Ska vi "tvinga" fram att hon bajsar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
15
lensy:
Vår 4-årige skäggagam har inte bajsat på två veckor eller mer. Det tog förstås några dagar innan vi började reagera, men sedan har vi gått och väntat och bevakat i ca två veckor, så totalt sett börjar det nog närma sig tre veckor.

Hon är dessutom slö, vilket gör att jag tycker det hela är lite obehagligt. Hon har vid ett par tillfällen varit relativt ointresserad av kackerlackorna, som hon annars slänger sig över. Nu slutade hon äta fast det fanns ett par, tre stycken kvar. Det hände ett par ggr, men hur hon gjorde sist vet jag inte då det var en son som gav henne maten då. Hon äter dock grönsaker som vanligt och visar intresse även för kackisar, även fast hon inte ätit upp allt.

Hon ligger mest. Inte alls om och ikring sig som vanligt. Och inte bara ligger - blundar dessutom. Men hon dvalar inte, hon flyttar iaf omkring sig lite och hon äter ur skålen, som sagt. Hon är alltid duktig att gå igenom sin vattenskål, däremot ser jag henne aldrig dricka, men det har jag aldrig sett henne göra...

Hon har också lyft på svansen nu de senaste dagarna. Vad betyder det?

Vi badade henne i går, hon brukar ligga i vattnet 15-20 minuter och gjorde det även nu. Vi har också gett henne banan, vilket brukar hjälpa bajseriet, men inte verkar ha gjort det nu.

Är det här normalt och ok eller bör vi reagera? Kan man i så fall göra något för att hjälpa igång det hela?

18
11
Aysiq:
Testa att köra ett bad med lite flytande (ekologisk) honung i. Funkar perfekt för säg vår pacmangroda när han blivit förstoppad. Men avsluta med ett bad i rent vatten så hon inte går runt täckt i honung.

Katrinplommon och daggmask är annars två alternativ när det kommer till mat som drar igång magen.

Vad har ni för bottensubstrat? Kan det vara så att hon fått i sig ngt av det som kanske gjort henne förstoppad? Har ni flyttat på henne eller gjort om i hennes terrarium det senaste? Vår dvärgskäggagam var skitsur i flera veckor när vi flyttade honom och åt dåligt. Men när han fick flytta tillbaka till sin 'vanliga' plats blev han glad igen och började äta som vanligt.

/ Sophie

47
15
lensy:
Aysiq skrev:
Testa att köra ett bad med lite flytande (ekologisk) honung i.

Tack för tips, det var nytt för mig! :) 

Aysiq skrev:
Katrinplommon och daggmask är annars två alternativ när det kommer till mat som drar igång magen.

Daggmask, kan de äta det?! Så man kan gå ut och "plocka" en mask nu till hösten, när det blir regn och så? Fast jag förstår ju att man ska vara försiktig med mängd, om det nu sätter fart på magen...

Aysiq skrev:
Vad har ni för bottensubstrat? Kan det vara så att hon fått i sig ngt av det som kanske gjort henne förstoppad?

Sand. Jag vet att vissa säger att det inte är bra, men vi har haft det hela tiden och det har inte varit ett problem. Ibland blandar vi med vad-det-nu-heter, som man blöter i vatten innan man lägger in det. Någon sorts bark eller vad det är.

Aysiq skrev:
Har ni flyttat på henne eller gjort om i hennes terrarium det senaste?

Ja, hon fick ny inredning för en tid sedan, men den har hon älskat från dag 1! :D Inredningen har funnits några veckor och hon har inte visat några tendenser till problem med bajseriet efter det, så jag tror inte det är det.

18
11
Aysiq:
Vi köper daggmask i fiskeaffärer. Ska du plocka ute så hade jag rekommenderat att du drar in i skogen och letar. Ta inga som är nära trafikerade vägar eller i konstgödslad jord. :)
Men sen är det ju inte säkert att hon vill äta mask. Vår äter det bara när jag matar med pincett till exempel. Men kan alltid vara värt att pröva!

Annars skulle jag fortsätta med regelbundna bad och hålla ett öga på henne.

Hon kanske har hittat ett nytt bajsställe i terrariet? Bakom ngt annat?

Hoppas att det löser sig snart! Håll oss gärna uppdaterade. :)

/ Sophie

504
396
Crippa:
Bada bör de endast göra i extrema fall så som förstoppning. Vad har ni för lampa till ödlan? Hon kanske har ägg i magen? Då brukar de inte äta så mycket! 

18
11
Aysiq:
Crippa skrev:
Bada bör de endast göra i extrema fall så som förstoppning. Vad har ni för lampa till ödlan? Hon kanske har ägg i magen? Då brukar de inte äta så mycket! 



Ja, nu handlar ju tråden om just förstoppning, därav råden om bad och annat foder. :)

/ Sophie

47
15
lensy:
Crippa skrev:
Bada bör de endast göra i extrema fall så som förstoppning. Vad har ni för lampa till ödlan? Hon kanske har ägg i magen? Då brukar de inte äta så mycket! 


Vi har också funderat på ägg, men hon beter sig nästan motsatt mot de två gånger hon lagt ägg. Då har hon farit omkring som en vettvilling i flera dagar innan, grävt och haft sig. Nu ligger hon bara still och blundar... Men lite här och var, inte så att hon kryper undan i gömslen, så det ser inte ut som dvala heller... Konstigt är det.

Lampan minns jag inte vad det är, men du har rätt, den ska vi köpa ny, det är dags. :) 

504
396
Crippa:
lensy skrev:


Vi har också funderat på ägg, men hon beter sig nästan motsatt mot de två gånger hon lagt ägg. Då har hon farit omkring som en vettvilling i flera dagar innan, grävt och haft sig. Nu ligger hon bara still och blundar... Men lite här och var, inte så att hon kryper undan i gömslen, så det ser inte ut som dvala heller... Konstigt är det.

Lampan minns jag inte vad det är, men du har rätt, den ska vi köpa ny, det är dags. :) 


Låter bra det. En lampa kan och gör verkligen skillnad. Jag kör på Solar Raptor/Megaray HID till min Dabbagam. Vi är påväg mot mörkare tider så hon kanske vill gå i dvala? Kanske är för varmt i rummet/terrariet för dvalning? Ibland går min Dabbis och lägger sig sen sover han 1-2 veckor då brukar jag släcka ner tills han är uppe igen!

118
50
Berd:
Testa att mata med majs, det ska tydligen också dra igång magen. Lycka till! :)

118
50
Berd:
Aysiq skrev:
Testa att köra ett bad med lite flytande (ekologisk) honung i. Funkar perfekt för säg vår pacmangroda när han blivit förstoppad. Men avsluta med ett bad i rent vatten så hon inte går runt täckt i honung.

Katrinplommon och daggmask är annars två alternativ när det kommer till mat som drar igång magen.

Vad har ni för bottensubstrat? Kan det vara så att hon fått i sig ngt av det som kanske gjort henne förstoppad? Har ni flyttat på henne eller gjort om i hennes terrarium det senaste? Vår dvärgskäggagam var skitsur i flera veckor när vi flyttade honom och åt dåligt. Men när han fick flytta tillbaka till sin 'vanliga' plats blev han glad igen och började äta som vanligt.

/ Sophie

Vet du vad honungen gör för någon exakt nytta? Blev lite intresserad när jag läste det. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild