"Dekorationer" utifrån

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

142
5
JulefridHosOnkel:

Tja! Nu vet inte jag riktigt vart den här tråden ska vara, så chansar och lägger den här.

Nu tänkte jag fråga er angående inredning och dekorationer till eran terrarier. Jag gissar att många personer är lite som när det gäller djuraffärer och deras priser på saker och ting. Istället för att dra och köpa t.ex en sten för 80kr, så kan man ju dra ut och hämta en gratis. Men då uppstår ju problemet med eventuella "oinbjudna gäster". Nu vet jag att små saker, som stenar, grenar osv. går att koka i varmt vatten, men hur gör ni med större saker? Ta t.ex grenar till en större pyton- eller boaorm, där funkar det ju liksom inte riktigt att peta ner prylarna i en kastrull... så hur gör ni då, när ni vill sanera grejerna så att man slipper utsätta ormen (eller vad man nu har för djur) för eventuella parasitangrepp osv? Man har ju liksom inte alltid råd att lägga typ 250kr på en stor gren eller så... :)


1662
779
fluffis:

Hej!

Vad är det för oinbjudna gäster du är rädd för? Det finns en del trådar om detta och det finns lite olika uppfattningar. Jag själv är av den uppfattningen att man inte behöver göra något särskilt egentligen förutom att se till att det inte finns myror och andra synliga kryp.

Grenar är oftast ganska skitiga när man plockat in dem från skogen. Jag kollar så att det inte finns några myror eller andra kryp på grenen och borstar av den från smuts. Om det behövs spolar jag av den med vatten och skrubbar den. Sen får den torka och för det mesta står grenarna i förrådet och torkar ett tag. Då blir det samtidigt som karantän. Men jag hade kunnat tänka mig att använda grenar utan att ha dem i karantän också. 

Om man nu vill göra något mer så kan man tex bada bastu med grenarna eller hälla kokande vatten över dem.

Att handla grenar och grejor från djuraffärer är jag nojjigare med eftersom det rör sig väldigt mycket reptilfolk där och det känns som att risken är mycket större att sakerna har kommit i kontakt med tex kvalster.


33
13
Tyrredum:

Har en bekant som fick in husbocklarver, antagligen via inredning till terrariet, det är nåt du inte vill ha blev sanering av hela huset då de käkar trä. 


309
239
Gogs:

Badkar funkar väl finemang att dränka grenar och stenar i om man är rädd för ohyra. Dock finns det inte mycket kryp i den svenska faunan som är farliga för ormar. Har själv använt (och använder) grenar från naturen och har aldrig haft några problem alls. Endel har jag gjort rent andra som har haft mossa på sig har jag lagt in som de är bara för att få lite skönt o grönt i burkarna. Så jag tror vanligt förnuft är väl det bästa. Ser man att det är ett myrbo i en gren så plocka inte in den... ta en annan =P


142
5
JulefridHosOnkel:

Jaha, det lät ju inte så illa då, förutom Tyrredum's exempel vill säga... tackar för svaren.


68
9
StaOlog:

Kan det fungera att stoppa in prylarna i ugnen sådär 2h i 80 grader för att sterilisera? Vill inte ha massa kvalster... överkurs? Har inte gjort detta innan... men...


232
94
anamidnatt:

Att köra det i ugnen tar säkerligen död på en del, men har forskat en del i området och verkar som om en stor del djur, framförallt kvalster överlever ändå.

Dessutom skulle jag tro att man blir av med minst lika mycket nyttodjur som ohyra när man kör det i ugnen.

 


508
304
Jonas77:

Att få in saker med inredningen är ju halva nöjet. Jag fick in utrotningshotade långhorningar, blombockar mm när jag skruvade upp grenar jag tagit från marken.

Ser du inga myror eller mögel så är det helt ok.


268
19
Iguania:

När jag har steriliserat mina grenar och stenar som varit i terrariet med kvalster så körde jag dom i en halvtimma på 200 Grader. Läste någonstans att alla stadier av kvalster dör vid 60 grader men det låter ganska osannolikt. Kvalster är väl, som xcotte säger, väldigt tåliga djur.


508
304
Jonas77:

Jag vågar nog lova att de inte klarar 60 grader i 30 minuter. Väldigt få djur klarar så extrema förhållanden. Björndjur undantaget...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild