Identifiera orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

281
366
Cartaq:
Var i Thailand nyligen och sprang på denna ormen som enligt lokalbefolkningen kallades för "land-snake". knäppte några kort för att läsa på mer om ormen men kammade hem noll. vände mig då till en thai jag känner och han länkade mig vidare till en orm med namnet "sunbeam snake", något jag ställde mig skeptisk till.






Här är en så kallad Sunbeam snake

156
224
Akesson:
Cartaq skrev:
Var i Thailand nyligen och sprang på denna ormen som enligt lokalbefolkningen kallades för "land-snake". knäppte några kort för att läsa på mer om ormen men kammade hem noll. vände mig då till en thai jag känner och han länkade mig vidare till en orm med namnet "sunbeam snake", något jag ställde mig skeptisk till.






Här är en så kallad Sunbeam snake


Ser ut som en Xenopeltis, kallas ofta för just Sunbeam snake

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
ser ut att vara Glansorm (Xenopeltis unicolor)

5104
3879
Tropfrog:
Tufft att plocka upp en okänd orm i Thailand.....Hur kunde du veta att den var ofarligt?

Mvh
Magnus 

281
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:
Tufft att plocka upp en okänd orm i Thailand.....Hur kunde du veta att den var ofarligt?

Mvh
Magnus 


Sprang på en Thai i djungeln som höll en massa ormar, allt från kungskobror till pytonormar. fick hålla några av de mindre giftiga och de ogiftiga, dock så var ormhållningen där inget att hänga i granen tyvärr. 

5104
3879
Tropfrog:
Cartaq skrev:


Sprang på en Thai i djungeln som höll en massa ormar, allt från kungskobror till pytonormar. fick hålla några av de mindre giftiga och de ogiftiga, dock så var ormhållningen där inget att hänga i granen tyvärr. 


Aha, då förstår jag. Gav du honom pengar?

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Cartaq skrev:
Var i Thailand nyligen och sprang på denna ormen som enligt lokalbefolkningen kallades för "land-snake". knäppte några kort för att läsa på mer om ormen men kammade hem noll. vände mig då till en thai jag känner och han länkade mig vidare till en orm med namnet "sunbeam snake", något jag ställde mig skeptisk till.






Här är en så kallad Sunbeam snake


Den ser ut att ligga i öms


281
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:


Aha, då förstår jag. Gav du honom pengar?

Mvh
Magnus 

Ja, han fick en mindre summa av mig för uppvisningen av ormarna, i svenska mått räknat ca 20-30kr. 

5104
3879
Tropfrog:
Cartaq skrev:

Ja, han fick en mindre summa av mig för uppvisningen av ormarna, i svenska mått räknat ca 20-30kr. 


Precis vad jag gissade. Du gav honom en thailändsk dagslön. Hans dåliga djurhållning beror på att han bara fångar nya när de gamla dör. Tjänar bra i thailändska mått gör de också. Bra att känna till hur det funkar.

Jag betalade själv för att hålla en gibbon apa. När folk upplyste mig om att man måste döda mamman för att komma åt ungen så fick jag ångest. Jag polisanmälde och polisen beslagtog djuret och skickade på rehabilitering. Dock kunde de inte styrka brott. Ett par veckor senare hade han en ny, en väldigt liten unge :(

Mvh
Magnus 

281
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:


Precis vad jag gissade. Du gav honom en thailändsk dagslön. Hans dåliga djurhållning beror på att han bara fångar nya när de gamla dör. Tjänar bra i thailändska mått gör de också. Bra att känna till hur det funkar.

Jag betalade själv för att hålla en gibbon apa. När folk upplyste mig om att man måste döda mamman för att komma åt ungen så fick jag ångest. Jag polisanmälde och polisen beslagtog djuret och skickade på rehabilitering. Dock kunde de inte styrka brott. Ett par veckor senare hade han en ny, en väldigt liten unge :(

Mvh
Magnus 

Nu är en dagslön strax över hundringen för dem, som du säkert vet så kostar alla tjänster pengar i Thailand och vad har min symboliska summa med detta att göra? personen ifråga jobbar även som djurskötare och hämtar upp diverse ormar, varaner m.m som yrar runt på restauranger och hotell. vissa upphämtade ormar gick även som mat till hans kungskobra.

Skall jag få dåligt samvete för att jag fotograferade ormar i Thailand, eller vart vill du komma?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild