Vilka insekter tycker ni är roligast att ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
hannahmars:
Hej!

Jag har länge gått och funderat på om jag ska skaffa någon/några insekter. Hade orm i flera år och känner att jag gärna vill ha ett nytt terrariedjur, men i mindre format. Jag har läst lite om vandrande pinnar och skalbaggar, men skulle vilja höra från er som har olika varianter av insekter vad ni känner är fördelar/nackdelar med just de djur ni har eller har haft! Jag är jättetacksam för alla svar <3

82
45
SusannaNO2:
Har just nu en art av vandrande pinne (Trachyaretaon carmelae) och väsande kackerlackor (Gromphadorhina portentosa), men har också haft dubiakackerlackor om de räknas som husdjur.

Föredrar själv kackerlackor både pga dess skötsel och temperament. Tycker det är lättare att se intressanta beteenden också, speciellt hos dubia då de verkar vara rätt orädda - det var nästan rutin att se hanarna försöka uppvakta honor när jag gjorde rent deras låda. De väsande kackerlackorna är lite mer tillbakadragna och de visar sig mest när det är kolsvart i rummet. Brukar höra hanen väsa tyst efter honorna då och då. Tycker att kackerlackor är lättare att ta hand om, speciellt när det gäller födan. När jag skaffade dubia för första gången gav jag dem det foder som står i skötselrådet här på sidan (kruskakli och fiskmat) och det fungerade galant. Sedan har jag använt färdigblandade foder och frukt/grönsaker och det har funkat bra.

T. carmelae är den enda vandrande pinnen jag har haft änsålänge. De har mycket personlighet och det är kul att hitta äggen de lägger (har två honor). Det sämsta med dessa är födan. Salal är rätt lätt att få tag på i blomsteraffärer och har även gett dem citronmeliss och ek, vilket de äter. Tyvärr äter de otroligt stora mängder vilket jag inte var beredd på. Dessutom har de olika preferenser när det gäller typen av löv det får. Båda äter salal och citronmeliss, men den ena vägrar att äta ek. Så man får testa en hel del. :)

64
41
Hymenopus:
Jag har haft de flesta typer av insekter och har faktist älskat alla, men om man ska börja med något specifikt så kan jag rekommendera bönsyrsor. De är väldigt roliga eftersom de känns lite extra interaktiva när de följer en med blicken och självmant går upp på ens hand. Det är spännande att mata dem  eftersom de har så skarpa jaktinstinkter, och samtidigt behöver de inte äta så ofta för att klara sig vilket gör dem mindre tidskrävande. Många arter är väldigt lättskötta, men det enda som kan vara en nackdel är att de flesta arter måste gå ensamma i sitt terrarium eftersom de annars attackerar och äter upp artfränder.

Kackerlackor är också jättetrevliga, men om man har dem i kolonier får man vara medveten om att det kan innebära mycket städning samt att vissa arter är allergiframkallande. Så om man vill testa dem skulle jag säga att det är bäst att börja med ett fåtal individer.

Fruktätande skalbaggar kan vara väldigt grisiga och kladda ner väggar och tak efter ett tag i sin behållare. Det är ju bara att rengöra, men de är nog bland de insekter som kan stöka ner mest. Annars är är de underbara. Lite trögtänkta, men det hör till deras charm.

Fjärilar kan du ju också fundera på om du har tillräckligt med plats och engagemang. Det är väldigt lätt nu för tiden att beställa puppor och låta dem kläckas hemma.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild