Crested Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

148
116
Ella:

Åh va coolt med flyggeckos! Tycker att de är sjukt awesome!
Nej jag vet vad du menar! Jag tar ut honom i några minuter när jag ska städa upp det synliga, han chillar galet! Visar inga tecken på stress eller något! Och hade han inte gillar och varit ute och varit jätte nervös hade jag så klart alltid låtit honom vara inne! Han är van med att bli hanterad ofta! Men tack för tipset! :)


1229
464
leedragon:

du matar honom bra, och terrairet ser bra ut men  stress är  misstolkad många gånger,   många ödlor bara blundar och ligger stila när de är stressade, filten hjälper inte en  ödla att bli varm  då den är klatblodig, den alstrar inte värme som oss, så filten förblir lika kalt som ödlan.

 

det är inte nåt större grej att plocka ut honom när man städar men det optimala borde om du stoppa in honom i en låda eller nåt medan så den inte sticker iväg.

 

vill tilläga att visa ödlor är mer tåliga än andra mot hantering, jag har sett mycket värre exempel son nån snubbe som  satte sin jacksonii på hans jemen rygg, det där kommer inte att sluta bra, bäst att att förstå att ödlor är inga katter ller hundar, så de ska inte hanteras som om de  borde det.

 

aja  bortsett från hanteringen så ser det bra ut


148
116
Ella:

Va skönt att höra! Tack så jätte mycket!

Det du skriver om ett stress beteende stämmer verkligen inte in på Ösmos, han springer gladd runt och hoppar bland kvistarna! Brukar nämligen smeta mosadbanan lite här och där, det tycker han är jätte roligt att slicka upp!

Filten använder jag inte för att hålla honom varm! Han behöver inte ens hållas varm eftersom att det är ca 25grader i mit rum :) Han sprang in i den lilla hålan jag hade gjort för att jag hade gömt en liten del av en syrsa där inne :D


21
1
Sebbeyz:

Hon har rätta mått, men man märker ju ifall ödlan blir stressad etc utanför sitt terrarie..


148
116
Ella:

Jo exakt! Han är inte visat något tecken på det! Han är lugn och jätte snäll! Nu ligger han och sover med ögonen insjunkna i huvudet.. Haha :)!


148
116
Ella:

Jag vill också tilläga eftersom att du verkar tvivla på min kunskap djur.

Jag vet mycket väl att jag skaffade en ödla. En reptil har inget sinne som förstår vad mysa är. En reptil går inte ut i koppel eller ligger i ens knä när man tittar på tv.

Jag rastar inte min ödla, jag tar ut och matar honom med syrsor för att han ska uppfatta att det är något lite mer posetivt med att gå ut.

Jag förstår om du kanske inte tycker att jag hanterar på rätt sätt men tycker verkligen inte att du ska ha några åsikter om hur jag hanterar min ödla, jag känner honom och läser av hans beteende.

Jag plågar inte mitt djur på något sätt. Förlåt blir halft irriterad för jag uppfattar (Förlåt så mycket om jag missuppfattat) att dina inlägg är lite halft stötande när du skriver att det inte är en hund eller katt.
 Visst det finns idioter som tror det, som ligger och myser med sina varaner framför tven..

Jag kan försäkra dig om att jag inte är en idiot-


1229
464
leedragon:

frågan är när man tolkar ett djurs beteende är om man tolkar den rätt.

 

det är bra att  vänja djuren  att personen betyder mat det underlätta att plocka ut de till veterinär besök eller när det verkligen behövs plocka ut den, men göra så  bara för att den ska komma ut känns väldigt onödigt, den ska inte behöva komma ut om terrariet är tillräckligt stort för djuren, att säga att du  plockar ut den för att få motion är det som jag finner väldigt onödigt, resten som sagt va jag vet så set det rätt bra ut.


148
116
Ella:

Jag förstår vad du menar.

Det är ok att du finner det onödigt men det gör inte jag :)!

Och jag ger honom mat när han kommer ut just för att han ska förstå att det inte är farligt! Och underlätta vet jag inte riktigt om jag göra eftersom att han redan klättrar upp på min hand så fort jag ska ta upp honom! :)

 


593
551
Redfoot:

Ska inte dra iväg några långa texter eftersom det jag tycker redan blivit sagt, men, jag måste fråga dig Thellposa hur du gör för att tolka djurets olika sinnesstämningar.

" Brukar nämligen smeta mosadbanan lite här och där, det tycker han är jätte roligt att slicka upp!"
"han chillar galet" 
"han springer glatt runt" 

 


276
118
Maqea:

Är det inte bara att inse att vi är två läger när det gäller det här?

Ett gäng förordar att alla reptiler bör vara så mycket som möjligt i sitt terrarium och att det är svårt att avläsa stressreaktioner på ett korrekt sätt. Att reptilen mår bäst av att hanteras så lite som möjligt.

Ett gäng förordar att vissa arter av reptiler mår bra av att få komma utanför terrariet och få lite motion och stimmulans emellanåt och att det går att avläsa djurets sinnesstämning och anpassa "utevistelsen" efter det.

Vi kan inte övertyga varandra om motsatsen eftersom vi alla anser att vi gör det som är bäst för våra djur. Vi älskar ju reptiler i allmänhet och våra egna djur i synnerhet allihop. Hobbyn är för liten för att vi ska bråka om just det här.

Kram på er alla! =)

HDSL Maria

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild