Stora aktiva snokar 2m till 3m

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

54
4
Kakazky:
Hej är den nån som kan några snok arter som blir mellan 2 3m och är aktiva? Såg en annons här på hemsidan om en art Spilotes sulphureus som verkade häftig

58
91
BerraB:
Kakazky skrev:
Hej är den nån som kan några snok arter som blir mellan 2 3m och är aktiva? Såg en annons här på hemsidan om en art Spilotes sulphureus som verkade häftig

Ja det finns massor av roliga stora snoker.. Orthriophis sp. till exempel.. spioltes blir också riktigt stora men kostar en hel del. Jag har själv Orthriophis taenerius callicyanou, Vietnamese blue beauty snake. kan bli 3m+ finns bilder i mitt galleri! Både lättare att få tag på och typ 9000kr billigare är spilotes sp. :P 

273
185
peter68:
Snokar är inte mitt område, men där är Drymarchon couperi. Östlig indigosnok. Den kräver större utrymme enligt Wikipedia, vilket jag tar som tecken på aktivitet. Jag tror att det är den största ormen i Nordamerika, i genomsnitt och inte största enskilda exemplar.

54
4
Kakazky:
peter68 skrev:
Snokar är inte mitt område, men där är Drymarchon couperi. Östlig indigosnok. Den kräver större utrymme enligt Wikipedia, vilket jag tar som tecken på aktivitet. Jag tror att det är den största ormen i Nordamerika, i genomsnitt och inte största enskilda exemplar.

Aa den va lite häftig å verkar va rätt lätt i terrariet skotsel, tack för tipset :) 

273
185
peter68:
Kakazky skrev:

Aa den va lite häftig å verkar va rätt lätt i terrariet skotsel, tack för tipset :) 


Jag sprang på den på YouTube nyligen av ren tillfällighet. Jag tror att den är rätt vanlig, åtminstone i USA. Det var också därför jag nämnde den. Min erfarenhet är att kunniga människor i bland missar det självklara av den enkla anledningen att det är så självklart att det inte är värt att nämnas. Det var min tanke i alla fall.

478
592
Rottenroth:

Kakazky skrev:

Aa den va lite häftig å verkar va rätt lätt i terrariet skotsel, tack för tipset :) 


Drymarchon couperi är inte speciellt svåra i skötsel utöver foderkraven. Du kan inte mata kyckling/mus till en sådan och tro att den ska bli hälsosam, ha i åtanke att den nästan strikt äter andra ormar och dieten till den där är väldigt väldigt dyr! Du kan jämföra det med Ophiophagus hannah (kungskobra).

Kan även tillägga att tycker man Spilotes är dyra så kan man ju sluta titta på Drymarchon couperi.

Bättre att sikta på Orthriophis ssp., Gonyosoma oxycephalum som kan bli 2m+. De har betydligt enklare dieter och inte svår skötsel heller.


58
91
BerraB:
Rottenroth skrev:


 

Drymarchon couperi är inte speciellt svåra i skötsel utöver foderkraven. Du kan inte mata kyckling/mus till en sådan och tro att den ska bli hälsosam, ha i åtanke att den nästan strikt äter andra ormar och dieten till den där är väldigt väldigt dyr! Du kan jämföra det med Ophiophagus hannah (kungskobra).

Kan även tillägga att tycker man Spilotes är dyra så kan man ju sluta titta på Drymarchon couperi.

Bättre att sikta på Orthriophis ssp., Gonyosoma oxycephalum som kan bli 2m+. De har betydligt enklare dieter och inte svår skötsel heller.


räcker med att man får betala runt 20k för dom haha

273
185
peter68:
BerraB skrev:

räcker med att man får betala runt 20k för dom haha


Nu förstår jag. Trodde dessa var vanliga eftersom de är från USA. Jag vet att de är hotade i vilt tillstånd och att man måste ha dokumentation. Trots det, USA och att allting där är på mer eller mindre industriell skala.

Jag såg den i en YouTube video var den åt en nyfödd burmesisk pyton. Jag blev själv lite nyfiken efter jag skrev mitt inlägg och kollade upp denna: www.youtube.com/watch?v=IwwlB2lqgmg

De säger att ormen är typ exklusiv eller nått sånt i videon, men har aldrig hört priser som detta för ormar. Förutom "morphs", som jag inte förstår mig på eller bryr mig om.

Ursäkta att jag kapade tråden.

Och i video jag länkar till rekommenderar de möss och råttor. Fisk och fågel ska undvikas på grund av lukt. Dessutom ska de vara döda. Ormen dödar bytet genom att slå det mot stenar. Kan bli kladdigt i terrariet.

478
592
Rottenroth:

Det är helt efterblivet att rekomendera gnagardiet till ormar som är reptilätare.

De blir feta, klarar inte av att avla samt dör i förtid.


5061
3824
Tropfrog:
Det rådet verkar vara gjort utifrån vad de tar, inte vad som är bra för dem. Jag gillar pizza, men har tillräckligt med förstånd för att förstå att det inte är någon bra stapelföda.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild