Caribena versicolor död av parasiter. Hur blir man av med dom?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
1
Riperinos:
Min caribena versicolor som jag har haft sedan en liten sling dog utav några små vita parasiter som jag inte hade sätt eftersom den aldrig var ute. Hur kan man undvika dessa? är rädd att mina andra spindlar kanske också har fått dem.

154
87
MaryJanee:
Riperinos skrev:
Min caribena versicolor som jag har haft sedan en liten sling dog utav några små vita parasiter som jag inte hade sätt eftersom den aldrig var ute. Hur kan man undvika dessa? är rädd att mina andra spindlar kanske också har fått dem.

Håll rent inne hos spindlarna, låt bottenmaterialet torka ut och öka ventilationen.

18
1
Riperinos:
MaryJanee skrev:

Håll rent inne hos spindlarna, låt bottenmaterialet torka ut och öka ventilationen.[/d[quote=MaryJanee]
Håll rent inne hos spindlarna, låt bottenmaterialet torka ut och öka ventilationen.

Dom har massa ventilation och jag byter och spräjar ner hörnet med vatten skålen 1 gång i veckan

1275
1724
Falk:
Mer troligt att den dött av torka än parasiter då att spreja nere i ett hörn inte räcker för att hålla en hög luftfuktighet, speciellt om det är väl ventilerat.

18
1
Riperinos:
den hade massa små vita insekter på sig så jag tror att den dog av parasiterna. med ett hörn menar jag ungefär halva terrariet plus glaset

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Riperinos skrev:
den hade massa små vita insekter på sig så jag tror att den dog av parasiterna. med ett hörn menar jag ungefär halva terrariet plus glaset

Har du bild på insekterna?

5099
3873
Tropfrog:
De små vita låter som hoppstjärtar med tanke på miljön de var i. De är totalt ofarliga, men kan förstås irritera vissa djur.

Mvh
Magnus 

1275
1724
Falk:
Riperinos skrev:
den hade massa små vita insekter på sig så jag tror att den dog av parasiterna. med ett hörn menar jag ungefär halva terrariet plus glaset



Dom kvalstren har troligtvis svärmar spindeln efter att den har dött.
Att spreja med en blomspruta eller dyl hjälper bara kortsiktigt.  Det är betydligt bättre med ett tjockt lager torv som man blöter upp i förhållande till hur hög luftfuktighet man vill ha.
Då får man en jämnare avdunstning som håller längre.

18
1
Riperinos:
Falk skrev:



Dom kvalstren har troligtvis svärmar spindeln efter att den har dött.
Att spreja med en blomspruta eller dyl hjälper bara kortsiktigt.  Det är betydligt bättre med ett tjockt lager torv som man blöter upp i förhållande till hur hög luftfuktighet man vill ha.
Då får man en jämnare avdunstning som håller längre.

Spindeln hade bara varit död en natt så jag tror inte något hade kommit efter en natt specielt så mycket som va på den. den låg på ryggen så jag trodde den skulle ömsa så jag lämnade den och kollade nästa dag så hade den inte ömsat än och det var då jag inspekterade den så såg jag parasiterna, jag tyckte också det var underligt att den skulle ömsa igen eftersom den ömsade ungefär två veckor efter detta hände och den hade inte vela äta något under dessa två veckor

5099
3873
Tropfrog:
Det är troligtvis inga parasiter. Det är nog hoppstjärtar och de äter allt som är dött, inklusive din spindel. Det kan vara förklaringen till varför du inte sett dem på spindeln innan.

Oavsett vilket så är i princip alla djurs utsatthet för patogener inklusive parasiter miljöbetingat. Det är vist att lyssna på de som försöker ge goda råd om skötsel och miljö, det minskar risken för att upprepa förloppet i framtiden.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild