Ögonfransgecko missbildning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
LoutusGeckos:

Hej!
Vi har två Ögonfransgecko-ägg som kläcktes för bara någon timma sen och märkte att den ena saknar ett öga. Det ser ut som om den har blivit "tryckt/pressad" på ena sidan av ansiktet, för hans käke är smått sne och hans ena öga saknas... Eller det ser ut som om ögat finns där, fast lång bak på ansiktet (som om det har blivit tryckt bakåt). 

Borde vi vänta och se om det blir bättre? Eftersom han precis föddes. Han kanske bara klämdes lite påvägen ut från sitt ägg... Eller borde vi åka till Veterinären direkt? (kanske kan trycka ögat till rätta om det görs av någon professionell).

Annars verkar han inte lida eller ha ont. Han är glad och livlig!


1
0
Ninni:
Tror inte de går att göra något åt . 
Då ja mer misstänker att han föddes sån  . Och då ej klämd på  vägen ut 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Ser inte så ljust ut... Jag skulle nog avlivat den snabbt, så den slipper lida. Den ser inte ut att kunna äta heller. Alternativt veterinär, men det skulle säkert vara svårt att fixa, och jag tror inte det går att operera ödlor i den storleken, speciellt inte om de är så unga och antagligen känsliga.

3
1
Findus77:
LoutusGeckos skrev:
Hej!
Vi har två Ögonfransgecko-ägg som kläcktes för bara någon timma sen och märkte att den ena saknar ett öga. Det ser ut som om den har blivit "tryckt/pressad" på ena sidan av ansiktet, för hans käke är smått sne och hans ena öga saknas... Eller det ser ut som om ögat finns där, fast lång bak på ansiktet (som om det har blivit tryckt bakåt). 

Borde vi vänta och se om det blir bättre? Eftersom han precis föddes. Han kanske bara klämdes lite påvägen ut från sitt ägg... Eller borde vi åka till Veterinären direkt? (kanske kan trycka ögat till rätta om det görs av någon professionell).

Annars verkar han inte lida eller ha ont. Han är glad och livlig!




kan han äta och klättra?

9
2
LoutusGeckos:
Findus77 skrev:



kan han äta och klättra?


Jodå, han både äter och klättrar som sin tvilling. Han är väldigt aktiv. Dock är han oerhört försiktig, vilket är förståeligt eftersom han troligtvis inte ser så bra...

9
2
LoutusGeckos:
EmanuelKarl skrev:
Ser inte så ljust ut... Jag skulle nog avlivat den snabbt, så den slipper lida. Den ser inte ut att kunna äta heller. Alternativt veterinär, men det skulle säkert vara svårt att fixa, och jag tror inte det går att operera ödlor i den storleken, speciellt inte om de är så unga och antagligen känsliga.


Fruktade det... Men när du säger avlida så menar du hos veterinären ellerhur? För jag vet varken hur eller om jag skulle klara av att avlida han själv. Vill inte avsluta hans liv bara för att han ser annorlunda ut. Han verkar ju inte lida av det som sagt. Men sen kan man ju inte vara helt 100 heller... han kanske har ont eller får problem att leva med ett öga i längden...? Stackars liten :(

3
1
Findus77:
LoutusGeckos skrev:


Jodå, han både äter och klättrar som sin tvilling. Han är väldigt aktiv. Dock är han oerhört försiktig, vilket är förståeligt eftersom han troligtvis inte ser så bra...


Så länge han fungerar som sitt syskon och inte uppenbarligen har ont finns det ingen anledning att avliva! Många djur avlivas alldeles för lätt.

9
2
LoutusGeckos:
Findus77 skrev:


Så länge han fungerar som sitt syskon och inte uppenbarligen har ont finns det ingen anledning att avliva! Många djur avlivas alldeles för lätt.


Jag tycker det också! Men ska försöka ta han till en klinik och låta dom kolla på han iaf, se vad dom säger.

504
396
Crippa:
LoutusGeckos skrev:


Jag tycker det också! Men ska försöka ta han till en klinik och låta dom kolla på han iaf, se vad dom säger.

Sålänge den äter och gör allt som den ska ser jag inte varför man skulle avliva den? Grattis till ungarna!

20
9
Pinnesokaren:
En avliving är inte aktuell/nödvändig sålänge djuret mår bra, dvs. äter och dricker som vanligt, inte har ont eller slutar röra sig. 
Dock skulle jag ta den till veterinären när jag har tid för att få den kontrollerad och eventuellt åtgärdad. Att det skulle gå att trycka tillbaka ögat känns osäkert, men en operation kanske skulle fungera. Hur som helst tänker jag att en bör ta den till en klinik så att dem får titta på den. Om det är ett öga som ligger bakom själva ögonhålan kan det ställa till skador, samma sak med ögonhålan när den nu är tom. Det kan lätt bli infektioner när det lämnas öppet och risken med att lämna ett öga på ett ställe där det inte ska vara är att kroppen självt kan komma att antingen försöka stöta bort det och, desvärre, göra mer skada än nytta eller att kroppen helt enkelt kapslar in den i vävnad vilket kan leda till att det blir trångt där inne för resterande organ/vävnader. 

Så tipset är att ta den till veterinären när ni har tid (ingen stress sålänge djuret verkar må bra) och ställa alla frågorna ni har, samtidigt som ni får den undersökt för att säkerhetställa att allt är som det ska. Sedan är det bara att ta det därifrån! 

Grattis till ungarna, och lycka till!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild