Skaffa landsköldpadda, frågor...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Jessika90:
Hej! 

Jag har under en längre tid funderat på att skaffa sköldpadda iom att jag är en pälsdjursallergiker som älskar djur.

Jag har försökt läsa på och kommit fram till att jag vill ha en landsköldpadda som inte behöver dvalas. Vilken sort rekommenderar ni till en nybörjare och var får man tag i en bra uppfödare? Gärna i norra Sverige eller Finland. Bor nämligen i Finland.

Är era landsköldpaddor alls "tama" och vilken sort har ni isåfall? Vet att det diskuteras mycket om sköldpaddor alls uppskattar sällskap eller inte. Är det skillnad på honor/hanar i det avseendet? På Youtube har jag tillochmed sett sköldpaddor som lärt sig konster..?

Jag är väl medveten om att sköldpaddan ska ha sitt eget krypin där den bor. ❤ Eftersom jag bor i egnahemshus ska jag också fixa en utehage åt den till våren.

Tacksam för alla svar!

25
16
Nynaeve:

Det är bäst att du kollar vilken art som passar dig - ingen kan bestämma vilken som passar just dig bäst. De flesta sköldpaddorna som inte dvalas blir rätt stora, så det gäller att du är beredd på det. Bland de arter som inte dvalas är sulcata (afrikansk sporrsköldpadda), leopardsköldpadda, och rödfotad sköldpadda de vanligaste.

Sköldpaddor blir inte tama (de kan komma springandes när du närmar dig, men då är det för att de associerar dig med mat), och ska heller inte plockas upp och lekas med. Att ha dem utanför sin låda är inte att rekommendera, då kalla och hala golv kan medföra både fel på leder och andra sjukdomar. De är husdjur som främst är till för att tittas på i sin naturliga miljö - och det är rätt charmigt det med! 

Hanar kan vara rätt aggressiva i sitt uppvaktningsbeteende, och därför rekommenderas det att man håller flera honor med en hane. Om man inte vill ha flera går det bra att ha en ensam hane, eller t.ex. bara två honor.

Utifrån vilken art du är mest lockad av, skulle jag sedan kolla grupper på facebook och listor här på forumet över uppfödare. Jag vet att det finns minst en uppfödare av rödfotad i Sverige, men det är nog inte i norra Sverige. Om du importerar måste du vara noga med att chippa och skaffa nytt intyg i ditt land, då många intyg från utlandet inte gäller utanför det landet. De vanligaste uppfödarna i Sverige är av rysk stäppsköldpadda eller grekisk landsköldpadda, men de ska helst dvalas. :)

Lycka till, och välkommen in i sköldpaddsvärlden!


5098
3873
Tropfrog:
Nynaeve skrev:
Det är bäst att du kollar vilken art som passar dig - ingen kan bestämma vilken som passar just dig bäst.


Fast jag uppfattade det som att TS efterfrågade tips på arter, inte att någon skulle bestämma art åt henne.

Jag förväntar mig att TS läser på om de djur hon får tips om och på så sätt listar ut vad som är bäst för henne.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Stigmochelys pardalis eller Chelonoidis carbonaria skulle jag nog tittat närmare på. 

Sen beror det lite på vad för biotop du vill/kan erbjuda en padda. 

79
78
testudo_H:

Morisk landsköldpadda blir inte så stor. landskoldpaddor.se/skotselrad/70-morisk-landskoldpadda

Grekiska www.testudohermanni.se och rysk stäppsköldpadda landskoldpaddor.se/skotselrad/80-rysk-stappskoldpadda är annars vanliga "nybörjarsköldpaddor" och lämpade till vårt klimat.

De blir tama i det anseende att de kommer när man ska ge mat. Annars tycker jag inte man ska plocka och greja med dem då detta stressar dem. Mycket tokigt på Youtube tyvärr.

Honor är ofta lugnare och äter, solar och vilar medan en hane ofta ska patrullera sitt revir så de kan betraktas som mer aktiva. 

 


Medlem i SHF
292
659
viper66:
testudo_H skrev:
Morisk landsköldpadda blir inte så stor. landskoldpaddor.se/skotselrad/70-morisk-landskoldpadda

Grekiska www.testudohermanni.se och rysk stäppsköldpadda landskoldpaddor.se/skotselrad/80-rysk-stappskoldpadda är annars vanliga "nybörjarsköldpaddor" och lämpade till vårt klimat.

De blir tama i det anseende att de kommer när man ska ge mat. Annars tycker jag inte man ska plocka och greja med dem då detta stressar dem. Mycket tokigt på Youtube tyvärr.

Honor är ofta lugnare och äter, solar och vilar medan en hane ofta ska patrullera sitt revir så de kan betraktas som mer aktiva. 

 



Alla du räknar upp här ska dvalas. Alltså går dom bort av trådskaparen. Då hon inte vill dvala.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild