Dusk stora regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5100
3875
Tropfrog:
maxx922 skrev:


Okej, ja men det borde väl rimligtvis byggas upp tryck runt hela den anslutningen på den sidan? 
Det droppar alltså från gängorna som går in i pumpen på trycksidan av pumpen inte på sugsidan :)

 


Jo precis. På sugsidan går vattnet in i pumpen och på trycksidan går det ut från pumpen. Den biten har jag koll på :)

Om bussningarna är korrekt monterade så skall det inte vara något tryck på gängorna.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:


Jo precis. På sugsidan går vattnet in i pumpen och på trycksidan går det ut från pumpen. Den biten har jag koll på :)

Om bussningarna är korrekt monterade så skall det inte vara något tryck på gängorna.

Mvh
Magnus 

Öhh? Dela gärna ett kort på vad det är för "bussningar" du pratar om, för om du menar bussningar man använder inom rörmokeri så borde det vara tryck på den annars gör det ingen nytta.

Har ts inte fått något svar från dusk? 

5100
3875
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Öhh? Dela gärna ett kort på vad det är för "bussningar" du pratar om, för om du menar bussningar man använder inom rörmokeri så borde det vara tryck på den annars gör det ingen nytta.

Har ts inte fått något svar från dusk? 


Nja, det är ju väldigt tunna slangar, tror inte att det finns så tunna rör. Så samma som man använder inom rörmokeri är inte troligt.

Yes, det är tryck på bussningen, men inte på gängorna. Det är liksom bussningens uppgift att täta slangen mot sätet så att vattnet inte når gängorna.

Jag tänker inte demontera min pump dagen innan semestern för att fota åt er. Men vad jag minns var det ganska så tydligt i manualen som följde med.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:


Nja, det är ju väldigt tunna slangar, tror inte att det finns så tunna rör. Så samma som man använder inom rörmokeri är inte troligt.

Yes, det är tryck på bussningen, men inte på gängorna. Det är liksom bussningens uppgift att täta slangen mot sätet så att vattnet inte når gängorna.

Jag tänker inte demontera min pump dagen innan semestern för att fota åt er. Men vad jag minns var det ganska så tydligt i manualen som följde med.

Mvh
Magnus 

det är alltså en packning du yrar om? 

5100
3875
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

det är alltså en packning du yrar om? 


Varför dessa ordval? Skärpning!

Jag har jobbat med teknisk dokumentation i 11 år nu. Jag vet skillnaden på en packning och en bussning.

Nej, det är en bussning med säte. Den saknar packning. När skruvkopplingen på pumpen är ordentligt iskruvad så sluter den tätt mot motsvarande säte på pumpen.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Tropfrog skrev:


Varför dessa ordval? Skärpning!

Jag har jobbat med teknisk dokumentation i 11 år nu. Jag vet skillnaden på en packning och en bussning.

Nej, det är en bussning med säte. Den saknar packning. När skruvkopplingen på pumpen är ordentligt iskruvad så sluter den tätt mot motsvarande säte på pumpen.

Mvh
Magnus 

inget illa menat, verkar som vi har olika namn på grejerna, jag har monterat en sån här pump och var då ingenting med där som jag eller kallar bussning.... och jag jobbar med gängade delar hela dagarna.

men men jag hoppas det löser sig för ts 


5100
3875
Tropfrog:

Nej, den har inga gängor. Det är en bussning med säte enligt bild. Det är möjligt att rörmokare har andra bransch specifika benämningar.  Utan denna blir det inte tätt. Själva röret/bussningen har som funktion att hindra slangen från att tryckas ihop och sätet tätar mot botten av kopplingen. Är den rätt monterad så finns tryck mot sätet och mot insidan av bussningen och slangen. Inget tryck på gängorna alls.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:

Nej, den har inga gängor. Det är en bussning med säte enligt bild. Det är möjligt att rörmokare har andra bransch specifika benämningar.  Utan denna blir det inte tätt. Själva röret/bussningen har som funktion att hindra slangen från att tryckas ihop och sätet tätar mot botten av kopplingen. Är den rätt monterad så finns tryck mot sätet och mot insidan av bussningen och slangen. Inget tryck på gängorna alls.

Haha det är alltså en stödhylsa du pratar om :P ja den är för pushfit kopplingen eller klämringen att göra och då har du och jag pratat om olika saker, det jag tror ts pratar om är gängen in i pumpen och inte koplingen efter

5100
3875
Tropfrog:
Stödhylsa köper jag. Det finns många maskintillverkare som använder ordet hylsa istället för bussning. Jag trodde att TS hade problem där slangen går ut ur pumpen. Men det är definitivt lite förvirring kvar här. Det stämmer att det är en 90 graders böj mellan slang och pump, precis som du säger så kan problemet också ligga mellan pump och 90 graders böj. Där hade jag aldrig några problem, det var bara att skruva dit böjen tight utan vare sig gängtejp eller packning.

Mvh
Magnus 

36
9
maxx922:
Oj här har det varit livat, har varit på semester så det har varit lagt på is ett tag.
Jo jag har fått svar från dusk och de ska ha skickat en helt ny koppling, får se när den dyker upp om det löser mina problem, hoppas innerligt för mitt terrarium är snart klar och det hade varit skönt om man fick igång bevattningsystemet samtidigt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild