Leopardgecko i nöd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

412
419
Hadara:
Köpte du den för en vecka sen bör den redan ha sett sjukligt underviktig ut när du fick den. Du bör absolut kontakta säljaren också, inte okej.

15
21
Aloe:
You need to do something to this gecko immediately. Honestly, it is not a positive sign but still possible to pull it back. Here are some facts and questions. 
1. This gecko dose not look like a 1-year old gecko at all.
2. Do you keep it in a very large space? Then, it is very hard to keep warm and moister. 
3. Do you use sand as the bottom material? Never use sand as bottom materials. Sand can result in digest problems easily.
4. Do you use lamps as heating source or heat mats? Leopard gecko is nocturnal animal. Highly recommand to use heat mats as they are warming from the bottom and will not hurt the eyes of the geckos.

Here are some action items:
1. Environment: Create a small, dark, and warm environment. Adding some water for it to lick. Keep the heat from the bottom. 
2. Food: Cut the head of the insect off. Squeeze the juice out of the body of the insects and let it lick. I guess the gecko will refuse eating but lick the juice can help it to get some nutritions.
3. Only paitent and correct knowledge can save this animial.    

/lee

1275
1724
Falk:
Har du rätt temperatur så att den kan smälta maten?

87
25
luzsmi:
OliverNilsson skrev:

ta den till veterinär DIREKT!!! Den är extremt underviktig och smal! :(

39
46
CupcakeGod:
Det är inte lönt att ta den till veterinär. Den kommer att dö inom ett par dagar. Den har drabbats av en sjukdom som heter stick tail och är tyvärr bortom räddning.

TS har inte gjort research om sjukdomar och hur sjukdomarna uppstår. 

39
46
CupcakeGod:
CupcakeGod skrev:
Det är inte lönt att ta den till veterinär. Den kommer att dö inom ett par dagar. Den har drabbats av en sjukdom som heter stick tail och är tyvärr bortom räddning.

TS har inte gjort research om sjukdomar och hur sjukdomarna uppstår. 


Läs om stick-tail här www.reptilesmagazine.com/Stick-Tail-Disease-in-Leopard-Geckos/

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

CupcakeGod skrev:
Det är inte lönt att ta den till veterinär. Den kommer att dö inom ett par dagar. Den har drabbats av en sjukdom som heter stick tail och är tyvärr bortom räddning.

TS har inte gjort research om sjukdomar och hur sjukdomarna uppstår. 


Hur kan du med sån säkerhet ställa en diagnos över en bild? Jag är bara nyfiken inget påhopp.

Men hur som helst så låter det som att TS köpt en ödla i mycket dåligt skick! Jag personligen skulle åkt tillbaka till säljaren! Man säljer inte djur i dåligt skick, punkt slut.


39
46
CupcakeGod:
Ja, tyvärr kan jag göra det. Stick-tail är väldigt enkelt att diagnostisera eftersom det är så pass synligt och kan inte förknipas med andra sjukdomar. Jag har hängt på reptil forum i 10 år så har sett en del sjuka ödlor :(

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

CupcakeGod skrev:
Ja, tyvärr kan jag göra det. Stick-tail är väldigt enkelt att diagnostisera eftersom det är så pass synligt och kan inte förknipas med andra sjukdomar. Jag har hängt på reptil forum i 10 år så har sett en del sjuka ödlor :(


Jag ville mer veta hur du kunde ställa den diagnosen så säkert, säger du att du är 100% så litar jag på det, leopardgeckos och deras sjukdomar är inte min starka sida.

Jag har hängt på diverse forum sen starten på 90-talet men har inte lärt mig ställa diagnoser så enkelt på sjukdomar än :)


87
25
luzsmi:
CupcakeGod skrev:


Läs om stick-tail här www.reptilesmagazine.com/Stick-Tail-Disease-in-Leopard-Geckos/

Okej! Tack! Ödlan på bilden på hemsidan ser ju nästan identisk ut med den här så förmodligen är det tyvärr så... Stackars ödla :(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild