Mossa till kp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

102
100
jonnyake:
Tropfrog skrev:


Jag har inga referenser som är så gamla, jag talar om de senaste 2 åren på sin höjd.

Mvh
Magnus 


Jaha, det framgick inte :)

Mvh Jonny

2966
1645
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:


Det är den i de absolut flesta fallen. Jag har aldrig hört om någon som fått den att gro i Sverige. Jag antar att det är en försiktighetsåtgärd inom EU. Men på andra sidan Atlanten verkar det vanligare att de inte är steriliserade.

Mvh
Magnus 

Spagnum är väl inte steriliserad utan är steriliserande i sig?

43
2
Widgy:
Hoggaforfan skrev:

Spagnum är väl inte steriliserad utan är steriliserande i sig?

Jag har ingen som helst aning faktiskt :/

43
2
Widgy:
Aaah okey, ska titta på det! Men hur använder man sig bäst av det? Lägger in och sprayar ner? Hur ofta ska man byta? 

5103
3878
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Spagnum är väl inte steriliserad utan är steriliserande i sig?


Inte kan väl antiseptiskt och steriliserad vara samma sak???

MVH
Magnus

2966
1645
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:


Inte kan väl antiseptiskt och steriliserad vara samma sak???

MVH
Magnus

Ah förlåt, du har rätt. Hjärnstillestånd. Var antiseptiskt jag tänkte på.

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Det är den i de absolut flesta fallen. Jag har aldrig hört om någon som fått den att gro i Sverige. Jag antar att det är en försiktighetsåtgärd inom EU. Men på andra sidan Atlanten verkar det vanligare att de inte är steriliserade.

Mvh
Magnus 

Torkad pressad sphagnum väcker du inte liv i. Det är sporerna som följer med som du kan få att gro.
Vet att mossan rengörs, men har aldtig hört att den steriliseras. Däremot steriliseras alltid torven av förståeliga själ.

5103
3878
Tropfrog:
javan skrev:

Torkad pressad sphagnum väcker du inte liv i. Det är sporerna som följer med som du kan få att gro.
Vet att mossan rengörs, men har aldtig hört att den steriliseras. Däremot steriliseras alltid torven av förståeliga själ.


Det finns många exempel på jänkare som gror mossa från torkad spagnum. Exempel på européer är desto färre. Så därför utgår jag ifrån det är någon process som steriliserar den.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:

javan skrev:

Torkad pressad sphagnum väcker du inte liv i. Det är sporerna som följer med som du kan få att gro.
Vet att mossan rengörs, men har aldtig hört att den steriliseras. Däremot steriliseras alltid torven av förståeliga själ.


Varför steriliseras alltid torven??


144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Det finns många exempel på jänkare som gror mossa från torkad spagnum. Exempel på européer är desto färre. Så därför utgår jag ifrån det är någon process som steriliserar den.

Mvh
Magnus 

Jänkare kanske har bättre tålamod, tar ganska lång tid att få den att gro. 
De flesta vitmossepaket jag stött på i butiker kommer från Nya Zeeland, jänkarnas mossa kommer förmodligen från Kanada.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild