Syrsor - Frågor och funderingar kring hållning och odling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Har redan en tråd med frågor kring diverse olika foderinsekter, men tänkte att jag skulle starta en ny tråd med fokus på den foderinsekt som i nuläget ger mig mest huvudbry. Lite hjälp skulle uppskattas :-) 

Ur den allmäna foderdjurstråden: 

Köper i nuläget bara ett fåtal syrsor (typ. 6-7 stycken) ibland (svindyrt från zoobutiken). Dessa är då väldigt små och får växa till sig innan grodan får äta. Ofta försvinner en del (innan de är stora nog) ...antar att de äter varandra?

Har funderat på att köpa billigare online men ofta säljs de då i ex. 100-pack, antar att de flesta skulle dö då eller hur håller man syrsor ifrån att äta upp varandra?

Ibland har tanken på att odla själv slagit mig (speciellt eftersom jag funderar på att skaffa fler insektsätande djur) ... men tycker det verkar krångligt och så känns det som att "nyfödda" syrsor lätt kan rymma ur allt/minsta lilla lufthål och spridas i hela lägenheten?

Plus ljudet är ju inte heller så kul (satt vid ett tillfälle i vardagsrummet och undrade vad det var för jäkla irriterande gnissligt pipande jag hörde…insåg sedan att en av syrsorna jag hade då, vuxit upp och börjat spela så…ehm…fint…not, haha)?...

De syrsor jag köpt är av den svarta varianten (fältsyrsor?) i fall det har någon betydelse för kannibalism, ev. odlingsmetod osv. Ni som odlar själva, är det värt besväret? Rymmer de ofta (speciellt som småttingar)?

Kanske ska fortsätta köpa (och strunta i att odla) men hur håller man många syrsor vid liv? Hur stor låda behövs (funderar på om min låda är för liten, även om jag har mycket gömställen i form av äggkartonger och toarullar)? Har i nuläget (skulle såklart fixa en större om jag köpte ex. 100 stycken) för de få jag köper en låda på ca 28x28x17 cm (Smartstore nr 12).

Om jag ska kunna hålla liv i 100 stycken t.ex. hur stor låda skulle behövas då? Hur stor behållare behövs vid odling/hur många olika behållare behövs (vad jag förstått så fungar det inte så bra att ha olika storlekar på syrsor ihop)?


Sedan jag skrev ovanstående text så har det tillkommit lite nya funderingar och frågor samt så har jag ändrat lite i hur jag håller mina syrsor. Vi börjar därför med en liten uppdatering av hur det ser ut i skrivande stund:

Jag köpte sist ca 25 syrsor (mot tidigare ca 6-7 stycken). Dessa huserar för tillfället i en av mina extralådor som jag har för att kunna städa till mina dubia. Lådan är en Smartstore Modell: 16 (40x30x32 cm). Tänkte endast ha de i den tills jag kommit fram till vilken storlek av låda som jag vill ha syrsorna i, just nu har jag ingen aning om vad som skulle vara en lämplig/tillräcklig storlek (bland annat det jag vill ha lite hjälp med). 

De har nu börjat spela och det fick mig att återigen börja fundera på att eventuellt odla. Kanske i alla fall testa på att odla, om det visar sig vara skitjobbigt, så kan jag ju bara mata bort syrsorna och sedan återgå till att köpa några efter behov. 

Dock finns det fortfarande en del saker som får mig att tvivla på om jag vill testa att odla syrsor och dessa saker tänkte jag ta upp här nedanför: 

1) "Pinheads" (syrsbebisar) är ju så löjligt små när de kläcks...hur gör man för att hålla de kvar där man vill ha de, dvs. i den för syrsorna avsedda lådan? Det måste ju finnas ventilation men det känns som att "pinheads" kan ta sig igenom allt och de verkar (efter vad jag sett på youtube) vara rätt bra på att klättra dessutom. Vill inte få lägenheten full av minisyrsor så finns det något sätt att ordna med rymmningssäkert boende för dessa småttingar?

2) Mitt Akvarie/Terrarierum är väldigt litet (egentligen ett skafferi) och alla dessa foderdjurslådor börjar "ta över" lite känner jag, haha. Därför känns att ha massa olika lådor för varje storlek av syrsa/alla livsstadier inte bara som väldigt mycket jobb utan även väldigt "plats-slukande".

Om man skulle gå emot allt som sägs om syrsor och odling av dessa och köra på "en låda-metoden" (som med dubia)...skulle det resultera i några ungar alls då eller fungerar det inte överhuvudtaget? Tänker eftersom jag inte behöver miljoner syrsor (har ju inte så många insektsätare) - skulle metoden med en låda fortfarande ge tillräcklig utdelning (för att ge variation till mina djur, syrsor är ju inte det enda jag odlar)? Rädd att det skulle bli lite väl mycket syrsor om jag sorterar upp varenda en, eller? 

Läste i en bok om insekter att man kan ha lecakulor i botten för att förhindra att ungarna äts upp av de vuxna, skulle det kunna vara ett alternativ till en massa olika lådor?

Om man skulle kunna köra på "en låda-metoden" så skulle jag ha en odlingslåda (för vuxna avelsdjur och ungar) och sedan ytterligare en låda för de jag skulle mata med - dvs. som jag har till mina dubia (för att inte störa odlingen hela tiden osv.). 

3) För information kring huruvida det skulle räcka/hur många som skulle behövas osv. så har jag i nuläget följande insektsätande djur: en sköldpadda (Reeves) som får insekter som en del av sin kost dvs. ibland :-), en Pacman groda, snart en leopardgecko och kommer troligen att skaffa en crested gecko/"ögonfransgecko" senare.

Förutom dessa så har jag även en del smågnagare (som jag oftast ger torkade insekter till...men som ju skulle kunna mumsa på lite levande insekter också, även om det inte blir så ofta eller så många) - dessa är just nu 5 tammöss, 3 tamråttor och 1 guldhamster. 

4) Tips på hur stor låda som skulle behövas för att hålla 100 syrsor eller så (som jag skrev om i frågorna från den allmäna tråden) alternativt hur stor låda som skulle krävas för att odla syrsor i liten skala, mottages med tacksamhet. 

Mvh/Animallover_1984

29
20
astrolindgren:
Tror jag svarade i din andra tråd, men som sagt mycket yta med hjälp av typ äggkartonger och lite extra protein så borde de inte äta varandra. Pinheads brukar gömma sig och kommer inte fram så ofta men om du är riktigt orolig för rymningar kan du använda väldigt finmaskigt nät för ventilationen. Jag skulle skaffa en stor plastback och skära ut fyrkantiga hål i sidan och locket sen täcka med nät eller tyg (strumpbyxor är perfekt som ventilationstyg). I den lägger du några lager äggkartong på ena sidan(eventuellt leca i botten), sen två skålar; en för mat och en för vattenkristaller eller frukt för vatten. Skålarna hjälper med att hålla rent så maten inte bara ligger på botten och blir dålig, gammal rutten mat är en av anledningarna till att syrsor dör i förtid. Se till att syrsorna kan ta sig in och ut ur skålarna så inga småttingar fastnar. På andra sidan tar du en låg bred plastlåda och fyller med någt substrat för dem att lägga ägg i. Om substratet är löst, typ kokosfiber, så kan du lägga myggnät över så att honorna får ned sina ovipositorer i jorden men inte kan äta äggen. Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild