Problem med kräsen orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

24
4
svartsammet:
Hej! Detta har hållt på ett hyfast bra tag nu. Min Kungspytonn hona på 1300gram vägrar äta råttor. Någon som har ett bra knep som får dem att gå över från möss till råttor? Skulle vara väldigt tacksam! :)

42
14
Terty55:
Är inte så insatt i ormar men jag har för mig att man kan köpa/importera någon typ av doftsekret för att ”lura” ormen att den äter möss fortfarande och så reducerar du mängden sekret per matning tills de äter råttor självmant utan sekret.

Medlem i DHF
1081
772
Westman:
Prova skarva på med en råtta

281
366
Cartaq:
Testa kycklingar, läst om flera på FB som gått den vägen för att få dem att börja äta råttor igen. andra alternativet är att vänta ut och inte försöka mata allt för ofta.  

70
29
tobiias:
du kan testa nataler , om det funkar och du fortfarande vill mata med råtta så kan du (tåg mata ) med råtta efter en natal så lär ormen sig förhoppningsvis att äta råttor :)

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:

Vänta ut den, länge (månader..) :) och prova sedan med små råttor, möjligen att du kan gnida dom mot en upptinad mus första gången/gångerna. Vissa individer som startats upp med möss är helt omöjliga att få att byta foderdjur, andra går det enklare med. Lycka till.

Tiden på dygnet när matningen sker kan också inverka på intresset.


74
23
Dempan242:
Jag har en teori som kan funka, om du testar med att ge den levande råttor (antar att den bara fått död föda hittentils) så kommer den kanske nappa på det i och med att ormar lättare tar levande föda än död, funkar det så hade jag gett ormen levande råttor några gånger så att den vänjer sig vid råttor innan det får dött.
Det viktiga är nog att den lär känna doften och förknippar den med mat, matar du ormen i terrariet eller har du en speciell låda eller något sånt för matning?

OBS! Håll koll på de hela tiden om du testar detta då det har varit fall där ormen inte alls har varit intresserad av råttan så har råttan istället börjat tugga på ormen och råttor kan orsaka allvarliga skador på ormen med deras stora tänder.

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:
Vänta ut den, länge (månader..) :) och prova sedan med små råttor, möjligen att du kan gnida dom mot en upptinad mus första gången/gångerna. Vissa individer som startats upp med möss är helt omöjliga att få att byta foderdjur, andra går det enklare med. Lycka till.

Tiden på dygnet när matningen sker kan också inverka på intresset.



Eler det beror på ormar som gillar bäst med smak.

Ni t.ex tycker mycket om oxfile istället en fisk... Så tänker ormar med.

Kräsen ormar kan man lyckas alltid med... Men att tänka på vad de gillar verkligen.

Känns olustig att tvinga ormar att äta om de verkligen ogillar det.

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:

Pakke skrev:


Eler det beror på ormar som gillar bäst med smak.

Ni t.ex tycker mycket om oxfile istället en fisk... Så tänker ormar med.

Kräsen ormar kan man lyckas alltid med... Men att tänka på vad de gillar verkligen.

Känns olustig att tvinga ormar att äta om de verkligen ogillar det.


Ormar äter det dom är van att äta.. inte det dom gillar bäst :) Jag tror du lägger in alldeles för mycket mänskligt tänkande i din orm.

Det handlar verkligen inte att tvinga idom foder som är dåligt för dom. Ofta får ägaren ta ansvar för vad sitt husdjur får i sig i form av foder.

Personligen tycker jag små kycklingar och små möss är för små bytesdjur för mellanstora pytonormar, det är bara min egen åsikt :)

Sen kan variation vara bra.. om ormen tillåter det..


24
4
svartsammet:
Kyckling äter hon inte då hon råkat bita sig själv under matning med det.
Råttor har jag lite svårt att få tag i levande och att gnida musen mot råttan har inte fungerat.
Får se om det fungerar med att "starva" i någon månad eller så. Men tack för alla svar hoppas hon nappar på det!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild