Hjälp en nybörjare ge rätt kärlek till ny orm!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

198
112
MoreliaMikael:

Hej!

Jag har kommit över en juvenil pytonorm, och skulle behöva er hjälp i att tolka vilken art det gäller för att förse ormen med bästa uppväxten.
Vill först bara säga att ni inte behöver oroa er över hur litet terrariet ser ut på bilden.
Det var en temporär petbox som ormen fick stanna i över natten. Han/Hon befinner sig just nu i ett 90x45x60 ExoTerra med värmematta, keramisk lampa och bra belysning. 

I alla fall! Jag fick höra att det är en så kallad "Morelia Spilota ssp". 
Söker jag på Morelia Spilota ssp så får jag upp många alternativ. 
Jag kan dock inte riktigt säga att dess mönster stämmer överens med bilderna jag hittar på google, men det kanske bara är jag som är paranoid.
Vissa källor föreslår att man ska hålla en relativt låg luftfuktighet på 50% och bara ha en vattenskål, och andra säger (om det rör sig om en djungellevande pyton) att man ska ha 80% luftfuktighet eller dylikt, samt spraya med vattenflaska.

Jag har för att inte göra helt fel haft en luftfuktighet på 60%, hållt ena sidan av terrariet runt 22 grader C, och den andra 28 grader C, med en solplats (uppe på en gren) på 31C.
Skulle dock vilja klura ut dessa frågetecken så jag bäst kan anpassa klimat och terrarium till perfektion för denna lilla rackare.
Sen vore det också intressant att veta om det rör sig om en orm som kommer bli 1.5-2 meter, eller om vi snackar 4 meter. Detta då jag planerar att göra ett rum på 18 kvadratmeter till ett terrarierum, och bevisligen så kommer platsen terrariet för denna orm tar variera beroende på den fullvuxna längden.

 

Ber om ursäkt i förväg om jag kanske låter helt tappad i situationen. Jag har 20 års erfarenhet inom terrariedjur och akvariedjur, men detta är min absolut första orm. Därför vill jag inte att mitt spontanköp ska resultera i dåligt leverne för denna underbara krabat.



281
366
Cartaq:

Kolla med Jonas_ på forumet om han inte dyker upp i tråden, han är duktigt påläst om Morelia. Tillsvidare så rekommenderar jag dig att gå efter skötselråden kring morelia spilota cheynei, där du skall hålla 70-80% luftfuktighet. längden vill jag egentligen inte uttala mig om, men 120–180cm om det är en ren cheynei och närmare 400cm om det är en mcdowelli.  


198
112
MoreliaMikael:

Cartaq skrev:
Kolla med Jonas_ på forumet om han inte dyker upp i tråden, han är duktigt påläst om Morelia. Tillsvidare så rekommenderar jag dig att gå efter skötselråden kring morelia spilota cheynei, där du skall hålla 70-80% luftfuktighet. längden vill jag egentligen inte uttala mig om, men 120–180cm om det är en ren cheynei och närmare 400cm om det är en mcdowelli.  


Stort tack! Kontaktade Jonas_ . Får se om han svarar :)
Då ökar jag luftfuktigheten helt enkelt till runt 75 så länge.

MVH
Micke


198
112
MoreliaMikael:

Ytterligare en bild jag tog tidigare för identifiering.

Finns ingen gul ton i kroppen, utan beige, svart och nyanser av brun.
Då jag kollar på internet så ser den som mest ut som en Morelia Spilota McDowelli eller Morelia spilota metcalfei.

Men återigen så vet jag väldigt lite om detta.


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
SgtDeepshit skrev:


 

Stort tack! Kontaktade Jonas_ . Får se om han svarar :)
Då ökar jag luftfuktigheten helt enkelt till runt 75 så länge.

MVH
Micke



Hej. Några frågetecken kan jag nog hjälpa dig räta ut :)

Angående arten Morelia spilota ssp så betyder det enkelt uttryckt att det med största sannolikhet är en korsning, mix eller vilket ord man nu vill använda, av olika underarter rutpytons. Med andra ord är det egentligen bara uppfödaren som med säkerhet kan svara på vad din orm innehåller för olika rutpytons. Jag kan komma med några olika gissningar absolut men kommer inte kunna svara med absolut säkerhet om du förstår mig.

Nu ser din orm väldigt ung ut vilket gör det ännu svårare att komma med gissningar :) Rutpytons ändrar ofta färger men även mönster rätt enormt under dom första 3-5 åren av sitt liv.. Så det är absolut inte säkert att din individ kommer ha dom där färgerna om ett par år, det är också omöjligt att svara på utan att ha sett föräldradjuren bakom ungen.

Jag tycker det låter som du håller den helt rätt i dagsläget, 50-70% luftfuktighet duger absolut! Värmen låter också bra tycker jag, ska man vara petig kan du säkert ha någon punkt med 32-34 grader på men ingen fara :)

Angående att du inte hittar några bilder som stämmer överens med din individ tror jag det beror på att inom rutpytons är variationen av färger, mönster osv enormt..enormt!! så inte säkert det ens finns någon individ i hela världen som är precis som din, många är unika vilket är roligt tycker jag :) Det i kombination med att färgerna utvecklas allteftersom ormen åldras och växer gör det svårt att finna individer som är identiska, eller åtminstonde liknar varandra.

Hoppas det hjälpte dig något iaf :) Lycka till med din nya orm. Ge den mycket tid ensam, lugn och ro första månaderna så kommer allt gå kanon i det långa loppet :)


198
112
MoreliaMikael:
Jonas_ skrev:


Hej. Några frågetecken kan jag nog hjälpa dig räta ut :)

Angående arten Morelia spilota ssp så betyder det enkelt uttryckt att det med största sannolikhet är en korsning, mix eller vilket ord man nu vill använda, av olika underarter rutpytons. Med andra ord är det egentligen bara uppfödaren som med säkerhet kan svara på vad din orm innehåller för olika rutpytons. Jag kan komma med några olika gissningar absolut men kommer inte kunna svara med absolut säkerhet om du förstår mig.

Nu ser din orm väldigt ung ut vilket gör det ännu svårare att komma med gissningar :) Rutpytons ändrar ofta färger men även mönster rätt enormt under dom första 3-5 åren av sitt liv.. Så det är absolut inte säkert att din individ kommer ha dom där färgerna om ett par år, det är också omöjligt att svara på utan att ha sett föräldradjuren bakom ungen.

Jag tycker det låter som du håller den helt rätt i dagsläget, 50-70% luftfuktighet duger absolut! Värmen låter också bra tycker jag, ska man vara petig kan du säkert ha någon punkt med 32-34 grader på men ingen fara :)

Angående att du inte hittar några bilder som stämmer överens med din individ tror jag det beror på att inom rutpytons är variationen av färger, mönster osv enormt..enormt!! så inte säkert det ens finns någon individ i hela världen som är precis som din, många är unika vilket är roligt tycker jag :) Det i kombination med att färgerna utvecklas allteftersom ormen åldras och växer gör det svårt att finna individer som är identiska, eller åtminstonde liknar varandra.

Hoppas det hjälpte dig något iaf :) Lycka till med din nya orm. Ge den mycket tid ensam, lugn och ro första månaderna så kommer allt gå kanon i det långa loppet :)



Tusen tack! Får helt enkelt fortsätta köra mitt race, och i princip landa på ett mellanläge i temperatur och luftfuktighet mellan underarterna tills ytterligare karakteristik träder fram. Som tur är så skiljer det sig inte mycket mellan rekommendationerna vad jag kan se.
Har dessutom valt att mata min oxgroda varannan vecka med de mösspinkies jag köpte till ormen. Kommer imorgon köpa råttpinkies istället, och försöka med första matningen på lördag (1 vecka efter hemkomst). 
Ska försöka hålla mig så gott som möjligt med att lämna ormen ifred sin första tid!

 

MVH 

// Micke


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
SgtDeepshit skrev:


Tusen tack! Får helt enkelt fortsätta köra mitt race, och i princip landa på ett mellanläge i temperatur och luftfuktighet mellan underarterna tills ytterligare karakteristik träder fram. Som tur är så skiljer det sig inte mycket mellan rekommendationerna vad jag kan se.
Har dessutom valt att mata min oxgroda varannan vecka med de mösspinkies jag köpte till ormen. Kommer imorgon köpa råttpinkies istället, och försöka med första matningen på lördag (1 vecka efter hemkomst). 
Ska försöka hålla mig så gott som möjligt med att lämna ormen ifred sin första tid!

 

MVH 

// Micke



Ingen fara, pytonormar är ett roligt och intressant ämne överlag :)

Ja precis dom allra flesta rutpytons kan hållas relativt lika om inte helt lika i många fall. Tycker det låter som du har koll på läget så bara köra på.

Angående matning finns det många många många olika sätt och tillvägagångssätt, filosofier, ideer osv.. Jag personligen kör en mer restrektiv matning av alla pytonormar, även yngre individer på 1-2 år matas relativt lika som dom vuxna. Det tar längre tid för dom att bli könsmogna och dom är slankare hela livet från juvenil till äldre individer på +10år, men dom lever mycket längre. Är oftast friskare än exempelvis ormar som matas varje vecka år ut och år in :) För mig får alla göra som dom vill jag lägger mig absolut inte i det! Jag brukar ofta bara informera om hur man kan göra och vad som fungerat för mig över tid. Jag matade mycket mer samt oftare när jag började med ormar på 90-talet. Men nu tycker jag att jag vet bättre helt enkelt :) Egentligen kan man säga att jag mer följer naturens gång vad gäller tiden mellan matningarna, storleken på bytet och bytet i sig än att jag följer ett mänskligare schema som kan innebära att ormen måste äta varje onsdag kl.19.30, typ :) Jag matar mina juveniler ungefär mellan varannan till var tredje eller fjärde vecka. Ibland hör jag folk som säger att det är att svälta djuret, jag svarar att då kan man inte mycket om djuret ormar, pytonormar. Jag matar alla pytonormar 8 månader om året. Under 4 månader är det mörkare vintervila utan mat! För alla! :)

 

På bilden en 10-åring.. Morelia spilota harrisoni. Irian jaya rutpyton, förövrigt den minsta av alla underarter, älskar dom!


Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:

Just ämnet matning av ormar främst boa och pytonormar är nog bland det mest intressant jag vet :) Finns mycket att diskutera och lära sig för oss alla tror jag! Jag tror att väldigt många ormar i fångenskap får alldeles för mycket mat för sitt eget bästa, jag var en av dom som matade på det viset förut. Sen tycker jag övermatade ormar är fula också :D Helt runda bör dom absolut inte vara, över ryggen.

Hoppas allt kommer gå bra med din orm. Helt fantastiska djur ju längre man har dom. Att mata dom fascinerar mig fortfarande varje gång! Lika roligt nu som första gången 1993.. om inte snäppet roligare nu ändå! Lycka till.

En länk till en matningsvideo från vårat ormrum:

www.youtube.com/watch?v=70Mi2A1Caew


198
112
MoreliaMikael:
Jonas_ skrev:
Just ämnet matning av ormar främst boa och pytonormar är nog bland det mest intressant jag vet :) Finns mycket att diskutera och lära sig för oss alla tror jag! Jag tror att väldigt många ormar i fångenskap får alldeles för mycket mat för sitt eget bästa, jag var en av dom som matade på det viset förut. Sen tycker jag övermatade ormar är fula också :D Helt runda bör dom absolut inte vara, över ryggen.

Hoppas allt kommer gå bra med din orm. Helt fantastiska djur ju längre man har dom. Att mata dom fascinerar mig fortfarande varje gång! Lika roligt nu som första gången 1993.. om inte snäppet roligare nu ändå! Lycka till.

En länk till en matningsvideo från vårat ormrum:

www.youtube.com/watch?v=70Mi2A1Caew



 

Härligt! Ny uppdatering! Han åt här i lördags. Jag gjorde så att jag lät pinkien tina på ett fat ovanpå terrariet så han sakta men säkert kunde känna vittring. 
Med mattång så dinglade jag pinkin framför honom, men han verkade lite smått skygg. Jag la då ner pinkien på en sten i terrariet, och gav det 2 timmar. När jag kom tillbaka efter 2 timmar så såg jag svansen på råttan slinka ner i halsen på honom.
Känner mig väldigt glad då jag hört att första matningen är den svåraste.

Nu till en liten ytterligare frågeställning!
Jag använder mig just nu inte av någon värmematta till det nya terrariet, utan har en rumstemperatur på ca 23 grader samt en solplats på 31 grader via en infraröd värmelampa.
Då dessa ormar är trädlevande till stor del så undrar jag om jag ens behöver en värmematta? Eller funkar det helt enkelt med att använda värmelampa ovanpå terrariet vilket i sin tur värmer upp resterande terrarium?

Har hört lite läskiga historier om hur glasbotten på terrariet spricker av värmemattor nämligen.
Då buren är ett Exo-Terra så står den ju på ben vilket tillåter luftflöde. Kan jag egentligen bara skaffa en värmematta med klister på ena sidan, smacka fast den på botten och sedan använda mig av en Exo-Terra termostat för både lampa och matta?

Hur gör ni?

MVH
Micke


198
112
MoreliaMikael:

Kan fylla på nu med att ormen mår ordentligt bra i sitt nya exoterra (får man fan hoppas), då han har det lyxigt.
Stor yta att breda ut sig på, mycket att klättra över, levande växter samt en bra solplats med synligt ljus, samt lysramp med UVB + daylight.
På natten så finns en keramisk värmelampa redo för att hoppa in om temperaturen understiger 22.5 grader. 

Han har redan nu trots liten ålder börjat äta direkt från fodertång, och han äter just nu 2 små råttpinkies var 10:e dag. Detta då de inte är exakt rätt storlek, och jag är på jakt efter större råttpinkies i Stockholmsområdet. 
Han hugger den andra pinkiesen ungefär 2 minuter efter att han stängt munnen från den första.
Han dricker sporadiskt, solar som satan och har t.om ömsat skinn en gång.
Har sett lite videos på internet där folk säger att det kan vara bra att börja hantera ormen tidigt.
Så trots att han gav mig 2 små bett så klättrade han sedan upp på handen, och kunde bli hanterad som önskat.
Upprepat detta flertal gånger, och trots att han är juvenil så vill han inte ens bita mig längre, utan han nosar en gång på fingrarna och sen börjar klättra på en.

Det enda jag inte har uppkopplat nu är regn och fogger-systemet vilket kommer förse ett problemfritt skötande av växter samt en bra luftfuktighet.
Han lever bättre än vad jag gör den lille rackaren.

 

Vill återigen tacka för all feedback jag fått av er här på forumet. Kommer att komma med lite mer uppdateringar framöver.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild