Jag vill skaffa en kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

14
5
PotatisSara:
Jag ser att den här tråden har snöat in på vad som gäller vid djurägande/köp av minderåriga. Viktig diskussion, men tänkte smita in ett inlägg med svar på Folkes funderingar. :)


MR_Orm skrev:
1.Hur ska jag kunna övertala min pappa om att skaffa orm? Mina föräldrar är skilda och min mamma har ingen lust att övertala om det. Min pappa berättar inte heller varför vi inte ska ha en. Kan det vara ormfobi?


Det här är nog svårt för någon här på forumet att svara. Jag skulle säga att det är bättre att försöka väcka ett intresse hos din förälder istället för att övertala. Jag har haft reptiler sedan jag var barn, och även om den dagliga skötseln är enkel hos vissa arter kommer du behöva stöd, både ekonomisk och praktiskt, från en intresserad vuxen vid många tillfällen. Det kommer du behöva även när du är i övre tonåren.

Det är ett liv du tar ansvar över när du köper ett husdjur, och reptiler har speciella krav och lever länge (räkna med att ha din orm i 30 år). Som 12-åring vet du inte hur ditt liv ser ut om 5, 10 eller 20 år, och om du behöver göra livsförändringar, t ex plugga i en annan stad eller liknande, är det inte alltid enkelt att ta med sig en reptil. Då är det viktigt att den kan stanna kvar hos din förälder och få bra skötsel där.

Mitt tips till dig är att föreslå en dagsutflykt med någon av dina föräldrar till en reptilmässa eller någon reptilbutik. Inte för att köpa ett djur, utan för du och din förälder tillsammans ska få lära och se vad det innebär att äga, sköta om och hantera ormar.

Mässor:
www.terrariedjur.se/expos

Lista på butiker:
www.terrariedjur.se/info/shops

Jag vet inte om alla butiker på den här listan har personal men kunskap om reptiler eller specifikt kungspyton, men två jag kan rekomendera från egen erfarenhet är Herpers Choise och Tropikhuset i Malmö.


MR_Orm skrev:
2. Hur mycket tid kan jag behöva lägga ner varje dag och vecka? Behöver man arbeta dagligen med städning?


Den dagliga skötseln för min kungspyton består av att varje morgon se till att värme och fuktighet ligger på rätt nivåer i terrariet. När jag kommer hem från jobbet byter jag vatten i vattenskålen och sprayar vatten om fuktigheten har gått ner. På kvällen kollar jag till honom igen så att allt ser bra ut, men brukar inte behöva göra något.

Ungefär varannan vecka behöver det städas då han inte bajsar så ofta.

Som juvenil äter han en gång i veckan. När han vuxit färdigt kommer vi mata mer sällan.

Under ömsningperioderna ser jag till att hans fuktlåda har hög fuktighet och städar undan skinnet när han ömsat klart.


MR_Orm skrev:
3. Hur mycket kan man hålla på med en orm? Har hört att dom kan bli stressade och på annonsen står det "handtam, lugn kungspyton", tror ni att det betyder att man kan kela med den mycket?


Som de flesta redan skrivit så ska du inte räkna med att hålla på med ormen alls. Det finns många anledningar till detta, den främsta som näms är stress. Personligen tror jag inte att alla reptiler blir stressade av hantering om den görs rätt. Både min kungspyton och mina geckos kommer fram när jag öppnar terrariet för se vad som händer. Många gånger kryper de även upp i mina händer om de får chansen. Med detta sagt så hanterar jag i princip aldrig djuren. Jag tänker mig att de kommer fram för att de har lärt sig att jag inte är farlig, utan något positivt; "den där konstiga varelserna som rör sig i terrariet då och då och ibland har med sig mat".

En anldning till att inte plocka ut just en kungspyton ur terrariet för ofta är att de har speciella behov gällande värme och fuktighet. Det finns anledningar att de måste bo i ett terrarium och inte en hamsterbur. Om du har ormen utanför sin rätta miljö för ofta finns stor risk för problem med matsmältning och inre organ, speciellt njurarna. Allvarliga risker man inte ska utsätta sina husdjur för om man bryr sig om dem.

Jag tycker personligen att man kan hantera sina djur en kort stund i samband med städning eller liknande. Plocka upp dem och se så att de mår bra och passa på att beundra hur otroligt fina och häftiga de är. Det är ju ändå därför många av oss väljer reptiler som husdjur.

När "handtam" eller likande skrivs i en reptilannons syftas ofta till att djuret inte är defensivt, det vill säga att ormen inte gör konstanta flyktförsök eller beter sig aggressivt mot människor. Det betyder inte att man kan kela med dem. 


MR_Orm skrev:
3. Hur många och hur ofta bör man mata en fullvuxen kungspyton?


Många säger lite olika, men som jag skrev tidigare matar jag min juvenil 1 gång i veckan och kommer mata mer sällan när han vuxit färdigt.
Det är viktigt att du har rätt storlek på bytet samt en tillräkligt varm grotta så ormen inte får problem med matsmältningen. En kungspyton ska inte hanteras överhuvudtaget dagarna efter den har ätit.

MR_Orm skrev:
4. Vilket "underlägg" bör man ha på terrariet, och vad menas med sånt där "fuktrum" eller vad det heter?


Som bottensubstrat (underlägg) i terrariet har jag en blandning av Exo Terra Forrest Bark (Douglasgranbark), Exo Terra Plantation Soil (Kokosfiber) och vanlig ogödslad torv från Granngården (Solmull). Det finns många alternativ och liknande produkter från andra märken som är väldigt bra, men jag rekomnderar dessa då det är vad jag har bra erfarenheter av.
Det är otroligt viktigt att om du köper torv från t ex Granngården eller någon blomsteraffär MÅSTE den vara ogödslad. Gödsel är inte bra för reptiler.

Det du kallar fuktrum brukar kallas fuktlåda eller fuktgrotta. Den ska vara ett hjälpmedel för ormen när den ömsar, men är också ett bra gömställe dit ormen kan gå om den vill ha lite extra fukt. Det är inte alls svårt att fixa. Det enda du behöver är en grotta eller plastlåda med botten och ett bra material som håller fukt, t ex sphagnummossa. Om du tar en plastlåda är det viktigt att du ser till att plasten vid ingången inte är vass så ormen skär sig.



Som vanligt blev det en psalmbok när jag ska skriva något... Jag hoppas du fick några svar på dina funderingar och att du förstår vikten av att du har en förälder som stöttar dig i ett reptilköp. Om något oväntat händer kan du inte som minderårig lösa allt själv, det kan vara både dyrt och krångligt. Jag ser allt för många säljannonser där föräldrar köpt djur till sina barn/tonåringar och sedan blir tvugna att sälja för att deras barn tappade intresset, flyttade eller att ansvaret var något annat än de räknat med. Jag säger det här med välmening. Husdjur är till för att förgylla ens dag men de är ett stort ansvar och det är djuren som får lida om något går snett.

Om dina föräldrar bestämmer sig för att de inte vill ha en orm just nu tycker jag att du ska fortsätta läsa på om kungspyton. Ta reda på så mycket du kan från så många olika källor som möjligt så att den dagen du skaffar en orm kan ge den ett riktigt bra hem. Jag hade ödlor när jag bodde hos mina föräldrar och fick mycket hjälp från min pappa. Orm fick jag vänta med tills jag flyttade hemifrån och kunde ta allt ansvar för mina djur själv. Det finns ingen anledning att ha brottom, utan se iställdet till att du kan ta hand om djuret ordentligt :)

5116
3883
Tropfrog:
Nordin skrev:


Det framgick inte av de tidigare inläggen att det var Finland som diskuterades. Även om det nog finns Finlandssvenskar här så tror jag ändå att flertalet bor i Sverige och att man borde kunna utgå ifrån att diskussionen rör Sverige om inget annat sagts.

Mvh
Magnus 

19
9
Nordin:
Sant Magnus det var en finsk men vissa djurbutiker även här hemma kör med den regeln som jag skrev provade själv   Att skicka in dottern i alla djurbutiker i stan med samma resultat du måste ha mamma eller pappa med dig om du ska köpa djur när du är under 18 å min dotter är 11 och nej jag var inte med in utan gick in efter hon vart in å kollade om detta stämde 

5116
3883
Tropfrog:
Nordin skrev:
Sant Magnus det var en finsk men vissa djurbutiker även här hemma kör med den regeln som jag skrev provade själv   Att skicka in dottern i alla djurbutiker i stan med samma resultat du måste ha mamma eller pappa med dig om du ska köpa djur när du är under 18 å min dotter är 11 och nej jag var inte med in utan gick in efter hon vart in å kollade om detta stämde 


Det är förstås viktigare för förtroendet att inte sälja till barn i en djuraffär än i en snabbutik eller godisaffär. Lagen gör dock ingen skillnad. Har ingen vuxen varit med så kan köpet återkallas utan restriktioner.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild