Terrarium 3 meter långt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Hejsan, tidigare tankar var att bygga en hörna med terrarier, nu har vi fått en vägg på 3,5 meter som står tom och funderar på att bygga 2-3 stora terrarier som är 3 meter långa, tänkte om de finns några här som har så stora och kanske kan dela med sig lite erfarenhet och visdom samt kanske några bilder på hur dom byggde sina? ska stapla dom på varandra så de behöver planeras lite och räknas bra, all hjälp mottages varmt

Mvh Poffen

504
396
Crippa:
Poffen skrev:
Hejsan, tidigare tankar var att bygga en hörna med terrarier, nu har vi fått en vägg på 3,5 meter som står tom och funderar på att bygga 2-3 stora terrarier som är 3 meter långa, tänkte om de finns några här som har så stora och kanske kan dela med sig lite erfarenhet och visdom samt kanske några bilder på hur dom byggde sina? ska stapla dom på varandra så de behöver planeras lite och räknas bra, all hjälp mottages varmt

Mvh Poffen

Hej! Vad ska du ha för djur i terrarierna? Ska de tåla fukt?

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Skäggagamer skall gå i terrarierna, lite fukt ska dom tåla men inte stående med hög luftfuktighet.

Medlem i SHF
28
4
Poffen:
Någon som byggt eget typ "ventilations system" i terrariet?

42
15
kOCKEN:
Jag skulle bygga i formplyfa med gömda reglar. Samt några ventilationshål på varje sida. Storlek helt beroende på fukt som ska va inne i burken osv. Bygga i osb o hålla på med fuktspärra tycker jag är meningslöst. Formplyfa är några kronor dyrare men vårt det då det räcker med silikon i skarvarna som fuktspärra. Mvh

144
82
javan:

kOCKEN skrev:
Jag skulle bygga i formplyfa med gömda reglar. Samt några ventilationshål på varje sida. Storlek helt beroende på fukt som ska va inne i burken osv. Bygga i osb o hålla på med fuktspärra tycker jag är meningslöst. Formplyfa är några kronor dyrare men vårt det då det räcker med silikon i skarvarna som fuktspärra. Mvh


Visst är det superpraktiskt med formplyfa, men tycker det är ruskigt fult =) Fuktspärra är ju inget jättejobb om man hellre vill ha OSB eller plywood.

 


42
15
kOCKEN:
Starkare material också och håller mycket längre:). Men det är ju en smaksak vad man tycker. Varken eller är fint egentligen

62
31
kreatur:
javan skrev:


 

Visst är det superpraktiskt med formplyfa, men tycker det är ruskigt fult =) Fuktspärra är ju inget jättejobb om man hellre vill ha OSB eller plywood.

 


Finns ju mängder du kan göra på utsidan för att få det snyggt. Clas Ohlsson har ju sån där "bänkfolie" eller vad det heter. Har man en snyggt att fästa det på, så kan det bli riktigt snyggt 

143
154
TerraBygg:
javan skrev:

Visst är det superpraktiskt med formplyfa, men tycker det är ruskigt fult =) Fuktspärra är ju inget jättejobb om man hellre vill ha OSB eller plywood.



Formplywood finns i en mängd olika nyanser, vissa ganska fula men de lite ljusare kan vara ganska snygga. Sen är som sagts tidigare materialet i sig mkt bättre än OSB.

2966
1645
Hoggaforfan:
kOCKEN skrev:
Starkare material också och håller mycket längre:). Men det är ju en smaksak vad man tycker. Varken eller är fint egentligen

Är väl bara plywood med ett plastlager?

Poffen skrev:
Hejsan, tidigare tankar var att bygga en hörna med terrarier, nu har vi fått en vägg på 3,5 meter som står tom och funderar på att bygga 2-3 stora terrarier som är 3 meter långa, tänkte om de finns några här som har så stora och kanske kan dela med sig lite erfarenhet och visdom samt kanske några bilder på hur dom byggde sina? ska stapla dom på varandra så de behöver planeras lite och räknas bra, all hjälp mottages varmt
Mvh Poffen

Gummiduk/lack där bottenmaterialet ska vara och några cm över räcker. Resten behövs inte behandlas då luftfuktigheten är låg. 
Finns mängder med byggen i byggloggen och finns några bilder i mitt galleri under Blekinge Exotiska Värld bla till skäggisar, för mig det är 4 kvm.
Jag hade byggt med reglar på utanpå sidorna och i tak (under golv på den understa) samt en regel på mitten på utsidan av baksidan. Kör 45x70 reglar så klarar det rejäl tyngd.
Max 70 cm djup+ev bakgrund om du inte kan krypa in i dem annars blir det svårjobbat. 
PVA-lim(trälim)+cement+sand blir bra bakgrund.

Ventilation på sidorna, ena sidan precis under taket, andra sidan på mitten. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild