Kan man ha för stort terrarie?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

I ett jättestort terrarium har man givetvis flera matstationer, flera gömställen, flera olika värmezoner osv osv

Enligt mig kan ett terrarium fortfarande aldrig vara för stort! Hittar inte djuret maten eller på andra sätt känner sig otrygg har man gjort saker fel tycker jag :)


7
9
Cookiesandcream:
Jo, det förstås :) Har dock upplevelser med vissa ödlor som känner sig tryggare i mindre terrarium, men det kan hänga ihop med kanske dåligt användande av all plats i ett stort terrarium. Men kan inte bebisar/juveniler vara mer lättskrämda och rädda? Så dem kanske inte vågar gå till närmaste mat/värmekälla. Fast det borde man ju kunna fixa. Kanske lite lättare att hålla koll på en ny ödla i karantän eller en bebis i mindre terrarium och sedan uppgradera?

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

Cookiesandcream skrev:
Jo, det förstås :) Har dock upplevelser med vissa ödlor som känner sig tryggare i mindre terrarium, men det kan hänga ihop med kanske dåligt användande av all plats i ett stort terrarium. Men kan inte bebisar/juveniler vara mer lättskrämda och rädda? Så dem kanske inte vågar gå till närmaste mat/värmekälla. Fast det borde man ju kunna fixa. Kanske lite lättare att hålla koll på en ny ödla i karantän eller en bebis i mindre terrarium och sedan uppgradera?


Jag har inga som helst problem med om man är av en annan uppfattning/åsikt än mig, det får man gärna ha dessutom :)

Jag tror mycket hänger på inredningen, tvärsäker på det! Ofta är man nog för snål på inredningen, generellt i hobbyn. Jag personligen gillar lite mer den "naturliga" looken eller vad man ska kalla det, får gärna vara mycket inredning i ett organiserat virrvarr. Gärna att allt är genomtänkt och inte bara inkastat på en yta i terrariet, djuren måste såklart ha en del fri yta att röra sig på också :) Men att skapa exempelvis olika nivåer i terrariet. Inte bara placera lite inredning på marken och lämna övre halvan nästintill tomt.. nej tack :) Ser för många såna exempel. Personligen föredrar jag träterrarier framför glas då djuret ibland känner sig tryggare med en öppen sida istället för insyn från alla håll som i ett glasterrarium. Sen vill jag skruva fast inredningen på alla möjliga höjder i terrariet, det är svårt i glas.

Jag håller absolut med om att det är enklare att hålla koll på nyköpta & små juveniler i mindre terrarium :)

Jag brukar hålla djuren mindre i några månader sedan släppa in dom i det terrariet dom ska bo i under sin livstid, alltså fullstora terrarium även till juveniler, men där gör man väl som man vill. Känns sämre ekonomiskt också att uppgradera terrarier när djuret växer, sen reagerar vissa individer dåligt på att byta miljö/terrarium.

Finns absolut både fördelar & nackdelar med båda sätten.

Ska tilläggas att jag endast håller på med ormar nuförtiden.. men tycker egentligen det kvittar om det är en agam, gecko eller pytonorm :)


7
9
Cookiesandcream:
Bra läsning! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild