Som sagt, inbyggd värmekabel är den snyggaste lösningen, men där är skäl till att jag valde takmonterat keramiskt värmeelement.
Jag har ingen erfarenhet av kungspyton, men jag har hört folk som har problem med ömsning. Luftfuktighet sägs vara problemet.
Om man har värmeelement i/under golvet blir värmen koncentrerad där och risken är att luften blir torr.
Ormar är skygga. Om värmen finns under ormens bo så har den ännu mindre skäl att lämna det.
Jag kan bara tala för hur jag hade gjort det om jag hade haft en kungspyton. Jag hade haft takmonterad värme och ett bo med botten. Alltså delbart. (Man kan ta en vanlig plastburk och göra håll i locket.) Därefter hade jag hade lagt fuktig mossa i boet. Detta är i princip hur kungspyton lever i vilt tillstånd. Där ska givetvis vara tillräckligt varmt i boet, men vill ormen verkligen ”sola” sig så får den lämna boet. Detta kräver att man har lite (plast)växter eller andra skrymslen. (IR-temperaturmätare brukar finnas på Tradera för runt 150 kr.)
Med möjligt undantag för vintern så tror jag inte att luftfuktighet kommer att bli ett problem om man har det som detta. Har sett YouTube-videor var folk använder sprayflaska för att få upp luftfuktigheten. De använder värmemattor.
Att mossan i boet kanske måste kollas dagligen spelar ingen roll eftersom vattnet ändå ska bytas. Jag har som regel att hantera ormen dagligen, om än bara en kort stund.
Jag har länkat till denna YouTube-video tidigare. Det är kanske den bästa jag sett. Tysk, men med engelsk text:
www.youtube.com/watch?v=0aLbxwQwdmg