Clean up Crew - Skäggagam terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
10
Zandrama:

Snubblade över detta efter lite youtubevideos och besök på The Bio Dude.

Hittat en "lista" på vad man skulle kunna ha i ett terrarium med en skäggis

·         Zophoba beetles. These you have to hatch externally from superworms, since the nomal life cycle does not work well in a dry setup. But the beetles are hardy and long living even in such an environment. They do eat all kind of detritus including lizard poo.

·         Dwarf Purple Isopods

·         Powder Blue Isopods

·         Giant White Springtails

Zophoba vet man ju vad det är och hur man kan fixa rätt lätt, men dom andra... Försökt googlat på den första och hittar inget latinskt namn så man kan kolla hjur det ser ut i Sverige (om det går att hitta).

 

Så jag tänkte, what the heck, jag testar att kolla här :D
För det hade ju varit trevligt att ha lite kryp som gör att det känns lite mer... naturligt(?) i terrariet ^^


352
269
Animallover_1984:
Hej!

Nu fick du mig att googla som en galning, haha. 

Hittade detta: Dwarf Purple Isopods aka. Costa Rican Purple aka. Jungle Micropod: Trichoniscidae sp.

                     Powder Blue Isopods:  Porcellionides Pruinosus
                     
                     Giant White Springtails: Denna var tyvärr svår att hitta någonting om...annat än att folk har den i terrarier...

Hoppas du får mer hjälp från någon som faktiskt vet någonting om dessa olika kryp och som inte bara blev nyfiken och började googla, haha. 

Lycka till :-)

Mvh/Animallover_1984

2966
1645
Hoggaforfan:
Giant springtails verkar vara vanliga hoppstjärtar.
Kubanska gråsuggor vore enklast att ha/få tag i

352
269
Animallover_1984:
Hoggaforfan skrev:
Giant springtails verkar vara vanliga hoppstjärtar.
Kubanska gråsuggor vore enklast att ha/få tag i


Jaha... ja de ser ju lika ut på bilderna osv...men så värst Giant tycker jag inte de är, om det är som du säger och det avser de vanliga hoppstjärtarna, haha. 

5114
3882
Tropfrog:
Det finns en kille i Malmö som brukar sälja gråsuggor av någon israelisk underart på malmömässan. De borde ju vara idealiska för den miljön. Fast de brukar ta slut väldigt fort. Om jag får tag på några så skall jag börja odla åt mina vänner inom hobbyn.

Om du vill hitta de som benämns isopods (betyder typ smådjur) i artikeln så byt ut det mot woodlouse, woodlice (betyder gråsugga). Då hittar du många fler träffar.

Gråsuggor i världen är en till stor del outforskad värld. De flesta som finns inom hobbyn är nog olika varianter av den europeiska gråsuggan Porcellionides pruinosus, så även den kubanska.

MVH
Magnus

10
10
Zandrama:

Tack hörrni, ni är helt underbara <3

 

Tropfrog skrev:
Det finns en kille i Malmö som brukar sälja gråsuggor av någon israelisk underart på malmömässan. De borde ju vara idealiska för den miljön. Fast de brukar ta slut väldigt fort. Om jag får tag på några så skall jag börja odla åt mina vänner inom hobbyn.


Men åh, om det inte vore så långt :(

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild