Är min skäggagam gravid?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

82
224
Linsen:
Hejsan allihopa! För ungefär 5 dagar sedan adopterade jag 2st skäggagamer. Hon som hade dem innan hade faktiskt inte en sån stor aning om vilka de var, var de kom från osv då hon fått dem av en vän. Hon har nämnt att det är 2 honor när jag frågade. De spenderade sina liv i samma terrarium innan. Den andra skäggagamen är som vanligt. Sprallig o glad. Däremot den jag misstänker är gravid är inte så aktiv. Väldigt lugn när man håller i henne och etc. 

Idag skulle jag dock ta och kolla igenom deras terrarium och överaskas av att hennes mage ser lite annorlunda ut. Hon är även större än den andra skäggagamen. 

Har jättesvårt att se själv vilka kön det är då de ser likadana ut och inte kan se på deras könsorgan. 

Kan min ödla vara gravid? Kolla bild

Mvh, Linsen

5099
3873
Tropfrog:
Det är beklämmande att djur blir såna vandringspokaler. 3e ägaren innan de ena blivit könsmogna! Man kan ju tro att djur som ändå kostar en tusenlapp skulle vara immuna mot att skänkas runt utan ersättning. Men folk har väl för mycket pengar?

Din ödla kan vara med ägg, sjuk eller övermatad/ felmatad. Det är nog inte så dumt att ta djuren till en veterinär och kolla status. Såna där vandringspokaler brukar vara illa skötta.

Mvh
Magnus 

82
224
Linsen:
Tropfrog skrev:
Det är beklämmande att djur blir såna vandringspokaler. 3e ägaren innan de ena blivit könsmogna! Man kan ju tro att djur som ändå kostar en tusenlapp skulle vara immuna mot att skänkas runt utan ersättning. Men folk har väl för mycket pengar?

Din ödla kan vara med ägg, sjuk eller övermatad/ felmatad. Det är nog inte så dumt att ta djuren till en veterinär och kolla status. Såna där vandringspokaler brukar vara illa skötta.

Mvh
Magnus 



De skänktes bort gratis då de innan hade en sån liten bur. Jag hade en mycket större bur åt dem hemma så jag tog hand om dem. Tänkte rädda dem faktiskt o kan lova dig att de inte kommer att hamna hos en 4e ägare. Låter bra, jag bokar en tid nu o tar henne till vetrinären. Tack för förslaget. 

56
24
LeopardGecko_13:
Linsen skrev:



De skänktes bort gratis då de innan hade en sån liten bur. Jag hade en mycket större bur åt dem hemma så jag tog hand om dem. Tänkte rädda dem faktiskt o kan lova dig att de inte kommer att hamna hos en 4e ägare. Låter bra, jag bokar en tid nu o tar henne till vetrinären. Tack för förslaget. 

Skriv gärna hur det går sen! Blev lite nyfiken nu :)

82
224
Linsen:
LeopardGecko_13 skrev:

Skriv gärna hur det går sen! Blev lite nyfiken nu :)


Hejsan allihopa, här är en liten uppdatering.

Så jag bestämde för några dagar sedan att ta henne(Den "gravida" ödlan som jag inte har ett namn på för någon konstig anledning men kan bero på att jag bara haft henne i en vecka) :P till vetrinären. Lyckades boka tid nu i fredags/igår och träffade en mycket trevlig vetrinär. Vi vägde ödlan, kollade kön på bägge, gjorde olika test för att se hur hon skulle reagera osv. (Oviktig detalj men tog dit dem inlindade i nya, fina lackan inlagda i 2st kattburar så de såg otroligt söta ut). :) 

Efter någon timme fick jag en räkning på 1200kr någonting och fick reda på att hon var gravid. Fick massvis med tips o råd hur jag skulle hanskas med detta. Nu sitter jag här på lördagen, trött med några kaffe koppar kring mitt skrivbord och läser samt dokumenterar uppfödning av skäggagamer. Förmodligen kommer resten av nästa vecka se likadan ut. På måndag ska jag på en extra jobb intervju på ett litet café för att se om jag kan jobba extra för att ha en möjlighet att köpa en annan bur för honan då jag inte vill sätta henne i stress med hanen. Så nu är jag pank och trött men ångrar absolut ingenting. För vad gör man inte för de små liven? :)

56
24
LeopardGecko_13:
Linsen skrev:


Hejsan allihopa, här är en liten uppdatering.

Så jag bestämde för några dagar sedan att ta henne(Den "gravida" ödlan som jag inte har ett namn på för någon konstig anledning men kan bero på att jag bara haft henne i en vecka) :P till vetrinären. Lyckades boka tid nu i fredags/igår och träffade en mycket trevlig vetrinär. Vi vägde ödlan, kollade kön på bägge, gjorde olika test för att se hur hon skulle reagera osv. (Oviktig detalj men tog dit dem inlindade i nya, fina lackan inlagda i 2st kattburar så de såg otroligt söta ut). :) 

Efter någon timme fick jag en räkning på 1200kr någonting och fick reda på att hon var gravid. Fick massvis med tips o råd hur jag skulle hanskas med detta. Nu sitter jag här på lördagen, trött med några kaffe koppar kring mitt skrivbord och läser samt dokumenterar uppfödning av skäggagamer. Förmodligen kommer resten av nästa vecka se likadan ut. På måndag ska jag på en extra jobb intervju på ett litet café för att se om jag kan jobba extra för att ha en möjlighet att köpa en annan bur för honan då jag inte vill sätta henne i stress med hanen. Så nu är jag pank och trött men ångrar absolut ingenting. För vad gör man inte för de små liven? :)

Men vad kul! (utom allt det jobbiga då) Min vän köpte en skäggis från en djuräffär som visade sig vara gravid, troligtvis för att den var i en bur med 6 andra skäggisar under flera veckors tid. Jag fick bebisen, och den var hur gullig som helst. Den var så himla liten, och den hade så fina ögon. Dock så dog den efter någon månad, har fortfarand eingen aning varför. Tog den till veterinär och de sa att det troligtvis "bara" var ett genestist fel då mamman var från en ganska dålig djuräffär som inte har så bra skötsel eller uppfödare hos reptilerna. Men minns ialafall att jag gjorde en fukbox/äggläggningsbox tillsammans med min vän, alltså gjorde ett hål som ingång i en sån plast-matlåda, använde en tändare på kanterna så de inte skulle vara vassa och fyllde den med liten mossa, sen sprejade varje dag. Det funkade superbra och ägget var låg där inne någon vecka senare!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild