Aktiva mindre ormar som kräver liten plats

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

70
2
Digge:

Hej, Skulle vilja ha lite tips på "aktiva" ormar (sådana som inte sover all tid mellan måltiderna) som inte blir så stora och kräver så mycket plats. Då jag inte vill ha giftiga djur, så misstänker jag att det innebär snokar?


33
13
Tyrredum:

Det finns en uppsjö av dagaktiva snokar. Strumpebandssnokar till exempel som inte blir så stora och lätta att få tag på. Olika busksnokar typ Philothamnus är ju coola med.


488
203
David:

Skulle absolut titta på strumpebandssnokar. Jag har själv haft Thamnophis marcianus.


33
13
Tyrredum:

Bland de större snokarna rekomenderar jag lätt philodryas baroni, lätt roligaste ormen jag hållit med mycket aktivitet och egenheter.


70
2
Digge:

Ja, jag har tittat lite på strumpebandsnok, men läst någonstans att de har ett svagt gift som man kan få en rodnad av om man blir biten, och då jag är rätt allergisk mot getingar, så vill jag inte chansa med "giftiga" djur hemma. Jag vet att alla snokar mer eller mindre är giftiga, men att deras gifttänder i regel sitter så långt bak att man inte behöver vara orolig för det.

 


70
2
Digge:

philodryas baroni är riktigt coola, men de blir ju rätt stora. Mitt "djurrum" har liksom ett begränsat utrymme än så länge. Har redan en hel del insekter, fiskar och en ödla.


33
13
Tyrredum:

Ja många är så kallat baktandsgiftiga mer eller mindre, ingen chans på mindre snokar att de gifttänderna kommer åt huden vid bett.


70
2
Digge:

Linus på Hökarängens zoo har en riktigt fin råttsnok med blått huvud inne men den är också rätt stor...


33
13
Tyrredum:

Ja Rått och kycklingsnokar är väldigt vackra men även de tillhör ju större arter. Kungssnokar finns det ett antal arter av i olika storlekar.


1663
779
fluffis:

Hej!

Jag själv tillhör dem som gillar ormar som är aktiva, eller förhållandevis aktiva :)

Jag har en del majsormar och de är ofta kända för att vara lite tråkiga med det att de ligger och gömmer sig om dagarna, men jag måste säga att majsormshanar på våren när vårkänslorna spirar är något av det mest aktiva jag varit med om. Det är väldigt kul men det varar som sagt bara en del av året.

Några snokar som inte blir särskilt stora som jag blivit rekommenderade är dioneråttsnokar och transpecoråttsnokar. De ska vara ganska aktiva.

Hussnokar är något som jag själv varit inne på. De är ganska små snokar som är hur fina som helst men hurvida de är aktiva eller inte har jag inte koll på.

Jag har en kalifornisk kungssnok som är ute och krälar då och då på dagarna, ibland oftare och ibland mer sällan.

Mina absoluta favoritormar är de amerikanska svarta och oranga råttsnokarna. Jag har ett gäng och nästan alla ligger framme för det mesta och de slingrar runt ganska ofta :) Just de oranga råttsnokarna är de som nämns allra mest i amerikanska forum när det pratas om en bra "displayorm", dvs en orm som visar sig mycket. De här ormarna blir mellan 130-180 cm på ett ungefär så de är inte jättesmå men inte jättestora heller.

Orange råttsnok:

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild