler har jag inte hört skall kunna smitta tropiska dito. Men även här skadar det inte att tvätta förutom lite extra arbete.

Men det finns inte så många reptiler i våra skogar. Risken att få in en pinne med färskt huggorm skit är nog mycket liten. Men jag vågar ändå inte säga att det är fritt fram. Den bedömningen måste var och en göra själv.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Det jag köper relativt mycket av i inredningsväg är dock korkbark, rör & flata större bitar. Gillar utseendet samt funktionen :)

 

Har man groddjur med betydligt känsligare hud, mottagligare för sjukdomar osv kan man säkert behöva gnugga någon minut extra. Jag kan bara svara för ormar i fångenskap, där vågar jag med säkerhet säga att det är fritt fram (med sunt förnuft givetvis!). Men allt man stoppar in i sitt terrarium är man ju personligen ansvarig för absolut.

 


54
4
Kakazky:
Tack för en dunder info nu blir det genast ekonomiskare att komma in i reptil världen :) :) 

37
5
SaraDolk:
Jonas_ skrev:
Jag har hämtat all min inredning till alla mina ormar utifrån sen starten på 90-talet :) Jag gillar naturligt inredda terrarier och undviker gärna köpta plastgrejor osv.. Sen är det ju dessutom gratis i naturen! Och man får en grym dag utomhus kanske..

Vill man köpa sin inredning är det inget fel i det såklart, men man ska vara väl medveten om att det inte finns något skadligt i den svenska naturen som kan följa med in i terrariemiljön, förutom kolonier med myror som redan nämnts :)

Andra insekter som exempelvis: gråsuggor, maskar/larver, spindlar, skalbaggar osv osv är endast nyttodjur i terrariet. För den som inte vill ha ett tråkigt sterilt terrarium det vill säga, en smaksak såklart!

Det finns alltså ingen vettig anledning att göra rent inredning utifrån. Känns det bättre att göra det för dig personligen så kör bara... men det finns alltså ingenting farligt du kan dra med in! :) Onödigt jobb med andra ord.

Jag brukar borsta bort den värsta skiten sen in i terrariet bara. Jag tar det mesta utifrån faktiskt, löv (bottensubstrat i olika former), grenar, pinnar, träd, rötter, stockar, stenar, mossa osv osv.

Att höra med markägaren kan vara en god ide. Men personligen tycker jag det snyggaste redan ligger på marken.. döda träd alltså :) Även det en smaksak säkert.

 

Jag blir alltid nyfiken vad specifikt ni menar med ohyra som kan vara skadlig för våra tropiska reptiler?? Vad är det för ohyra ni är rädda för? Som sagt bara nyfiken :) Man hör tyvärr mycket som inte är sant inom våran gemensamma hobby vilket kan vara förödande för nybörjare exempelvis.


Jag har helt ärligt ingen aning om exakt vad jag är "rädd" för. Känns bara bättre o veta att allt är rent. Men jag har väl lite stä nja över lag xD
I mitt terrarie hade allt mest troligt dött oavsätt pga värmen (Dabbis burk) 

Men brukar vilja skura av så mycket jord o alger och sånt som möjligt från stenarna, dom blir så fina när dom är rena. Var faktiskt ute och fyndade senast idag ^^


5088
3861
Tropfrog:
Värt att nämna är att man inte får plocka stenar och grenar från levande träd enligt allemansrätten. Detsamma gäller mossor om det skulle vara aktuellt. Däremot går döda grenar bra.

Undantaget är förståss om man har markägarens tillstånd.

MVH
Magnus

34
7
Jessiejoystick:
Jag är nybörjare och har bara stoppat köpta saker i terrariet förut, har heller ingen kunskap om olika träd och träslag eller något sådant. Och jag har läst att man ska undvika barrträd och ek?

Klart man ser om det är barr när trädet lever och så, men jag kan ju inte såga av en gren från ett levande träd, man plockar ju på marken. Ingen bark på dom, inga löv eller barr, jag har ingen aning om vad det är för slags träd :( hittar ingen guide eller nåt på hur man ser vilket träd det kommer ifrån när det inte finns nån bark, barr eller löv. Nån som vet var/hur jag kan ta reda på det? 

Eller något träd som absolut är säkert och exakt hur det ser ut så man vet vad man ska leta efter?

Tänkte också på om det skulle råka vara kåda i träet, skulle inte det kunna bara farligt?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild