Vad är det med ögonen på min kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

142
5
JulefridHosOnkel:

Tja. Nu är det så att jag i ungefär 1 veckas tid har betraktat ett underligt fenomen på ögonen på min kungspyton. Jag har bara haft honom i runt 1 månad, och det såg inte ut såhär när jag fick hem honom. Jag trodde först att han skulle ömsa, så väntade lite och kollade läget lite då och då men det dök inte upp några nya tecken på det, och tänkte att det kanske ändå är logiskt att det inte är öms eftersom att han precis hade ömsat innan jag fick hem honom. Han verkar må hur bra som helst i överlag. Han äter bra, skiter bra, rör på sig mycket och ser allmänt pigg och kry ut. Så nu undrar jag, vad är detta? Jag sprejar iallafall 1 gång per dag hos honom, han har en drickskål och en större balja ifall han vill bada så jag tror inte direkt att det är för torrt i terrariet. Han står heller inte nära något fönster så det drar inte, och det är inte heller för varmt... Det ser värre ut på vänster öga än höger. Som ni ser så är det typ, "vitspräckligt". Det är svårt att få med allt på kamera men ibland kan man skymta en svag vit hinna i typ mitten av ögat, som tyck ett litet område. Är det något som är fel? Eller nojar man bara i onödan? :S Här kommer några bilder: 


4
0
LinaKokaina:

Min orm hade liknande, det försvann efter ett tag. Vet inte om det var för att hon ömsade eller något annat men det blev bra hur som helst.


309
239
Gogs:

Tycker det ser ut som öms som fastnat. Försvinner det inte med nästa öms så kan det fortsätta att byggas upp så den tillslut får en tjock hinna med öms på ögat vilket gör den "blind". Om det ej försvinnet med nästa öms så får man nog ta hjälp av någon kunnig som kan ta bort det.


107
96
jimmyA:

det är ögonkapseln som sitter kvar sen ömsningen ... ingen större fara men du bör ha koll så den släpper till nästa öms , den går att få bort redan nu men med yttersta försiktighet.

lägg ormen i en plastlåda med lite ljummet vatten och en handuk så brukar den släppa,man kan med försiktighet hjälpa till lite men man måste vara hundra på att kapseln har mjuknat upp ordentligt annars kan man skada ögat.


142
5
JulefridHosOnkel:

Ok, jag vågar då inte ge mig på ögat för hand, men jag ska testa att lägga den i en plastlåda med ljummet vatten och köra det den vägen. Tack så mycket för svaren!


340
91
Copa:

Våran hade likadant på ena ögat, Droppade på viskotears på ögat ett par gånger så lossnade det av sig själv utan att vi var tvugna och pilla på det


142
5
JulefridHosOnkel:

Ska ha det i åtanke också, tackar.


953
1840
peter54:

Kapseln som sitter kvar över ögat måste bort, annars blir ormen blind.

Ormen läggs i en box med en väl fuktad frottéhandduk, se till att temperaturen hålls uppe så att ormen inte blir förkyld. Låt ormen ligga kvar så till de gamla ömskapslarna är borta, alternativt kan man testa att efter kanske en dag eller så i boxen, prova att med den fuktiga handduken dra försiktigt över ögat och se om kapseln följer med. Gör den inte det så måste ormen fortsätta att ligga i fukt.

Sånt här ska en orm inte utsättas för, den har alltså gått alldeles för torrt, speciellt inför öms. Man bör alltid se till att ormar har en fuktbox att gå in i , åtminstone i ömsproceduren, men helst permanent.


142
5
JulefridHosOnkel:

Ok, tack för inlägget. Ska testa att göra så, synd att det blev så bara, han jag köpte den av sa att det var lugnt... Fick plocka en del öms redan dagen då jag fick hem ormen.


333
97
leolina:

Ligger ormen i öms vid flytt kan det bli lite knas som det blivit med den här men det är ju ingen större fara, blöt upp det bara.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild