Mata en B. albopilosum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
2
Allaspappa:
Har fått hem en 1.5 år gammal men blev nå problem med min beställning av foder så det kommer inte förän nästa vecka
Kommer den klara sig till då? Den ser rund och fin ut nu, lite kal på baken efter resan men annars fin

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Allaspappa skrev:
Har fått hem en 1.5 år gammal men blev nå problem med min beställning av foder så det kommer inte förän nästa vecka
Kommer den klara sig till då? Den ser rund och fin ut nu, lite kal på baken efter resan men annars fin

Definitivt! Antagligen skulle den säkert matvägra den tiden ändå efter flytt. En spindel bör inte matas mer än en gång i veckan ändå om man inte ska para den och hon ska bli mätt innan parning eller liknande. Sedan beror det förstås på hur stora bytesdjuren är och storleken på spindelns bakkropp. Vissa säger "mata varannnan vecka" vilket jag tycker är ganska dumt då det beror på om man matar med syrsor eller väsare till en adult spindel till exempel. Bakkroppen bör bara vara lite bredare än framkroppen.
Den skulle förmodligen klara sig någon månad eller två tills matning utan att det skulle krisa. Hört om folk som gett rett stora byten typ en gång var 3:e månad till små slings.

17
2
Allaspappa:
Super, tack då slipper jag oroa mig :D

11
3
Crystalpepsi:
Istället för att skapa en ny tråd så lånar jag denna för jag har också en fråga angående matning av spindel.

Hur länge kan jag vänta egentligen med att mata spindeln?
Senast jag matade den var den 23e augusti, och bakänden på spindeln är fortfarande riktigt stor. Ska jag avvakta med att mata den tills bakdelen har krympt eller ska jag ge den en syrsa ändå?

Misstänker att den kommer ömsa inom en månad men jag är inte säker.

Det gäller en B.smithi som är ca 4-5cm i benspann.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Crystalpepsi skrev:
Istället för att skapa en ny tråd så lånar jag denna för jag har också en fråga angående matning av spindel.

Hur länge kan jag vänta egentligen med att mata spindeln?
Senast jag matade den var den 23e augusti, och bakänden på spindeln är fortfarande riktigt stor. Ska jag avvakta med att mata den tills bakdelen har krympt eller ska jag ge den en syrsa ändå?

Misstänker att den kommer ömsa inom en månad men jag är inte säker.

Det gäller en B.smithi som är ca 4-5cm i benspann.

Tycker det är helt ok att vänta. Men jag brukar ge någon liten munsbit typ en jätteliten så det inte bara är fett. Men det låter som att du har matat med stora byten haha. Jag brukar ge byten som är hälften så stora som bakkroppen (lite mindre om de har fårr jättestor bak haha men det är undantag) så kan jag mata oftare, matning är ju det roligaste!

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Allaspappa skrev:
Har fått hem en 1.5 år gammal men blev nå problem med min beställning av foder så det kommer inte förän nästa vecka
Kommer den klara sig till då? Den ser rund och fin ut nu, lite kal på baken efter resan men annars fin


Du kan med gott samvete vänta :) Dom överlever och mår alldeles utmärkt utan mat i många veckor. Min sambo som är mer inne på fågelspindlar än mig brukar mata sina en gång i månaden ungefär, ibland mer sällan beroende på individ, årstid osv

Dom får oftast kackerlackor. Alltid insekter, inget annat.

Har du möjlighet att föda upp eget foder är det kanonbra. Då finns det alltid tillgängligt. Man vet precis vad foderdjuren fått i sig, bra mat alltså, vilket är jätteviktigt för att foderdjuren ska bli bra foderdjur om du förstår mig :) Sen är det ju himla roligt och intressant att föda upp kackerlackor tycker jag personligen, superenkelt dessutom!!


11
3
Crystalpepsi:
EmanuelKarl skrev:

Tycker det är helt ok att vänta. Men jag brukar ge någon liten munsbit typ en jätteliten så det inte bara är fett. Men det låter som att du har matat med stora byten haha. Jag brukar ge byten som är hälften så stora som bakkroppen (lite mindre om de har fårr jättestor bak haha men det är undantag) så kan jag mata oftare, matning är ju det roligaste!



Hehe ja den fick några rejäla syrsor i somras efter den hade ömsat så det är väl inte så konstigt att den har svullnat upp så här mycket :p

Men då avvaktar jag ett tag för just nu har jag bara fullvuxna syrsor att kunna mata den med.

Tack för svar!

17
2
Allaspappa:
Jonas_ skrev:


 

Du kan med gott samvete vänta :) Dom överlever och mår alldeles utmärkt utan mat i många veckor. Min sambo som är mer inne på fågelspindlar än mig brukar mata sina en gång i månaden ungefär, ibland mer sällan beroende på individ, årstid osv

Dom får oftast kackerlackor. Alltid insekter, inget annat.

Har du möjlighet att föda upp eget foder är det kanonbra. Då finns det alltid tillgängligt. Man vet precis vad foderdjuren fått i sig, bra mat alltså, vilket är jätteviktigt för att foderdjuren ska bli bra foderdjur om du förstår mig :) Sen är det ju himla roligt och intressant att föda upp kackerlackor tycker jag personligen, superenkelt dessutom!!



jo jag beställde syrsor för att föda upp, men behöver ju inte alla 40 jag beställde så tänkte några av dom får gå till mat direkt :)
ska bli kackerlackor senare också men kände jag ville börja lite smått då min sambo är nog emot spindeln ensam :D

17
2
Allaspappa:
Åter upplivar den här tråden lite med en annan fråga min spindel har nu grävt massor sen sist, har tagit sig ner i till botten (cirka 10-11 cm)

Hon har även nätat igen ingången inget tjockt nät men det sitter små trådar framför så det täcker hela, hon var ut med lite gjord igår kväll sa min sambo
Men sen igår 22 då jag kom hem från jobbet har hon bara legat där nere, är det vanligt? Hon ligger inte på rygg så hon moltar ju inte iaf (ser henne genom glaset på sidan då hon tyckte det var bra ide att ha slutet på sin håla där)

Edit: är även lite nervös: kan deras hålor rasa ihop på dom?? :(

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Allaspappa skrev:
Åter upplivar den här tråden lite med en annan fråga min spindel har nu grävt massor sen sist, har tagit sig ner i till botten (cirka 10-11 cm)

Hon har även nätat igen ingången inget tjockt nät men det sitter små trådar framför så det täcker hela, hon var ut med lite gjord igår kväll sa min sambo
Men sen igår 22 då jag kom hem från jobbet har hon bara legat där nere, är det vanligt? Hon ligger inte på rygg så hon moltar ju inte iaf (ser henne genom glaset på sidan då hon tyckte det var bra ide att ha slutet på sin håla där)

Jadå. De kan vara instängda i månader innan öms (molt är engelska så moltar är inget ord även om premolt, dvs. när de matvägrar, kan vara nergrävda och de blir nämnvärt mörkare framförallt på bakkroppen, brukar användas i bland svenska hobbyister i brist på bättre ord) om de är riktigt stora. De kan också stänga in sig helt utan anledning och komma ut igen utan att ha ömsat eller bara sitta väldigt stilla framme och strunta i att gräva in sig innan ömsningen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild