Vampyrkrabbor (och ev. andra mindre krabbor)...lite frågor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag hade flera små "mangrovekrabbor/red clawed crabs/sötvattenskrabbor" när jag var liten och de var väldigt personliga små sötnosar (kan man inte tro innan man har haft krabbor kanske, haha). Hade även eremitkräftor i tonåren...som tyvärr inte levde så länge (hade lärt mig felaktig infomation kring deras skötsel). 

Jag kommer aldrig skaffa eremitkräftor igen, de var jättesöta men har lärt mig mer kring deras skötsel och vet numera att dessa är väldigt känsliga och kräver väldigt mycket för att må bra...vet också att dessa små stackare plockas från naturen (viltfångade djur är ingenting jag vill bidra till att stötta).

Har dock länge funderat på att skaffa krabbor igen. Dock har jag fått reda på att även mina älskade "magrovekrabbor/red clawed crabs/sötvattenskrabbor" plockas från naturen (rätta mig hemskt gärna om jag har fel angående detta, skulle bli överlycklig). 

Jag har p.g.a. detta letat efter "liknande" krabbor som är lätta att föröka och därför inte tas från naturen. 

Jag "ramlade" på vampyrkrabbor som inte verkar bli så stora (vill ha ganska små krabbor) och vad jag förstår förökar dessa sig betydligt lättare än mina älsklingar ("magrovekrabbor/red clawed crabs/sötvattenskrabbor") och bör därmed vara "producerade" i fångenskap. Om jag fattat detta fel får ni gärna rätta mig, för vill som sagt inte råka stötta att djur tas från deras naturliga habitat för att hamna i mitt terrrarium. 

Finns det andra krabbor med liknande storlek som förökar sig i fångenskap? Tipsa gärna om andra arter att ta en titt på. 

Angående Vampyrkrabbor: Finns det något bra skötselråd (på Svenska eller Engelska) som ni rekommenderar? Jag har sett att dessa finns i olika färger...är det endast olika färger eller handlar det om olika arter? Varför jag frågar är för jag undrar om dessa kan hållas ihop oavsett färg eller om detta inte bör göras p.g.a. att de är olika arter? Kan de hållas tillsammans alls förresten? Fungerar det med en hane och 2-3 honor eller hur ska man tänka gällande könsfördelningen (om de kan hållas mer än en/terrarium förstås)? Hur stort terrarium behöver de ha? 

Mvh/Animallover_1984

5088
3861
Tropfrog:
Vad gäller taxonomin så är det nog ingen som kan svara. Det är få av dem som är ordentligt undersökta. Skulle dock inte rekommendera att blanda olika färger. Oavsett om det rör sig om olika arter eller bara olika lokaliteter så tycker jag inte att de skall blandas.

Jo, de flesta krabbor har någon form av planktonstadie i saltvatten som gör dem nästintill omöjliga att föröka i fångenskap. Vampyrkrabban (Geosesarma sp) är ett undantag. Den behöver inte saltvatten och släpper levande ungar.

De går bra att hålla i grupp, men de måste då ha gott om gömställen. De är oportunister och kommer att äta upp en nyömsad kompis om de får chansen. Men som sagt, gott om gömställen så är det ingen risk.

Huruvida de som finns till salu hos butiker är viltfångade eller inte kan jag inte svara på, men fråga de som säljer. Det dyker dock upp fångenskapsuppfödda till salu lite då och då från hobbyister som lyckats.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild