liten dubiaodling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5095
3865
Tropfrog:
Hej

Jag matar jungfruna idag med kenyanska kackerlackor, som ju är bra storlek för dem. Men kollonin har inte så stor avkastning, så det blir inte så ofta de får det. I övrigt får de flugor som ju är alldeles för smått foder för dem.

Så jag skulle vilja mata mina ödlor med dubia nymfer. Men det går ju inte åt så himla mycket till 6 små jungfrur. Är det möjligt att hålla odlingen mycket småskalig med en handfull vuxna i en 2 liters godisburk?

Hur många vuxna är ett minimum och hur många nymfer i månaden kan man få ut på det?

MVH
Magnus

5095
3865
Tropfrog:

Jag svarar lite på min egen fråga:

Hittade detta här:

dubiaroachdepot.com/guidance/dubia-roach-colony-start-size

"So let’s say, for example, that you start a new colony on day 0 with 5 newly-emerged females and one male. You can expect 125 newborn nymphs in 2.5 months."

Det blir 50 nymfer i månaden. För mina 6st vuxna jungfrur blir det 8 st i månaden eller 2 st i veckan var. Det låter ju som en bra början. Men nu växer de ju och blir snart för stora för att mata med. Enligt mina undersökningar så är de för stora att mata med inom en månad. Så för att inte riskera att de växer för mycket och blir obrukbara så borde jag gå ner till tre honor och en hane. Då borde jag vara säker på att kollonin inte växer okontrollerat och ödlorna får äta en i veckan var som ett komplement till den andra maten. Känns som en bra början.

Såå. Hur stor plats behöver man för att hålla en hane och tre honor? Räcker det med en burk på några liter?

MVH
Magnus


256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Jag svarar lite på min egen fråga:

Hittade detta här:

dubiaroachdepot.com/guidance/dubia-roach-colony-start-size

"So let’s say, for example, that you start a new colony on day 0 with 5 newly-emerged females and one male. You can expect 125 newborn nymphs in 2.5 months."

Det blir 50 nymfer i månaden. För mina 6st vuxna jungfrur blir det 8 st i månaden eller 2 st i veckan var. Det låter ju som en bra början. Men nu växer de ju och blir snart för stora för att mata med. Enligt mina undersökningar så är de för stora att mata med inom en månad. Så för att inte riskera att de växer för mycket och blir obrukbara så borde jag gå ner till tre honor och en hane. Då borde jag vara säker på att kollonin inte växer okontrollerat och ödlorna får äta en i veckan var som ett komplement till den andra maten. Känns som en bra början.

Såå. Hur stor plats behöver man för att hålla en hane och tre honor? Räcker det med en burk på några liter?

MVH
Magnus


Jag har ingen aning egentligen om det du undrar men en tanke som slog mig, som dock jag ej testat själv med dubia men med syrsor, är att jag plockar ut dem när de är små & ställer dem så svalt det går utan att de trillar av pinnen. Syrsorna stannar iaf som små mkt mkt längre när de står i min källare svalt än när de står på värmepannan. Likaså borde det ju vara med dubia. På så sätt stannar de små längre men du får hålla på & plocka ur dem. Förökar sig gör de inte svalt.
Känns spontant som enklare sätt att oftast ha tillgång till små djur.?

5095
3865
Tropfrog:
huckerby skrev:


Jag har ingen aning egentligen om det du undrar men en tanke som slog mig, som dock jag ej testat själv med dubia men med syrsor, är att jag plockar ut dem när de är små & ställer dem så svalt det går utan att de trillar av pinnen. Syrsorna stannar iaf som små mkt mkt längre när de står i min källare svalt än när de står på värmepannan. Likaså borde det ju vara med dubia. På så sätt stannar de små längre men du får hålla på & plocka ur dem. Förökar sig gör de inte svalt.
Känns spontant som enklare sätt att oftast ha tillgång till små djur.?


Tack, mycket bra input!


Då frågar jag er andra som vet mer....Hur svalt kan man hålla nymferna?

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild