Få bort vitt mögel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Hej.
Har lyckats skapa ett vattenfall som rinner över en rot, men över varje natt så uppstår det vitt mögel på den.
Jag skrapar bort det varje dag, men under natten - när vattenfallet är avstängt - så kommer det tillbaka igen. 
Roten har varit inne i ugnen 2 gånger för att få bort så mycket bakterier, etc som möjligt.
Själva vattenfallet har varit aktivt i lite över 3 veckor nu.
Finns det något ofarligt medel man kan använda få att bekämpa möglet? Eller försvinner det inom en viss tid?

1
1
Alfredsreptiler:
Låt vattnet ringa dygnet runt eller torka trät och täta med nåt, möglet kommer av att trät blir fuktigt hela dagen och under natten när vattnet dunstar så bildas mögel, sägs va ofarlig men bättre att va på säkra sidan! 

5097
3871
Tropfrog:
Allt organiskt möglar om det utsätts för rätt miljö. Eftersom mögel inte fotosynterar som andra växter så går det inte att döda dem genom att blockera fotosyntes. Kvar finns då i princip bara giftiga ämnen. Så fort ämnet tas bort kommer möglet att börja växa igen.

Du måste se över miljön. I klarspråk så är det ventilationen av din tank som måste ses över. Med välventillerat terrarium skall inte mögel kunna bildas.

Alternativet är förståss att ta bort allt organiskt som kan mögla, men det ger ju ett riktigt tråkigt terrarium.

MVH
Magnus

2966
1645
Hoggaforfan:
Låt det vara, nya saker i terrarium börjar gärna mögla för att sen försvinna så länge man har vettig ventilation. Mögel i sig är sällan ett problem om det inte tar över och främst är det svartmögel som kan ge problem.

99
86
murbo:

Skaffa hoppstjärtar om du inte har det :-)

De hjälper till och hålla möglet i schack, vit mögel brukar försvinna relativt snabbt speciellt om det är bra ventilerat ;-)


309
38
reptilicus_:
Jag har haft ett anant problem nu ett tag; Mossa eller dylikt dyker upp titt som tärr på roten. Jag brukar skrapa bort det dagligen, men undrar om det finns något medel man kan använda för att få bukt med det?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild