Nyfiken på "pyttesmå" arter - vilka finns det?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Har funderat ett tag på om det finns vattensköldpaddor som blir max 10 cm som vuxna? Hur stora blir ex. mysksköldpaddor (vilken är den mista arten)? Skillnad mellan könen brukar det ju vara så finns det någon sköldpaddsart där i alla fall ena könet blir max 10 cm? 

Jag har reeves nu och de blir ju inte så stora...men har funderat kring i fall det finns de som blir mindre än dessa. Hade rödörade tidigare och det vore drömmen att kunna ha dessa igen (min absoluta favoritsköldpadda) men det är tyvärr inte möjligt (delvis p.g.a. att de är olagliga numera naturligtvis, haha...men också för att jag inte klarar att sköta ett så stort akvarium dvs. den vattenvolymen längre p.g.a. skada). Skulle vara roligt med någon till sköldisart...men då har jag i så fall inte möjlighet till någonting stort...därav mina frågor kring "minisar". 

Hur ser det ut när det gäller sump-/box-/Dos-/landsköldpaddor - vilka är minsta arterna där? Som går att få tag i och inte är jättesvåra att sköta, svindyra osv. Finns det arter under/runt 15 cm som vuxna eller blir alla 20 cm+? 


Mvh/Animallover_1984

25
16
Nynaeve:
Bland landsköldpaddorna är testudo kleinmanni minst, men är både svåra att få tag på och väldigt dyra. 

Titta närmare på storleken hos mysksköldpaddor, de förblir rätt små! Det är lätt att hitta info på google.

173
261
ricard:

Hej!

 

Tänker du föda upp? Om inte, utan enbart ha som husdjur så skaffa ett gäng C. picta. Hanarna blir 10-12cm. Du kan ha enbart hanar. Löser allt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild