Rysk stäppsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
2
Lwirman:
Hej har en liten rysk stäppsköldpadda, hen är inte ens 1 år ännu. 
Det är så att hen inte äter, och sover mestadels av dagarna. I början var hen uppe hela tiden, och åt väldigt bra. Kan det bero på värmen? Värmen är perfekt under lampan, hen har en sval sida. Och gömställen och en vattenskål som hen kan bada och dricka vatten ur. Håller koll på sköldpaddan varje dag, kollar på den, ser inga konstigheter. Hen får kalk och allt han behöver. 
Blir bara orolig. 

19
7
Tyr_dennbrink:
Hej, jag har varit med om samma problem med mina grekiska landsköldpaddor. Under våren så var en utav dem helt inaktiv och gick inte ut från grottan på två månader, han varken åt eller drack, utan bara låg och sov. Men nu under sommaren så tog jag ut dem i deras utebur där de är hela sommaren, och nu så är han aktiv och äter och är ute och traskar runt varje dag.

Jag var också orolig när min sköldpadda var inaktiv, men jag tror inte att du behöver oroa dig. Men jag tycker att du ska ha koll på hen som du verkar ha och om hen blir sämre så tycker jag du ska kontakta en veterinär.

lycka till, mvh/ Tyr

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Lwirman skrev:
Hej har en liten rysk stäppsköldpadda, hen är inte ens 1 år ännu. 
Det är så att hen inte äter, och sover mestadels av dagarna. I början var hen uppe hela tiden, och åt väldigt bra. Kan det bero på värmen? Värmen är perfekt under lampan, hen har en sval sida. Och gömställen och en vattenskål som hen kan bada och dricka vatten ur. Håller koll på sköldpaddan varje dag, kollar på den, ser inga konstigheter. Hen får kalk och allt han behöver. 
Blir bara orolig. 


Har den vägrat mat i ett dygn, fyra veckor eller nästan 1 års tid? Det är rätt viktigt i sammanhanget :)

Men att en så pass ung landsköldpadda inte vill äta är ett dåligt tecken säger jag. Hur får den i sig kalk "och allt annat han behöver" om den inte äter?

Hur länge har du haft sköldpaddan i den miljön den lever i nu? När du håller koll på sköldpaddan, hur gör du då? Plockar du upp den och kollar igenom den eller slänger du en blick på den i terrariet? Det behövs ofta rejält mycket information om någon ska kunna svara dig på ett bra sätt :)


504
396
Crippa:
Lwirman skrev:
Hej har en liten rysk stäppsköldpadda, hen är inte ens 1 år ännu. 
Det är så att hen inte äter, och sover mestadels av dagarna. I början var hen uppe hela tiden, och åt väldigt bra. Kan det bero på värmen? Värmen är perfekt under lampan, hen har en sval sida. Och gömställen och en vattenskål som hen kan bada och dricka vatten ur. Håller koll på sköldpaddan varje dag, kollar på den, ser inga konstigheter. Hen får kalk och allt han behöver. 
Blir bara orolig. 


Vad är det för lampa?

16
2
Lwirman:
Jag har nu löst det.
Tyr_dennbrink skrev:
Hej, jag har varit med om samma problem med mina grekiska landsköldpaddor. Under våren så var en utav dem helt inaktiv och gick inte ut från grottan på två månader, han varken åt eller drack, utan bara låg och sov. Men nu under sommaren så tog jag ut dem i deras utebur där de är hela sommaren, och nu så är han aktiv och äter och är ute och traskar runt varje dag.

Jag var också orolig när min sköldpadda var inaktiv, men jag tror inte att du behöver oroa dig. Men jag tycker att du ska ha koll på hen som du verkar ha och om hen blir sämre så tycker jag du ska kontakta en veterinär.

lycka till, mvh/ Tyr
 

Ja precis, jag har haft koll på hen varje dag nu, plockade fram hen så jag verkligen såg att hen åt. Och det gjorde hen! så det är löst nu :) 
Men tack för att tog din tid att skriva här! mvh

19
7
Tyr_dennbrink:
Lwirman
Härligt att höra
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild