Jacksonii willegensis eller Jacksonii xantholophus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
John:

Hej!

Jag har funderat ett tag på att köpa ett par av jacksonii willegensis eller ett par av jacksonii xantholophus, vilken art är lättast att avla på och bäst att hålla. Jag skulle gärna också vilja ha lite skötsel på båda arterna samt om det är någon speciell skötsel för ungarna. Jag undrar också hur stort och hur man ska inreda terrariet, vad ska man mata de med och hur mycket mat ska de ha.


5
0
John:

Tacksam för svar

MVH


733
295
markusbabs:

Kan inte så mycket om dom men vet att folk brukar ha problem med deras natt temperatur. Har för mig att dom behöver väldigt kallt på nätterna.  Hellst neråt 15 grader om jag inte är ute och cyklar?


1228
464
leedragon:

tja! först av allt vill jag  fråga dig varför vill du avla? har du tänkt  va ska du göra med ungarna? kommer att finnas marknad för dem? kommer du att ha  råd med  ungarnas burk?  alla uv och insekter?  de växter som ska köpas?   de är sådär känsliga.

 

men enough   with the serious stuff, xanthos är   den lättaste av  de  3  jacksoniis, och var min favorit länge, men  willigensis  är nog den snyggaste, kallt ska de  ha och en  spotlight  för att värma upp sig  och smälta maten,  de ska ha till gång  till att välja temperaturen,  det mesta av burkaen ska vara svalt   med  undantag för den spotlight,  de behöver rätt mycket vatten.

 

 om det är  nåt särskilt du undrar  skicka en pm eller skriv här :)


5
0
John:

hej!

Jag skulle gärna vilja föda upp ett par av jacksonii willegensis och sen sälja om det blir några ungar men kanske spara t.ex en hane och sen köpa en hona om du förstår vad jag menar.

Jag undrar hur stort terrarium man måste ha för jacksonii willegensis? Vad ska jacksonii willegensis ha fö mat? hur mycket mat? 

UV? Andra lampor och belysning? temperatur i terrariet? klarar de sig om man har de i ett nätterrarie med lampor?

Det här är inget inköp jag kommer att göra nu snarare om något år. Jag letar bra reda på kameleonter som skulle passa mig.

Hur gamla blir jacksonii willegensis. Jag har hört att man kan hålla de i grupp stämmer det?

Tacksam för svar

MVH


1228
464
leedragon:

alltså du vill avla under flera generationer?  well 120 hög, 70 bred 70 djup bör  funka( för varja djur), du kan ha de i nåt mindre också men den här måtten är mellanting i de storleken det går att ha dem, om de förstår hur jag menar.

 

yes du kan ha de i nättterrarium, men då måste du se till att hela rummet som terrariet befiner sig i 18- till 20 grader, om du använder dig av den delvis glasterrarium är det lättare att hålla temperaturer på rätt plats.

uv a uv b, halogen lampa för att värma upp sig, ovh gärna dagsljus.

 

de kan bli runt 15 år även äldre, och ja de kan  gå i par gruppen, men gravida honor ska alltid gå ensamma.

 

du har  2 val,  du köper en unge och födder upp den tills den blir vuxen så du har  fingertopskänsla för den( man kan inte säga hur mycket de ätar då det är olika från djur till djur)

 

eller så köper du dig en vuxen som är någorlunda mer tålig.

 

jag skulle gå med ungen men då ska du vara extra försiktig och npgran med den.


5
0
John:

Jag har tittat lite på internet och förmodligen kommer det att bli en jemenkameleont. Jag kommer nog inte att föda upp. Tack för svaren.


1228
464
leedragon:

de är mycket lättare, lycka till.


5
0
John:

Tack!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild