Vattensköldpaddors vatten och dess rening

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

173
261
ricard:

Hej!

På sikt tänker jag mig en damm i trädgården där jag sommartid håller mindre arter av vattensköldpaddor. Jag funderar mycket på hur jag skall hålla en god vattenkvalitet med kristallklart friskt vatten. Några som verkligen kan det här med god vattenkvalitet är dammentusiasterna och KOI-nördarna. Jag har tittat på dem en hel del och har en del tankar framåt. Hur gör Du? Hur resonerar Du?

Skriv gärna en rad ... 


5061
3824
Tropfrog:
Bra film! Jag föredrar bra information före bra produktion :)

Nu har jag inga sköldpaddor, men eftersom du nämner koi nerdar så får jag ändå vara med på ett hörn :). Sen har jag väl funderat på att bygga ut dammen och göra plats för någon padda också, om det händer inte inom en snar framtid.

Inom koi hobbyn märker man snabbt att enkelt underhåll är en väldigt viktig del i att skapa ett bra filterssystem. Det är relativt lätt med enkla medel att skapa ett bra filter. Men att skapa ett system som tar mindre än ett par timmars jobb i veckan sommartid är desto svårare. Man vill ju helst lägga tiden på djuren och inte tekniken.

Jag gissar att sköldpaddor inte skitar ner riktigt lika mycket, men så fort du flyttar ut dem i en utedamm så måste filteranläggningen hantera allt som hamnar i dammen. Då skulle jag modifierat din lösning genom att flytta förfiltret från ikea backarna till ett trycksatt förfilter som är backspolningsbart.

Två viktiga detaljer i en koidamm som jag tror man har nytta av även i en utomhusdamm för sköldpaddor är:

Ytskimmer som tar hand om nedfallet innan det hamnar i filterna. I normalfallet är det mesta av nedfallet flytande och kan lätt avlägsnas denna vägen.

Bottenavlopp som tar hand om avföringen på den platsen där det normalt sett hamnar, dvs på djupaste punkten. Helst i en kombination med ett förfilter som är placerat före pumpen och kan ta hand om det innan pumpen pulvriserar det till mindra partiklar som bara kloggar igen biofiltreringen.

Nästa gång du har vägarna förbi så kan du komma och titta på hur jag har löst filtreringen i min damm. Det är 4e lösningen och den enda som jag varit någorlunda nöjd med.

MVH
Magnus


173
261
ricard:
:) Ja i en damm är både ytavrinning (skimmer) och bottenavlopp där botten är formad så det lutar in mot avloppet, gärna med någon JET som ser till att det rör sig i rätt riktning, en nödvändighet. Jag har tittat på en serie filmer, eller en lång indelad i 56 delar. Har sett dessa 56 filmer med stort intresse och lärt mig massor! Dina tips finns med allihop. Av de skäl du också ger. 

Länk till spellistan:
www.youtube.com/playlist?list=PLqM5Qn1K_DPy8JG3GRi8Sk-_TRYDospCD

5061
3824
Tropfrog:
ricard skrev:
:) Ja i en damm är både ytavrinning (skimmer) och bottenavlopp där botten är formad så det lutar in mot avloppet, gärna med någon JET som ser till att det rör sig i rätt riktning, en nödvändighet. Jag har tittat på en serie filmer, eller en lång indelad i 56 delar. Har sett dessa 56 filmer med stort intresse och lärt mig massor! Dina tips finns med allihop. Av de skäl du också ger. 

Länk till spellistan:
www.youtube.com/playlist?list=PLqM5Qn1K_DPy8JG3GRi8Sk-_TRYDospCD


Jo, den serien är oerhört informativ. Jag vill inte sträcka mig så långt att säga att det är en nödvändighet för alla. Men man skall veta att allt blir så himla mycket mer arbetsintensivt utan dessa två. Så för oss som är gamla och lata kan det nog vara en nödvändighet.

Om du inte sett den ännu: Det finns en film från camp keenan på tuben där de bygger en utomhusdamm för vattensköldpaddor. Kanske inte så mycket tips om det rent tekniska, men kan ju ge lite inspiration när det gäller design. Jag tyckte iaf att det blev fint.

MVH
Magnus



173
261
ricard:
Tropfrog skrev:


Jo, den serien är oerhört informativ. Jag vill inte sträcka mig så långt att säga att det är en nödvändighet för alla. Men man skall veta att allt blir så himla mycket mer arbetsintensivt utan dessa två. Så för oss som är gamla och lata kan det nog vara en nödvändighet.

Om du inte sett den ännu: Det finns en film från camp keenan på tuben där de bygger en utomhusdamm för vattensköldpaddor. Kanske inte så mycket tips om det rent tekniska, men kan ju ge lite inspiration när det gäller design. Jag tyckte iaf att det blev fint.

MVH
Magnus



Ja på hans framsida menar du? Galet bra!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild