Par av grekisk landsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Samme988:
Hej! 
Min som har fler än en grekisk landsköldpadda som går tillsammans, har ni hona/hona hane/hona eller hane/hane och vad skulle ni rekommendera om man vill köpa de både som små & att de ska ha störst möjlighet att kunna bo tillsammans hela livet? :) 

5099
3873
Tropfrog:
Har ni läst skötselråden här?

www.terrariedjur.se/caresheet/turtles/t_hermanni

Hannar kan vara tuffa mot honor varför man rekommenderar en hane på två honor.

Om ni inte kan tillgodose det så är det bättre att de får varsen bostad.

Köper ni en hona till ett par tar det troligtvis inte mer plats än två boxar. 

Två hanar blir nog svårt oavsett storlek.


Mvh
Magnus

3
0
Samme988:
Har läst skötselråden och på alla möjliga sidor men när man pratat med en del så verkar två hanar också gå bra om de får bo tillsammans från de är små. 
Men då är alltså egentligen det bästa om man vill ha två att ha två honor tillsammans egentligen? :) 

mvh

13
8
Alexechr:
Jag har tre stycken(en hane, två honor) där hanen  ibland är lite hård mot den minsta honan. Därför brukar jag ibland dela up dom i två inhägnader. Speciellt på vintern då dom är inomhus. Dom är faktiskt äldre än mig så jag vet inte om dom har växt upp tillsammans.

504
396
Crippa:
Samme988 skrev:
Hej! 
Min som har fler än en grekisk landsköldpadda som går tillsammans, har ni hona/hona hane/hona eller hane/hane och vad skulle ni rekommendera om man vill köpa de både som små & att de ska ha störst möjlighet att kunna bo tillsammans hela livet? :) 

Man brukar rekommendera flera honor på 1 hane. Så 1 hane ihop med 3 honor skulle jag säga är en bra grupp!

79
78
testudo_H:
En hane på tre honor är en bra sammansättning förutsatt att de är ungefär lika till storleken.

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Det hänger mycket på inhängnaden. Har du 100-150 kvadrat meter så kan du ganska enkelt ha två hanar och ett gäng honor. Allt hänger på förutsättningarna. Jag sätter ofta ihop inhängnader med två hanar på våren för att trigga i gång parningen. Med uppsikt givetvis, för jag har inte 150kvadrat åt mina.

79
78
testudo_H:

viper66 skrev:
Det hänger mycket på inhängnaden. Har du 100-150 kvadrat meter så kan du ganska enkelt ha två hanar och ett gäng honor. Allt hänger på förutsättningarna. Jag sätter ofta ihop inhängnader med två hanar på våren för att trigga i gång parningen. Med uppsikt givetvis, för jag har inte 150kvadrat åt mina.

Ja utomhus har jag 2 grekiska hanar som går med ett gäng honor i en och samma grupp och inhängnad. Hanarna gör upp rangordningen varje vår. De få månader de går inomhus går de dock i två grupper pga mindre yta, med en hane i varje grupp och några honor vardera.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild