Olika arter av afrikanska landsnäckor i samma terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Alfreds:
Hej alla snäckägare!

Jag skulle vilja ha ett terrarium med olika arter som trivs i liknande förutsättningar. Det jag läser om och kollar på just nu är Achatina Fulica och Achatina Reticulata, möjligtsvis även någon annan art. 

Allra helst hade jag bara haft en av varje art, dels för att minska chanserna att de ska lägga ägg, dels för att jag hade personligen tyckt om att ha några olika arter, utan att det blir för många snäckor i terrariet. 

Har läst lite om andra som gjort liknande och lyckats med detta. Är det någon här som har testat att ha ett terrarium med 2-3 snäckor, där alla är olika arter? Vilka arter valde ni issåfall? Påverkas en snäcka negativt av att inte ha andra snäckor av samma art i sitt terrarium, utan isstället andra arter vid sin sida? 

Mvh/ Alfred
Nybörjare inom snäckhobbyn


23
13
msml89:
Hej! Lissachatina fulica vill ha torrare än Lissachatina reticulata, så det är ingen god idé att ha dem tillsammans. Dessutom rekommenderar man inte att hålla olika arter tillsammans, då många av dem är såpass närbesläktade att de kan para sig med varandra. Däremot funkar det att hålla Achatina achatina och Archachatina margina ovum ihop då de dels inte kan befrukta varandra, samt kräver samma temp och luftfuktighet. :)

Däremot, om det är olika utseenden du egentligen är ute efter i samma setup, så är fulica en otroligt variationsrik art utseendemässigt. Kolla till exempel upp jade, rodatzi och jadatzi, i tillägg till de normalfärgade. :) 

23
13
msml89:
Just det. Ägg. Det finns fall där snäckor har självbefruktat sig, så man måste hålla utkik efter ägg oavsett om man har samma eller olika arter ihop. Men vill du minska risken så är det en A. achatina och en Ar. marginata ovum du ska ha tillsammans. :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild