Bygg en egen syrsbox för under 200kr!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
eringenting:

Jag förbereder inför att hämta en panterkameleont på måndag, min första reptil som vuxen. Tänkte dela med mig hur jag byggde en låda till syrsorna. Tror den ska kunna hålla runt 500-1000 syrsor men det får experterna svara på. Kostnaden är endast för material eftersom jag inte vet vilka verktyg du redan har hemma. Inredning tillkommer.

Material:
IKEA SAMLA låda, 56x39x42cm/65l 79kr
IKEA SAMLA lock för låda 45/65l 20kr
IKEA SAMLA låsclips för låda 45/65l, 5kr
Biltema aluminiumnät 25x20cm, 3st, 29,90kr x3=89,70kr

Verktyg:
Kniv eller annat skärverktyg, ex universalkniv eller lödpenna
Limpistol med limpatroner

Valfritt (inredning):
Granngården äggbricka, 117-pack, 245kr
Burklock x2
Tomma toarullar
Katt

1. Skär ut rektangulära hål i lådan på långsidorna och på locket som är ungefär 20x17cm eller mindre. Använder du universalkniv skär du skåror på insidan och utsidan som är så nära varandra som möjligt. Fortsätt skära i samma skåror tills kniven går igenom. Svär så mycket som behövs.

2. Använd limpistol för att limma fast aluminiumnäten. Limma på insidan av lådan och limma en sida av hålet åt gången. Var snabb med att trycka fast nätet då limmet stelnar snabbt. Använd inte svart lim som jag var tvungen att göra då det är skitfult! Se till att det inte finns några glipor där syrsorna kan krypa igenom.

3. Fäst locket med låsclipsen. Du kan använda två förpackningar för extra säkerhet om du vill.

4. Inred med valfri inredning. Jag valde äggkartonger så att man får mer yta för syrsorna att gömma sig. Toarullar kan vara smidiga också då man kan plocka upp dem när de är fulla med syrsor och slippa ta i syrsorna. La också i två burklock, ett till mat och ett djupare till vattenkristaller.

Hoppas ni uppskattar min lilla guide! Ni är välkomna att kommentera med saker som man ska tänka på om man bygger detta.  :)

 


29
20
astrolindgren:
Inte illa! Något man kan lägga till om man vill är en låg men bred plastlåda med fuktig jord bredvid locken, ifall man är sugen på att avla egna fodersyrsor pga billigt. Bra att ha ett nät så att honorna når att lägga ägg men inte kan äta dem :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild