Mossa till snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
4
Carrotty93:
tjena letat lite efter en tråd och så. 
Men undrar om man kunde ha Mossa i ugnen först för att undvika ”ohyra” ? 
Eller minns jag helt galet ?

5061
3824
Tropfrog:
Mossa tål nästan allt. Får det bara fukt så verkar det återhämta sig från allt.....utom från höga temperaturer. Det är därför man värmebehandlar spagnum innan export.

Visst kommer det att döda eventuella djur. Men det dödar mossan också.

Vad är det för ohyra du är rädd för?

Mvh
Magnus 

20
4
Carrotty93:
Myrägg spindelägg exempelvis. 

23
13
msml89:
Varken myror eller spindlar lägger ägg bara här och där, så det är inget att oroa sig för. Jag har tagit in mossa en miljon gånger utan problem, till både snäckor, eremitkräftor och liknande djur. Jag rensar den bara från barr, löv och dylikt i en hink med vatten, and that's it. 

5061
3824
Tropfrog:
Jag och andra med mig har fått tusenfotingar i terrarium. Troligtvis kommer de in som ägg med material utifrån. Jag har inte sett det som något problem, då jag bara plockat bort det.

Något annat har jag inte fått med in.

Mvh
Magnus 

20
4
Carrotty93:
Tack för svaren! Så då räcker de med att plocka och lägga i blöt och rensa :) ? 

23
13
msml89:
Jajjemän. Försök leta rätt på nåt ett ställe med mossa som står rätt öppet eller till och med under vatten för att minska rensbehovet, för det brukar kunna gömma sig gott om barr, löv och dylikt i mossa. Typ ett område som ser "rent" ut som det till höger på bilden, jämfört med det till vänster, för det skulle ta timmar att rensa. :) Och ta små nypor mossa i taget som du grovrensar redan i skogen. 


5061
3824
Tropfrog:
Tänk bara på att mossa inte innefattas av allemansrätten. Du får alltså inte plocka utan markägarens tillstånd.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild