Enklaste små foderinsekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
202
David:
Går ju i tankarna att skaffa nån liten dvärggecko. Finns det nåt lite foderdjur som "sköter sig själv" typ som dubia, mjölmask. Är lite osugen på att dra igång med flugor:)

Har mest hållt på med ormar, och ödlor som äter lite större mat.

5061
3824
Tropfrog:
Det finns massor av små insekter som är lätta att odla. Men det de har gemensamt är att de inte är tillräckligt produktiva för att klara stapelföda.

Jag har 4 kulturer igång med gråsuggor, hoppstjärtar och Kenyanska kackerlackor. De går i 2 liters burkar var vilket ger 8 liter. Detta ger inte i närheten av samma avkastning som flugorna ger i ett 500 ml plastölglas.

Flugorna behöver man ha två kulturer igång för kontinuerlig avkastning. Man slänger en kultur varannan vecka och sätter en ny samtidigt. Med mitt grötrecept tar detta jobb max 10 min. Jag tycker inte att det är något att vara rädd för.

Sen finns det ju bönbaggar. Enklare än flugor, men mycket svårt att ha ständig tillgång. Med 6-8 kulturer går det säkert.

Och ärtbladlöss, mycket krångligare men hyfsad avkastning och en mycket bra mat.

Syrsbebisar går ju också. Det har jag aldrig testat själv. Men det verkar ta plats och lukta illa. Så det har gått bort för mig.

Hur är det med dubiabebisar? Är de tillräckligt små för dina ödlor så kan det nog gå bra.

Vilka ödlor tänker du dig?

Mvh
Magnus 

488
202
David:
Har inte bestämt helt vilken ödla, kanske klemmeri. Eller kör jag på jungfrugeckos. 
Är det "stora" bananflugor man ska använda? Har sett att det finns ett par olika sorter.

5061
3824
Tropfrog:
De stora är inte på långa vägar lika produktiva som de små. Skall man ha ständig tillgång så krävs det minst 4 kulturer. Det är de små drosdophillia melanogaster som är bäst.

Sen är de stora lite större munsbit och lite mer utmaning att jaga för dem. Jag har bägge, men skall du bara ha en så är det de små som gäller.

Träna gärna några generationer innan du köper ödlorna. Det är inte svårt, men kräver en inkörningsperiod.

Mvh
Magnus 

2966
1644
Hoggaforfan:
Ungsmyg funkar bra

5061
3824
Tropfrog:
Ungsmyg har jag inte testat, men kräver inte de ganska så varmt?

Mvh
Magnus 

488
202
David:
Hittade ett enkelt grötrecept på pilgift.se och det verkar ju inte så krångligt.
Var är bra ställe att beställa kulturer från tycker ni?

5061
3824
Tropfrog:
Det receptet på pilgift har jag använt sen första början, funkar bra. Lägg till lite kanel och ättika så luktar det nästan ingenting.


Det är svårt att skicka flugor på vintern. Ofta kommer de fram döda. Lägg en annons i köpes här och på pilgift. Om du har en reptilbutik i närheten kan du testa där.

Tyvärr är det väldigt ofta man får med sig kvalster ifrån de stora odlarna. Så att handla från hobbyister är att föredra. Om du köper från butik så gör denna processen direkt som förebyggande:

pilgift.se/app.php/pilgift/43594

Det kan verka lite krångligt. Men gör man det bara en enda gång så har man garanterat kvalsterfria kulturer lång tid framöver.

PS: jag kan ordna garanterat kvalsterfria kulturer i Göteborg.
Mvh
Magnus 

488
202
David:
Göteborg är lite långt tyvärr. Bor i södra småland/norra skåne. Finns ju reptilbutik någr mil bort i Ängelholm, men ska kolla lite privata alternativ först. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild