Värmeproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
ademique:

Hejsan! har svårt att få upp värmen i ett terrarium (akvarium) till 30 grader, den är endast 24. Har köpt en värmematta, men den verkar inte ge ifrån sig värme, kan det va eftersom att det skiljer ca 7mm mellan kabeln och glaset? Skulle man kunna lägga kabeln inne i terariet eller är det skadligt för ormen?
Alla svar uppskattas!
//Adem


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

va har du för djur som ska va i?


107
96
jimmyA:

hur stort är terrariumet ? hur många watt är mattan på och var mäter du tempen?


7
0
ademique:

Det är en kenyansk snad boe juvenil som förtillfället lever i ett 54 liters akvarium då jag flyttar om 12 dagar och har ett färdigt terrarium med värme och allt som väntar, men eftersom att det är 12 dagar kvar så vill man ju endå ge ormen det bästa man kan.

Jag mäter temperaturen mitt ovanför kabeln som är 25w


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

få 30C i hela är ju inte att rekommendera


7
0
ademique:

Nej! jag tror jag inte förklara att jag försöker uppnå denna temperatur på en punkt i terrariet typ en fjärdedel ( där värmekabeln ligger ihoprullad under ) resterande terrarium ska ha en temperatur på ca 24-26 grader, men det är just den där hotspotten som inte går att få till :/


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

kabel plus en spot bör ju funka


107
96
jimmyA:

hur lång stund har mattan varit igång? för 25w borde värma mer än 24 grader genom glaset men det kan ta lite tid.

annars är lamp/keramik spot bra som westman säger.


102
1
dragster:

Har du kenyansk sandboa bör du ju inte ha nån värme underifrån över huvud taget då den ormen reglerar sin temp genom o gräva ner sig. Så del blir de onaturlig värme o dels kommer den ligga i princip på kabeln/mattan.

En helt vanlig spotlite på 40w ca 40cm ovan marken bör ge en ordentlig solplats o bra temp i burken. 


7
0
ademique:

Mattan har vrit igång i 24 timmar så den borde ha börjat värma upp tycker man.

Angående spots så har de uppfödare runt om i europa jag kontaktat och även privat personer sagt att man ska utgå från värme under ifrån då ormarna kan få brännskador av direkt värme uppifrån då de är nattaktiva och inte vistas ute i solen, så lite förvirrad blir man nu :/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild