Fattar inte riktigt vad en mässa är

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

36
3
MR_Orm:
Detta låter kanske dumt, men jag vet inte riktigt vad en mässa är. Tittar man och pratar om t.ex ormar där eller vad det nu är för mässa? Eller köper man saker som t.ex som jag såg, tråden "expo Stockholm vad köptes". Då köper man väll alltså på en mässa?

Kan man göra en egen mässa och bara lägga upp den här eller? För i såna fall skulle jag om jag fick för mina föräldrar göra det 100%.

Om man köper och säljer på en mässa, tar man med djuren innan mässan och hoppas på det bästa? För det låter inte så snällt mot djuren?

36
3
MR_Orm:
känner mej så sjukt dum just nu xD

29
20
astrolindgren:
Mässor hålls ofta av föreningar och är ett bra sätt för hobbyister att träffas och köpa av/sälja till varandra men det finns också företag som besöker mässor. Det finns ju mässor för alla sorters hobbies som segling, trädgård eller terrariedjur. Vad de flesta brukar göra i alla fall på Expo Stockholm att antingen boka ett bord för att kunna ställa ut och sälja eller lägga upp annonser och ta med bokade djur, för som du säger är det ju inte jättesnällt mot djuren att transportera dem utan anledning :) Rekommenderar verkligen att du hittar en kommande mässa nära dig och besöker den!

65
13
Doberman:

På en mässa kan man som privatperson eller företag köpa ett bord / en plats i t.ex idrottshall och på det bordet säljer man reptilrelaterade saker.
Mässor annordnas av olika föreningar, du kan hitta en lista på kommande mässor här: www.terrariedjur.se/expos

Som köpare är det lite som att gå på loppis, massor med bord där folk säljer sina produkter då vissa säljer smycken, andra inredning, foder, djur osv. Du måste absolut inte ha något förbokat innan du kommer dit, man kan åka dit och tänka t.ex att man ska köpa en Majsorm och sen hoppas på att det finns ett bra utbud av majsormar på plats men det är också vanligt att hitta djur via annonser, betalar en handpenning och sedan träffas man på mässan och avslutar affären på plats.

Som säljare bokar man ett bord och väljer själv vad som ska säljas på det bordet och hoppas på att få saker sålt. Ibland kommer man hem med allt man hade med sig dit, ibland får man allting sålt. (Man hoppas alltså oftast på det bästa)


36
3
MR_Orm:
Men kan jag "starta/göra" en egen mässa?

2966
1644
Hoggaforfan:
MR_Orm skrev:
Men kan jag "starta/göra" en egen mässa?

Varför ska du göra en egen mässa om du inte vet vad det är? Det är jättemycket jobb att organisera en mässa.
Besök en existerande mässa till att börja med. 

36
3
MR_Orm:
Ok, jag tänkte att det inte finns en ända mässa som är under 3 timmars bilfärd ifrån...

388
460
australis66:
MR_Orm skrev:
Ok, jag tänkte att det inte finns en ända mässa som är under 3 timmars bilfärd ifrån...


Det står att du bor i Stockholms län. Senast igår va det en mässa i Stockholm. 

Att arrangera en egen mässa är nog ingenting du behöver tänka på. Det kostar mycket att ordna en mässa, både tid och pengar. Det är ingenting man gör ensam. 

36
3
MR_Orm:
Okej, jag hörde om den där mässan igår men jag hittade ju också den här sidan igår så det blev ju lite jobbigt

36
3
MR_Orm:
Från min postition tar det 36 min till stockholm med bil, och jag var hos mina kusiner som fyllde år! Så vi var borta från kl10:00 till 23:00 ungefär D:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild