Avicularia avicularia kollektiv!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Hej hej.

Besökte Tropikariet i Helsingborg idag och såg lite nya spindlar i deras avdelningar sedan sist jag var där. De had ett nystrartat kollektiv med Avicularia avicularia och jag frågade lite praktiskt om hur det gick. De sa att det var nystartat sedan 2-3 veckor tillbaka. Tre av dom (såg ut att vara en könsmogen hane och tre subadulta/semiadulta jag inte har en susning om könet på) satt fframme och en hade spunnit en bohåla mot väggen. Terrariet var stort, skulle tippa på kanske 1 meter högt och 70*50 i bottenyta. Nu är det jättesvårt att uppskatta, speciellt i efterhand (lite väl stort skulle jag säga, men trädlevande som denna trillar ju inte så lätt iaf.). Visserligen var det fyra individer i men ändå. Nu är ju väldigt sällan tropikariers (heter det så? ;)) hållning av spindlar inte alltid bäst, men blev lite fundersam.

Jag tänkte kolla ifall någon av er har erfarenhet av Avicularia spp. i kollektiv. Jag läste faktiskt komiskt nog för mycket kort tid sedan att någon hade testat (forutom typ l2-ungar typ) med 8 stycken A. avicularia och det på kort tid klev fyra innan han separerade dom. Jag kommer ej ihåg vart jag läste det dock. Jag vet dock inte vad för terrarium som användes då. Vissa ska ju ha typ 2 gömställen/individ, medans Poecilotheria spp. bör (enligt vad jag hört/läst, är ej säker) ha max ett gömställe så de bildar bo tillsammans, för att om de har var sitt gönställe äter dom varandra och konkurrerar. Funderar på vilken av dessa metoder som är mest passande till Avicularia avicularia, och ifall det jag läste angående Poecilotheria spp. stämmer överhuvudtaget.

Bifogar ett par bilder på deras terrrium:



Var dock skeptisk till terrariet. Inget gömställe alls utan det behöver dom spinna helt själva. Just dessa borde ju ha ett korkbarksrör att börja med sin bohåla i. Visseligen bör de kanske vara synliga på ett tropikarium, men förr eller senare kommer de ändå spinna ihop något. 

Var bara fundersam och funderar inte på något kollektiv med dessa själv innom det närmaste, om jag inte hittar en hane till min hona snart och vill försöka säkra hans överlevnad ;)

/Emanuel

273
209
AndreasB:
Ser aningen tomt ut. Fler växter, korkbark, pinnar hade jag satt in.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild