lite smått orolig ägare..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

218
47
asus:

imorse när jag städade ur terrariumet till min Boa hittade jag en 2cm lång vit mask/larv sak och blev lite smått orolig, vänner sa att det kanske kom med från bottensubstratet men är inte helt övertygad om det...

bottensubstrat är sån jord från exo terra block.

inredning har jag inte så mycket att förutom några pinnar men de är noga tvättade och sånt innan jag satte i dem.

så nu till min  fråga. vart tror ni den där mask/larv saken kommer ifrån ? och är de skadliga för ormen..

för som sagt ormen hälsa jag bryr mig om och vill att den ska ha det bra:)


232
94
anamidnatt:

Jag har ingen koll på vad man kan få med i substratet man köper eller vilka maskar/larver som kan skada ormar. Men oavsett så tror jag att det är lättare att identifiera om man får se en bild på den :)


218
47
asus:

haha joo det kan det vara haha såg ut precis som denna www2.ekol.slu.se/snytbagge/image/larvae3.jpg


232
94
anamidnatt:

Ja, är det en sådan ''böjd'' larv så kommer den förmodligen bli någon form av skalbagge. Är ganska säkert ingen parasit eller liknande och kommer inte bli fler så länge du inte har många som lyckas bli skalbaggar :)

Kan komma både från jorden eller från pinnarna du har däri. Ägg från skalbaggar är ju väldigt små och larven har förmodligen utvecklats med tiden. :)


218
47
asus:

ah okej bra att veta, mjo hittade bara en sån och gick igenom hela terrariumet jättenogrant men hittade inga fler än den så..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild