Hjälp med värmematta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

61
12
Alliminati:
Jag ska skaffa en leopard gecko och har köpt en 90x45x45 terrarie (inte exoterra, vet inte märke men är lika bra men den har inga fötter) och har köpt en värmematta (märke exotic life), den är 12w. Personalen i butiken sa att jag skulle ha värmemattan i terrariet under sanden, men, alla andra säger under terrariet. Många säger också att man ska ha frigolit under mattan (vilket jag definitivt ska ha) Men frågan kommer om jag ska ha någon form av litet mellanrum mellan botten av terrariet och självaste mattan (att jag då köper något att ha som "fötter" till terrariet) eller om mattan ska vara pressad mot glaset underifrån. Vissa säger också att jag ska ha dimmer, och vissa säger att man ska lägga till en värmelampa också.

Om det är något mer som bör tilläggas så fråga, tacksam för hjälp!


PS. Detta är min första reptil och jag vill vara så säker så möjligt på allt

61
12
Alliminati:
Snälla, jag vill gärna ha råd.

163
103
Melsson:
Det gör inget att mattan är pressad mot glaset, vissa kommer ju med en tejpsida som visserligen är rätt irriterande

5092
3863
Tropfrog:
Att det tar tid att får svar kan bero på att frågan är så generell att det finns mängder av svar på dina frågor på både TD och Google.

Som Melsson säger så gör det inget om värmemattan (som skall vara på utsidan) är pressad mot glaset. MEN: Om terrariet är dåligt byggt eller terrariet står på en skev yta så finns det spänningar i glaset som gör att man riskerar sprickningar. Ju större temperaturgradient på glaset desto större risk för sprickor. Matta kloss an med glaset ger en större temperaturgradient. Så, det skadar i vilket fall inte att ha ett mellanrum. Jag har först en hel frigolitskica och på den en frigolitskiva som är urkapad för att värmemattan skall få plats.

Hur mycket värme du behöver tillföra beror på en massa olika faktorer. Bland annat: Fuktighet i botten, burkens storlek, temperaturern i rummet det står i, effektiviteten på belysningen, hur välisolerad burken är.  Börja med att montera värmemattan och mät temperaturen i ditt terrarium. Om temperaturen blir för hög så behöver du dimmra eller använda termostat. Om den blir för låg så kan du lägga till en värmelampa, eller byta till större värmematta.

MVH
Magnus

61
12
Alliminati:
Tropfrog skrev:
Att det tar tid att får svar kan bero på att frågan är så generell att det finns mängder av svar på dina frågor på både TD och Google.

Som Melsson säger så gör det inget om värmemattan (som skall vara på utsidan) är pressad mot glaset. MEN: Om terrariet är dåligt byggt eller terrariet står på en skev yta så finns det spänningar i glaset som gör att man riskerar sprickningar. Ju större temperaturgradient på glaset desto större risk för sprickor. Matta kloss an med glaset ger en större temperaturgradient. Så, det skadar i vilket fall inte att ha ett mellanrum. Jag har först en hel frigolitskica och på den en frigolitskiva som är urkapad för att värmemattan skall få plats.

Hur mycket värme du behöver tillföra beror på en massa olika faktorer. Bland annat: Fuktighet i botten, burkens storlek, temperaturern i rummet det står i, effektiviteten på belysningen, hur välisolerad burken är.  Börja med att montera värmemattan och mät temperaturen i ditt terrarium. Om temperaturen blir för hög så behöver du dimmra eller använda termostat. Om den blir för låg så kan du lägga till en värmelampa, eller byta till större värmematta.

MVH
Magnus



Haha, jag hade svårt att hitta svar för det var ibland väldigt förvirrande och ganska utspritt men, tack så mycket för hjälpen. Jag kommer nog göra så att jag har lite mellanrum just för att vara på den säkra sidan. Ännu en gång, tack för hjälpen!

161
107
Alex_ask:
Kan meddela att botten lätt kan spricka om man har värmemattan direkt emot glaset har hänt mig flera gånger, men det beror lite på vad för matta man har och hur varm den blir. 

5092
3863
Tropfrog:
Alex_ask skrev:
Kan meddela att botten lätt kan spricka om man har värmemattan direkt emot glaset har hänt mig flera gånger, men det beror lite på vad för matta man har och hur varm den blir. 


Nej, det beror inte på mattan. Det beror på hur terrariet är byggt och uppställt. Glas spricker inte av värme om det inte finns spänningar i det. Testa att fräsa på med värme på en lös glasskiva som ligger på plan yta så kommer du se att det är omöjligt att med värme få den att spricka.

Men om nu terrariet är dåligt byggt eller står skevt så kan det spricka av värme. Ju mer värme desto större risk.

Hmm. Var det inte precis vad någon skrev ett par inlägg upp :)

MVH
Magnus

161
107
Alex_ask:
Aa jo men det blir ju alltid någon sorts spänning när man limmar ihop glasskivor.
Jag har spräckt flera olika sorter allt från exosterror till rena glas och med alluminumprofiler.

det är inte så ofta terrarier är en glasskiva alltså får man vara försiktig när man har värmemattor under glasterrarier annars finns en stor risk att det spricker.

Och spänningar uppstår även av temperaturskillnader i glaset så det går att spräcka om det blir väldigt varmt i mitten och kallt i hörnen tex

5092
3863
Tropfrog:
Nja, fast om man limmar ihop skivorna dikt an så är terrariet i min mening felkostruerat.

Om det inte hade kunnat gå att limma ihop glasskivor utan att det blir spänningar hade det inte gått att bygga akvarium.

Men det kanske är så illa med terrarietillverkarna. Jag har bara erfarenhet av burkar från Kuk-terrarien, de har tillfredställande spänningsfri konstruktion.

MVH
Magnus

161
107
Alex_ask:
Jo men även om terrariet inte är byggt så det spänner så skapas ju spänningar genom temperaturskillnaderna som kan leda till att glaset spricker endå .

Så min rekommendation oavsett är att inte ha en värmemattan direkt mot glaset, från mina erfarenheter iaf sen får alla göra som dom vill. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild