Växter och foderinsekter utifrån till skäggagam eller andra ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Växter och foderinsekter utifrån naturen till skäggagam, är det många av er som ger det eller är ni rädda för parasiter?
Borde ju vara ganska bra näring i ex daggmask om den har levt i det vilda.

Är det vanligt att de får parasiter av det? jag tänker även på växter som maskrosblad/blommor?


309
239
Gogs:

Det går fint att mata med växter och mask utifrån. Har du en egen kompost så vet du ju vad maskarna har ätit och bör därför innehålla fint med näring. Parasiter kan givetvis förekomma men det gör det även på foderdjur man köper i butik så tvivlar starkt på att man behöver vara mer rädd för att mata med egengödd ekologisk mask än med sönderavlade kackisar.

När det gäller grönt utifrån så är det ju bara att skölja av precis som om du skulle käka det själv. Vi äter ju frukt och grönt som vi odlar utomhus så varför skulle en skäggis inte kunna göra det?


190
13
hambergaren:

Okej vad bra, jag har ingen kompost men jag har ett land hemma som just nu dock är mest ogräs men det är iallafall rikt på daggmask. 

tror jag frågat det tidigare med på forumet men har nog inte fått något svar, så kanske inte många som ger det. Men någon som gett Axilur till sin skäggagam och isåfall vilken dos är lagom? 
läste någonstans att man kan ge dem axilur och att det inte ska vara någon fara att ge dem. Men jag antar att det är viktigt med rätt dos isåfall. 


276
118
Maqea:

jag har matat vår Leguan med grönt utifrån i många år och hon fick aldrig några bekymmer. Jag sköljde det naturligtvis noga och så tog jag inte sånt som växte under träd och buskar (typ vår rododendron som har en fin matta av kirshkål under sig) där många fåglar trivs att sitta eller gömma sig.

Det jag har hört är att de flesta sniglar och snäckor har parasiter så dem ska man inte ge som foder. Jag har försökt leta reda på vart jag läst det men hittade inte tillbaka utan jag ser bara sidor där andra också har "hört" det så det kan vara nån sorts myt.
Här står det i alla fall lite om vilka parasiter hundar, katter och fjäderfän kan få utifrån. www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/


150
13
Hillmans:

vi plockar massor i skogen(inte insekter, våra är vegetariska), men aldrg det som växer bredvid vägarna. Våra verkar fortfarande må bra :)

 

Skölj rent det du plockat!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild